• Hildis

Tips för potträning av 3-åring?

Vår son är 3 år och 3 månader. Vi har försökt i omgångar att "potträna" honom, nästan helt utan framgång.

Tagit bort blöjan och låtit honom gå aningen bar om rumpan eller med byxor eller kalsonger. Sedan har vi påmint honom och frågat om han vill sitta på pottan när vi trott att det kan vara dags. Tidigare i våras var vi lite på rätt väg och han prickade pottan vid några tillfällen (men oftast kom det på golvet eller i soffan).

Pga en massa omständigheter (flytt, ny baby, sjukdom, trötthet, slut på rentvätt...ja...) så har vi aldrig hållt ut längre än några dagar/en vecka i streck.

Nu på sistone när vi provat så har det inte gått alls. Han kissar i byxorna och verkar helt obrydd (eller så tycker han att det börjar bli jobbigt, han skäms och reagerar genom att verka obrydd(?)). Vi skäller ju aldrig på honom, utan säger att det är sånt som händer och lyfter honom till pottan så att han får sitta där och prova en stund.

Så har ni tips och idéer? Gör vi fel? Är vi för sent ute? Finns några knep? Och hur lång tid brukar det ta (det skulle nog vara lättare att "stå ut" om man visste att det var x antal dagar eller veckor kvar). Vad ska man tänka på? Det känns verkligen som ett hopplöst fall!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-10 10:10
    Jag ska tillägga att bajsandet går alldeles utmärkt. Han säger till och sätter sig på pottan (eller bajsar på vanlig toa om vi inte är hemma). Det är kisseriet vi behöver få fason på.

• Svar på tråden Tips för potträning av 3-åring?
  • malinkat

Idag både kissade och bajsade Alfred på pottan!!! Stor fest! ;o) Mest var det för att vi lyckades tima det, fick honom att i rätt tidpunkt.... så fick han ett klistermärke; vi har kört med det förut, men då fick han ett varje gång han bara satt på pottan, och två st när det kom ngt... många märken blev det!

Men, han säger inte själv att han vill gå, utan just nu är det upp till oss att komma ihåg att sätta honom där. Hoppas hoppas att den lusten kommer sen! Han säger ju så ofta att "Alfons, och x och x har INTE blöja, de går på toaletten!" Men det verkar inte ge honom den där kicken att sätta sig där frivilligt ändå.

• Olivia70

Här är en till med en liten 3.5 åring som inte vill kissa på toaletten eller pottan.
    Hon vill gärna sitta där men det kommer aldrig nåt .....

• Tesselino

Här har vi fått lite resultat! En kompis hade testat allt och det enda som slutligen fungerade var att ge sonen en liten godis efter varje gång det hade hänt ngt på pottan. Det gjorde susen. Så vi testade den varianten på vår dotter, men hon var ändå inte så intresserad. En dag som ställde hon sig och kissade på mormors tapet och matta (hon stod uppe på en spalje). Mormor blev arg och efter det så går hon på pottan. Så det kanske inte alltid är bra att bara vara lugn och säga att olyckor händer så lätt. Min dotter skämdes lite för att hon gjort mormor ag och ledsen, och efter det så har det släppt. Hon springer själv på pottan, visst händer det olyckor men inte så många som jag hade förväntat mig.

• ELJ79

Här är ännu en till som vägrar sitta på potta,toa,toasits. Han blir tre år i Aug o jag känner att frustratuionen min börjar växa. Han har ganska nyligen blivit storebror 3mån sedan. Han får nästan panik av att inte ha blöja på sig, så fort man tvättat honom nertill så ska böljan på direkt. BVC säger ta det lugnt avvakta tills hösten. Han vill heller inte ha kalsonger på sig o de flesta av hans kompisar är blöjfria. Tips o råd snälla!

• Honey82

Min son e lite över 3 år o han vägrar oxå sitta pottan o toan.. Förut har han suttit på toan o han sa tom själv till när han behövde kissa fast han hade blöja på sig. Men det har han slutat med nu :(
    I augusti börjar han på storbarnsavdelning o när vi va där o hälsade på fick jag intryck av att de förutsatte att han va blöjfri.. Hur ska vi få honom att vilja sitta på toan igen?

• 76gbg

En till som bestämt sig för att det ska bli slut med blöjor - snarast. Dottern född 0611 ska börja på storbarnsavd i augusti.

Dottern var så gott som torr förra hösten när hon började på dagis efter sommaruppehållet. Där ville dock fröknarna att hon skulle vara helt torr - ingen peppning där inte - de hade inte ens en potta på avdelningen (!). Slutade förstås med att blöjorna blev kvar .

Nu har hon länge vägrat helt att sitta på potta / wc , men nu sen en vecka är hon iaf torr på nätterna och kissar på pottan på morgonen så alltid en start.

Läste här om Liberos "Potty Training Pants" - de ska jag köpa imorn!

• Stargirl
    ELJ79 skrev 2009-07-06 22:38:55 följande:
    Här är ännu en till som vägrar sitta på potta,toa,toasits. Han blir tre år i Aug o jag känner att frustratuionen min börjar växa. Han har ganska nyligen blivit storebror 3mån sedan. Han får nästan panik av att inte ha blöja på sig, så fort man tvättat honom nertill så ska böljan på direkt. BVC säger ta det lugnt avvakta tills hösten. Han vill heller inte ha kalsonger på sig o de flesta av hans kompisar är blöjfria. Tips o råd snälla!
    Vi hade lite liknande problem med sonen. Det var inte så att han vägrade potta/toa. Han struntade i att han kissade på sig när han var utan blöja. Han ville ju helst ha blöjan men från att han var 2,5 år kämpade vi med allt. Mutor och olika "tekniker" det enda som hjälpte var att ta bort blöjan HELT. Stå ut med nerkissade byxor och pölar på golvet etc. Vi visste att han var mogen att vara utan blöja då blöjan var torr på morgonen (innan han kissat morgonkisset).
    Så han blev ju till slut blöjfri strax innan 3 års dagen. Likadant gjorde vi med dottern men denna gången tog vi bort blöjorna strax efter 2 års dagen. Hon blev någorlunda torr på ett par veckor och nu vid 2,5 års ålder är hon både natt och dagtorr (ibland händer det olyckor dock).
  • MarreBus

Vi körde med belöning, varje gång han kissade på toaletten eller pottan så fick han en ballong! Det funkade super bra för att få in rutinen att gå på toaletten, men att hålla sig mellan toabesöken funkade först när han själv var redo!

• 76gbg
    Stargirl skrev 2009-07-09 19:09:36 följande:
    Vi hade lite liknande problem med sonen. Det var inte så att han vägrade potta/toa. Han struntade i att han kissade på sig när han var utan blöja. Han ville ju helst ha blöjan men från att han var 2,5 år kämpade vi med allt. Mutor och olika "tekniker" det enda som hjälpte var att ta bort blöjan HELT. Stå ut med nerkissade byxor och pölar på golvet etc. Vi visste att han var mogen att vara utan blöja då blöjan var torr på morgonen (innan han kissat morgonkisset).Så han blev ju till slut blöjfri strax innan 3 års dagen. Likadant gjorde vi med dottern men denna gången tog vi bort blöjorna strax efter 2 års dagen. Hon blev någorlunda torr på ett par veckor och nu vid 2,5 års ålder är hon både natt och dagtorr (ibland händer det olyckor dock).
    Bra tips! Det kanske är så man ska göra. Man är bara för bekymrad för soffor o så. Kanske lägga plast på ett tag o ta bort mattorna.
  • Lillatroll

Vilken bra tråd. Kommer att följa den. Har en son som är tre år och vi lyckas inte få till det här med att kissa på toa. Det går bra när han vill men får han gå utan blöja så vägrar han. Då kissar han på sig i stället för att gå på toa. Tycker det är jättesvårt att veta hur man ska göra.

• Stargirl
    76gbg skrev 2009-07-09 19:53:17 följande:
    Bra tips! Det kanske är så man ska göra. Man är bara för bekymrad för soffor o så. Kanske lägga plast på ett tag o ta bort mattorna.
    Många tycker att jag är alldeles för hård. Men det har ju funkat för oss. Jag tycker att hatta fram o tillbaka med blöjor/inte blöjor blir allt för förrvirrande för barnet.
    Vi har varken haft ngn som kissat i varken soffan eller på ngn matta. Men på golvet har det hänt olyckor. I början hade vi plastad frottè i sängen tills vi visste att barnen inte kissar på natten. Det slutade vi sedan med.

Oftast när dottern har en "olycka" så är hon ute och leker och inte hinner in.
  • malinkat
    Stargirl skrev 2009-07-09 20:15:51 följande:
    Många tycker att jag är alldeles för hård. Men det har ju funkat för oss. Jag tycker att hatta fram o tillbaka med blöjor/inte blöjor blir allt för förrvirrande för barnet. Vi har varken haft ngn som kissat i varken soffan eller på ngn matta. Men på golvet har det hänt olyckor. I början hade vi plastad frottè i sängen tills vi visste att barnen inte kissar på natten. Det slutade vi sedan med. Oftast när dottern har en "olycka" så är hon ute och leker och inte hinner in.
    Vill verkligen ta den metoden - men vi bor just nu i hyreslägenhet i Tyskland - med enormt pratiska HELTÄCKNINGSMATTOR..... Hoppas kunna starta det hela på semestern, inte ha blöjor då...
  • 76gbg
    Stargirl skrev 2009-07-09 20:15:51 följande:
    Många tycker att jag är alldeles för hård. Men det har ju funkat för oss. Jag tycker att hatta fram o tillbaka med blöjor/inte blöjor blir allt för förrvirrande för barnet. Vi har varken haft ngn som kissat i varken soffan eller på ngn matta. Men på golvet har det hänt olyckor. I början hade vi plastad frottè i sängen tills vi visste att barnen inte kissar på natten. Det slutade vi sedan med.Oftast när dottern har en "olycka" så är hon ute och leker och inte hinner in.
    Ska köra på detta nästa vecka - förbereder tösen nu
  • misssecret

Min semester börjar efter idag så imorgon får han inga nya blöjor få se hur det går!! Önska mig lycka till!!

• misssecret

Så nu är blöjan ryckt han blev ledsen först med lyckades kissa på pottan så nu har han kalsonger vi får se hur det går.

• zoya

Min son fyller 4 i september, och kissandet på toa går bra (han har alltid vägrat sitta på pottan). Problemet är bajsandet. Han har varit jätte-förstoppad, nu har det lättat med hjälp av homeopatiska droppar, men han vägrar fortfarande bajsa på toa. Han håller sej tills han får blöjan på sej. Och då anser han ju att det är mycket enklare att kissa i blöjan också. Om han bara har kalsonger på sej kommer det hela tiden lite bajs, så man får ju tvätta och tvätta, men mest orolig är jag att han blir förstoppad igen, när han helt enkelt vägrar bajsa på toa.

Jag fick honom torr med att vi både hemma och på dagis lät honom välja klistermärke när nåt hänt på toa. I början hade jag 5 rutor på ett papper, och när det var fullt fick han välja leksak. Sen har jag haft upp till 12 rutor, och det fungerade bra, när vi kom igång! Han blev oftast jätte-arg när jag tog bort blöjan, men jag försökte förklara att han klarade sej bra utan den. Sen köpte vi roliga kalsonger han tyckte om att ha på sej, med dinosaurier och liknande (i början var han otroligt störd av sin snopp, den hade väl legat så inbäddatd i blöjan =) ). Nu har vi inget klistermärkessystem, och det går bra i alla fall, men bara han skulle börja bajsa på toan också...

• tvåbarnsmor

Vår son fyller fyra i augusti. Dagis frågade om potträning i höstas, han var enda blöjbarn på syskonavdelning, BVC rådde oss att vänta ut honom. Vi väntade till i våras.

Vi började med regelbundna tider på toaletten men behöll blöja mellan toabesöken. Sonen fick behålla blöjan som han ville och vi var aldrig rädda för olyckor. De gjorde samma sak på dagis. Han fick sköta allt själv, utom bajsblöjor.
    Vi gjorde det kul att ta papper om det kom något i toan, han fick ju spola också!! Utanför toa pratade vi om kalsonger och hur stora gör. Målet blev att bli blöjfri till fyraårsdagen.
    Runt midsommar, kissade han inte bara skvättar längre, vilket man gör till man kan styra det själv, vad jag förstått.

Då bytte vi till kalsonger, han kände själv sig trygg utan blöjan och ville byta. Han har varit utan dagblöja i två veckor, på kvällen tar vi på blöja för natten. Det händer olyckor ibland, men som förälder får man hjälpa till att tänka, speciellt vid lek eller spännande händelser.

Jag kan bara råda er att vänta, och behålla blöjan när ni pottränar, om den är en trygghet för barnet.

• misssecret

Det känns verkligen ju mer jag läser om potträning att det är så olika från barn till barn.

Vi har ju väntat ut vår son och mutat och försökt med klistermärken men också försökt behålla blöjan emellan men nu tänkte vi att testa att ta blöjan helt både dag och natt och se vad som händer vi blev förvånade. Efter några olyckor hade han fattat och nu har det gått 3 dagar och han har inte behövt blöja och är otroligt stolt vi har belöningssystem med klistermäken som peppar honom.
    Han säger jag har kalsonger, jag är en stor pojke nu. Vi har verkligen försökt allt tidigare men för honom var det bättre att ta blöjan så han verkligen kunde förstå att man inte kissade på sig blöjorna var för bekväma helt enkelt. Visst händer det olyckor och man måste vara uppmärksam men jag trodde aldrig det skulle vara så positivt, han är 3,5 år.

Svar på tråden Tips för potträning av 3-åring?