• Hildis

Tips för potträning av 3-åring?

Vår son är 3 år och 3 månader. Vi har försökt i omgångar att "potträna" honom, nästan helt utan framgång.

Tagit bort blöjan och låtit honom gå aningen bar om rumpan eller med byxor eller kalsonger. Sedan har vi påmint honom och frågat om han vill sitta på pottan när vi trott att det kan vara dags. Tidigare i våras var vi lite på rätt väg och han prickade pottan vid några tillfällen (men oftast kom det på golvet eller i soffan).

Pga en massa omständigheter (flytt, ny baby, sjukdom, trötthet, slut på rentvätt...ja...) så har vi aldrig hållt ut längre än några dagar/en vecka i streck.

Nu på sistone när vi provat så har det inte gått alls. Han kissar i byxorna och verkar helt obrydd (eller så tycker han att det börjar bli jobbigt, han skäms och reagerar genom att verka obrydd(?)). Vi skäller ju aldrig på honom, utan säger att det är sånt som händer och lyfter honom till pottan så att han får sitta där och prova en stund.

Så har ni tips och idéer? Gör vi fel? Är vi för sent ute? Finns några knep? Och hur lång tid brukar det ta (det skulle nog vara lättare att "stå ut" om man visste att det var x antal dagar eller veckor kvar). Vad ska man tänka på? Det känns verkligen som ett hopplöst fall!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-10 10:10
    Jag ska tillägga att bajsandet går alldeles utmärkt. Han säger till och sätter sig på pottan (eller bajsar på vanlig toa om vi inte är hemma). Det är kisseriet vi behöver få fason på.

• Svar på tråden Tips för potträning av 3-åring?
  • DanielaM

prova en toalett ring eller vad dem kallas..mke bättre än pottan tycker vi

• malinkat

Vi behöver också tips!! Samma sits nästan på pricken - men inget bajs på pottan heller...... och nu bor vi tillfälligt i Tyskland i hyrlägenhet m heltäckningsmattor, tjena tjena.... ;o) Fick ett tips om kalsonger under blöjan ;o)

• 83a

Vår dotter är snart 3 år och hon är helt ointresserad av att sitta på pottan/Ringen vi köpt till toan...jag vill ha ALLA tips!!!! Minsta lilla ni kan komma på!!!

• Tesselino

Samma här! 3-åring som inte ät ett dugg intresserad att slippa blöjorna. Jo, hon vill gärna ha trosor men säger inte till när hon är kissnödig och när jag försöker fråga henne eller sätta henne på pottan så vägrar hon. Hon kan tänka sig att sitta på pottan om jag läser för henne eller om hon får sitta framför tvn och titta på Bompa. Men oftast blir det inget resultat......

Suck, känns som om vi aldrig blir av med blöjorna.....

• Cotton Candy

Har precis skrivit ett långt inlägg under Barn 1-3 år kring våra "problem" med sonens pottträning. Han fyller 3 nästa vecka och blir jätte ledsen när vi tar av honom blöjan och han vill, trots han lyckats både kissa och bajsa på pottan ngr gånger, absolut inte sitta på pottan längre. Toa-sits tycker han inte heller om.

Funderar på att testa dessa Potty Training Pants på honom, ni vet, blöjor som känns blöta när man kisser i dom. Då tar jag ju inte bort blöjan, som känns viktig för honom just nu, men han blir förhoppningsvis mer medveten om när han kisser samt att blöjan kanske inte känns lite bekväm längre.

Någon av er som testat dessa blöjor?

• Serendipity

Kan bara säga samma här, har en son född april-06.. Varken kiss eller bajs på toa/potta är OK för honom, det ska vara blööööööjaaaaa. Vi kanske kan starta en liten gemensam tråd här och komma med glada tips till varandra

Nu får han snart ett syskon, och det gör ju inte saken lättare..

• Tesselino

Ja, jag vet inte vad vi ska hitta på. Vi ska testa och ta av blöjorna helt under en vecka nu efter midsommar. Vi är då hos mormor och morfar och hoppas på fint väder så att vi kan vara ute mkt och då inte behöva torka allt för många pölar.....

Tror ni det fungerar att ta bort blöjorna helt eller ska de vara åtminstone lite intresserade innan man provar?

• blommanigbg

När jag pottränade min lille så brukade jag själv kissa samtidigt. Så att han visste vad som skulle göras. Han satt på pottan och jag på toaletten.. Det blev inte så dramatiskt då. Vi brukade också sjunga olika sånger. Först jag och sedan sonen.

• Serendipity
    Tesselino skrev 2009-06-14 21:10:22 följande:
    Ja, jag vet inte vad vi ska hitta på. Vi ska testa och ta av blöjorna helt under en vecka nu efter midsommar. Vi är då hos mormor och morfar och hoppas på fint väder så att vi kan vara ute mkt och då inte behöva torka allt för många pölar.....Tror ni det fungerar att ta bort blöjorna helt eller ska de vara åtminstone lite intresserade innan man provar?
    Min plan är att ta av blöjan när jag hämtar från dagis kl 14 hela nästa vecka, och sätta på kalsonger då.

Det jobbiga är att jag är höggravid och det är inte kul att böja sig och kolla/torka upp olyckor. Men när ska vi annars göra det??!
  • misssecret

En till som har samma problem testat mutor och allt möjligt men det funkar ibland men oftast inte och helst ska det vara blöja min son är född Februari 2006 så jag tycker man kan inte vänta ut honom mer vissa säger vänta tills de är mogna va? Ska han vara 4 innan han är mogen eller?!

Svar på tråden Tips för potträning av 3-åring?