Inlägg från: Carcassonne |Visa alla inlägg
  • Carcassonne

Småttingar med knapp tråd 4

Hej på er!
    Nu är vi kvar på landet och jag har lånat makens nick, då jag inte kommer ihåg min inloggning (är ju ständigt inloggad i stan...)
    Det är alltså Queen här!

Varmt Välkomna alla nya!!

Lille C kämpar på med sina kräkningar. Minst en om dagen fortfarande, och då tömmer han magen helt. Han smakar på precis all mat-slickar och tar pyttesmå tuggor. Kommer det minsta smula fel så kräks han och sen börjar vi om från början, med ny sondning och han tuggar/slickar glatt vidare.

Vi är lite halv-isolerade här på landet-lillens läkarte är åter fr semester v.34 och först då får vi en riktig plan för hur vi ska göra i höst ang.svininfluensan. Hans sjuka lungor placerar honom i 4 olika riskgrupper, så för oss är pandemin ingen massmedial hysteri utan en ruggig realitet.
    Hur har ni andra haft det i sommar? Har ni varit friska? rest?
    Och ätandet-hur går det?

• Carcassonne

Hej Adni och alla andra!
    Efter en vecka med ganska få kräkningar tar det plötsligt ny fart.
    Fast å andra sidan har han blivit lite FÖR modig vår kille-käkar ris, potatis mm och när det skall sväljas komme det fel och så...
    Pratade med vår dietist som sa att det är synnerligen ovanligt med barn som fortsätter kräkas upp emot skolåldern, men de finns. Jag är rädd för att lillen är en av de barnen. Jag kan inte riktigt föreställa mig hur han skulle kunna äta en måltid själv, bli mätt och gå upp i vikt på det...
    Hur går det för din lille, Grüth? Har för mig att han är ett av de äldsta barnen i tråden...vore kul att höra hur han utvecklats i sitt ätande.

Försöker se det positivt mitt i vår nya isolering, två-tre extra månader på landet med frisk luft, uteliv och förhoppningsvis hyfsat väder. Det ska bli värmebölja nästa vecka-så då har jag stora förhoppningar om mer poolbad.
    Var f.ö med lillen på stranden förra veckan. Det gillade han INTE!
    Värst var sanden, som han tyckte fastnade överallt och sen var det höga vågor, FY!
    Så det blir mest att han får vara i sin lilla barnpool när det är varmt.
    Har ni andra några funderingar kring knapp/bad i sjö-hav-pool? Har era små badat mycket i sommar?

• Carcassonne

Mumma84- Vi har ocksså Mic-key och är väldigt nöjda med den-vi har "bara" bytt 2 ggr på snart ett år (och så drog lillen ut knappen veckan efter förra bytet-men med en del dramatik så gick det till slut bra-med milt våld fick sköterskan på akuten in samma knapp, fast hålet hunnit bli pyttelitet på bara 40 minuter!).

Vi har fått fullt vårdbidrag beviljat fram till jul. Tyvärr hade vi rätt till det från februari, men de på FK kände inte till det- så vi gick miste om 3 månader...trist. Men detta innebär att maken kan vara hemma tills i april nästa år. Då är lillen korrigerat 2 år.

• Carcassonne
    mumma84 skrev 2009-08-13 18:11:20 följande:
    Men "ska" inte knappen bytas var 4:e månad? Har ingen koll på vad din son har för besvär, men är det något mer än att han inte äter? Tänkte på att ni fått fullt vårdbidrag.. Annars var det ju generöst av FK för en gångs skull Vida har badat mycket med hennes knapp i hav och sjö. Saltvatten ska ju bara vara bra säger dom.. Men hon har haft mycket besvär kring knappen ända sen den sattes. Granulom , infektioner, bölder m.m.
    Han är kvarstående svårt lungsjuk.Det är jag som är ts-där står lite mer...
    Vi ät-stimulerar honom och matar uppemot 10-11 timmar per dygn, då det inte alls funkar med pump för honom.
    Jag är dessutom rejält handikappad efter trafikolycka, så det är hans pappa som sköter mest.

Apropå knappen så ska de enl. tillverkaren byras var 3e månad, men i Lund för de sitta tills de går sönder (!) eller i 6 månader...
  • Carcassonne

Adni-jo, det är ju precis så det känns. Skönt med kräkfri månad-då VET ni ju att det kan fungera!!Grattis till det!
    Vi tycker det är ett stort steg att lille C sitter och dricker ur sin nappflaska varje dag-visserligen alltid bara vatten-men dock!!!

• Carcassonne

Skumboll! Kul att se dig-alltid så fina bilder på coole S!
    Det är Adni som är expert på dina frågor. Varför är det lungavd som ni pratar knapp med?

Hoppas alla har en skön sommar, förresten!

• Carcassonne

Mumma84:
    Vilken fin liten tös du har!
    Och en fin gravidmage!
    Min make som är familjens knappexpert fick se knapp-bilden och sa att inflammationer har även C haft, men inte granulom. Vi byter kompress krring knappen 2 ggr per dag-och tack o lov har han sluppit granulom helt och när det blir lite flammigt på huden å tvättar vi med vanligt vatten, vrider knappen ett halvt varv och sätter sen in en ny torr kompress.
    De inom sjukvården sa att vi inte behövde kompreser, men vi märkte själva ganska omgående att han blev mindre röd och irriterad kring knappen när vi satte en vanlig, non-woven, höggradigt ren 7 x7 cm..
    Enda råd jag kan ge, tyvärr..

C har böjat våga sig på tandborstning äntligen!
    Idag satt han och la borsten långt inne på tungan flera gånger-lite övermodig! Men han kräktes inte , i alla fall.

Vi slutade på vår doktors inrådan med pulmicort inhalationerna för en månad sen, drygt.Och än så länge funkar det bra-inga indragningar, inte mer slem..peppar, peppar.

Skumboll-det låter ju skönt för hela familjen om S får knapp. Har för mig att maten som ges i jejunostomin, redan är spjälkad, men det vet Adni allt om.
    Så jobbigt att han är så slemmig.Inhalerar ni?

• Carcassonne

Godkväll på er!
    Nu blir jag lite nyfiken, ger ni mixad mat i slangar/sonder?
    Vill gärna veta mer om detta-vi känner att vi vill försöka gå vidare i lillens matresa...
    Vi ger ju bara nutrini fiber i slangen och så får han smakisar av allt som vi äter och mkt annat. Idag har han ätit ganska mycket av en gräddbulle (kokosboll för er uppåt landet...; } )och det funkade to.m med små bitar kokos...sött och gott!

• Carcassonne

Igår lossnade en sak på en "säker" leksak- en vattenkanne-pip och satt fast i lillens mun-hans pappa fick lirka ut den. När oron släppt kändes det ändå bra-han är så modig nu att han stoppar allt i munnen. Han kräktes efteråt, men det var nog´mest av gammal vana...idag har han "ätit" både råraka med stekt fläsk m lingon, samt en stor bit dubbelnougat...
    Det går framåt!
    Kula att läsa om alla era framgångar!
    Vi är fortfarande isolerade på vårt land- jobbigt, men tryggare.
    Hur tänker ni i o med svininfluensan? Vad har era läkare sagt?

• Carcassonne

Så skönt, Klara , att det är bra med E´s lungor. Nej, jag har heller inte läst om småttingar som drabbats, ännu.
    Vet inte ens om jag vill att C ska vaccineras även om de ok ár för barn under 3 år...Han har ju redan fått så mycket sprutor och olika mediciner, mm.

Adni-jag förstår att det inte är lätt värja sig när man har barn på förskola. Och det där med syskon som dräller saker...här har vi en hantverkande pappa som också dräller-häromdagen var jag upptagen i 15 sekunder, och då hade c dragit fram pappas Morakniv ur arbetsbyxorna, som av ngn anledning låg på golvet i hallen...och C gav mig först kniven(!) och sen slidan. Vad som helst hade hunnit hända på de 15 sekunderna. jag var såååå arg!!!

Men så skönt att alla våra små verkar vara på gång med munmotoriken-det går framåt med små steg-och det är vi ju alla vana vid!
    Kramar till er från oss på landet!!

• Carcassonne

Klara; Förlåt jag läste lite slarvigt. Lundadoktorerna vill nog vaccinera om det går-helt klart skall vi i familjen göra det för att skydda C, anser de.
    Och så är det ju MPR vaccinationen snart också-men den kan vi vänta med till våren, tyckte BVC.

• Carcassonne

Trim!
    Superstort Grattis och Tack för att du delar med dig och ger hopp åt oss andra!!

Skedar är fortfarande ett stort NEJ för lille C-men han pillar i sig precis allt annat med fingrarna, mesost, pepparotsost, currygryta (jättestark!)ärtmos och ädelost...
    Och oftast kräks han inte i samband med själva ätandet längre, utan efteråt pga luft eller slemmighet te.x, det är i alla fall vår teori...
    Igår åt han äppel/vanilj yoghurt med en bläckpenna! Satt och doppade och slickade av...Ja, vad gör man, han får testa allt som känns bra för honom!

• Carcassonne

Hej på er!
    Hoppas ni haft en skön helg!

C har käkat ett helt Mariekex, igår!
    Visserligen tog det hela dagen, men det mesta fick stanna nere!!!
    Och så är han väldigt förtjust i några små äckliga (tycker jag!)ketchup-skruvar från Lidl!!

Eftersom jag har mycket att tänka på just nu, så passade jag på att skapa en ny tråd INNAN den här går ut-Välkomna dit!!
    Kram
    M
    www.familjeliv.se/Forum-3-142/m47218947.html

Svar på tråden Småttingar med knapp tråd 4