Inlägg från: Stargirl |Visa alla inlägg
  • Stargirl

Tips för potträning av 3-åring?

Serendipity skrev 2009-06-14 22:00:20 följande:
    Ja, dagis vill att de ska vara helt dagtorra innan de slutar ta på blöja där.
    Oj, här hjälpte dagis till med pott träningen gladeligen. Det tog 2 veckor för dottern som är 2,3 år att bli både dag och natt torr.
    Dock tar vi på en fodrad trosa när vi ska åka bil långt eller ut och flyga.
    *~Två blåbär och ett lingon~*
  • Stargirl
    ELJ79 skrev 2009-07-06 22:38:55 följande:
    Här är ännu en till som vägrar sitta på potta,toa,toasits. Han blir tre år i Aug o jag känner att frustratuionen min börjar växa. Han har ganska nyligen blivit storebror 3mån sedan. Han får nästan panik av att inte ha blöja på sig, så fort man tvättat honom nertill så ska böljan på direkt. BVC säger ta det lugnt avvakta tills hösten. Han vill heller inte ha kalsonger på sig o de flesta av hans kompisar är blöjfria. Tips o råd snälla!
    Vi hade lite liknande problem med sonen. Det var inte så att han vägrade potta/toa. Han struntade i att han kissade på sig när han var utan blöja. Han ville ju helst ha blöjan men från att han var 2,5 år kämpade vi med allt. Mutor och olika "tekniker" det enda som hjälpte var att ta bort blöjan HELT. Stå ut med nerkissade byxor och pölar på golvet etc. Vi visste att han var mogen att vara utan blöja då blöjan var torr på morgonen (innan han kissat morgonkisset).
    Så han blev ju till slut blöjfri strax innan 3 års dagen. Likadant gjorde vi med dottern men denna gången tog vi bort blöjorna strax efter 2 års dagen. Hon blev någorlunda torr på ett par veckor och nu vid 2,5 års ålder är hon både natt och dagtorr (ibland händer det olyckor dock).
  • Stargirl
    76gbg skrev 2009-07-09 19:53:17 följande:
    Bra tips! Det kanske är så man ska göra. Man är bara för bekymrad för soffor o så. Kanske lägga plast på ett tag o ta bort mattorna.
    Många tycker att jag är alldeles för hård. Men det har ju funkat för oss. Jag tycker att hatta fram o tillbaka med blöjor/inte blöjor blir allt för förrvirrande för barnet.
    Vi har varken haft ngn som kissat i varken soffan eller på ngn matta. Men på golvet har det hänt olyckor. I början hade vi plastad frottè i sängen tills vi visste att barnen inte kissar på natten. Det slutade vi sedan med.

Oftast när dottern har en "olycka" så är hon ute och leker och inte hinner in.
Svar på tråden Tips för potträning av 3-åring?