• Hildis

Tips för potträning av 3-åring?

Vår son är 3 år och 3 månader. Vi har försökt i omgångar att "potträna" honom, nästan helt utan framgång.

Tagit bort blöjan och låtit honom gå aningen bar om rumpan eller med byxor eller kalsonger. Sedan har vi påmint honom och frågat om han vill sitta på pottan när vi trott att det kan vara dags. Tidigare i våras var vi lite på rätt väg och han prickade pottan vid några tillfällen (men oftast kom det på golvet eller i soffan).

Pga en massa omständigheter (flytt, ny baby, sjukdom, trötthet, slut på rentvätt...ja...) så har vi aldrig hållt ut längre än några dagar/en vecka i streck.

Nu på sistone när vi provat så har det inte gått alls. Han kissar i byxorna och verkar helt obrydd (eller så tycker han att det börjar bli jobbigt, han skäms och reagerar genom att verka obrydd(?)). Vi skäller ju aldrig på honom, utan säger att det är sånt som händer och lyfter honom till pottan så att han får sitta där och prova en stund.

Så har ni tips och idéer? Gör vi fel? Är vi för sent ute? Finns några knep? Och hur lång tid brukar det ta (det skulle nog vara lättare att "stå ut" om man visste att det var x antal dagar eller veckor kvar). Vad ska man tänka på? Det känns verkligen som ett hopplöst fall!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-10 10:10
    Jag ska tillägga att bajsandet går alldeles utmärkt. Han säger till och sätter sig på pottan (eller bajsar på vanlig toa om vi inte är hemma). Det är kisseriet vi behöver få fason på.

• Svar på tråden Tips för potträning av 3-åring?
  • lovelylocks

hjälper inte dagis till? min pojke slutade med blöja med ihärdig träning från vår sida och från dagis. han fick ha med sig massor av ombyten och det hände lite olyckor här o där som till slut ebbade ut. hur jobbigt det än är är väl det enda som gäller att vara konsekvent.

en sak jag minns som min grabb tog åt sig av var då han såg sin 1 år äldre kompis gå på toa, helt själv. då ville han med såklart :D

• Cotton Candy

Jag tycker också det är svårt det här med om de är mogna eller inte. Min son vet precis vad man ska göra på pottan/toan men han vill inte. Igår tog jag av honom blöjan och då gick han flera timmer utan att kissa, sen åkte vi och handlade och då hade han ju blöja på sig - den tog jag av så fort vi kom hem och då var den full av kiss! {#lang_emotions_surprised} Det tolkar jag som om han håller sig, dvs att han börjar kunna kontrollera blåsan.

Samma sak med bajset. Sonen visar mycket tydligt när det är dags för nr 2 och han kom och bad om en blöja - hemska mamman som jag är sa jag "nej". Trodde i min enfald att han skulle "kapitulera" och bajsa på pottan men nej - det gick ngr timmer utan att han bajsade.

I morse vaknade jag av att han rumsterade på hans rum (04.45) och jag insåg att han bajsade. Då fick jag jätte såligt samvete.... han hade alltså undertryckt sin bajsnödighet bara för att han inte ville bajsa på pottan. Det är ju inte hälsosamt. {#lang_emotions_embarassed}

Idag har jag inte tjatat överhuvudtaget utan tänkt att jag måste backa lite. Han har gått utan blöja (utan olyckar men inte heller någonting på pottan) och jag har bara frågat om han ville sitta på pottan en gång ("neeeeeej"!!!). {#lang_emotions_baby}

På något sätt är det "skänt" att det finns flera därute som har samma problem som oss. Jag trodde ett tag att det bara var vi, att det kanske var något fel på vår son som verkar så ointresserad.

• Skruttet

Min tjej som precis fyllt tre vill heller inte sitta på pottan. Eller ens vara utan blöja för den delen. Det lustiga är att för några månader sedan så bestämde hon sig för att sova utan blöja ett par nätter, gick hur bra som helst! Inte en droppe i sängen! Och en av de dagarna så åkte vi iväg och hälsade på ett par kompisar, hon ville inte ha blöja så hon åkte i trosor och hon kissade inte en droppe i trosorna.
    Men efter det så är det tvärstopp. Vill inte helt enkelt. Jag har köpt klistermärke i form av en gris som jag satt i pottan (grisen kommer fram på bilden då man kissar på klistermärket), men nej det var ingen höjdare visst (hennes storasyster gick då över till att glatt kissa på pottan istället för på toan, så nån uppskattade det iaf . Jag har försökt muta henne med choklad (!), klistermärken. You name it. Hon vill helt enkelt inte. Och jag har kommit fram till att jag inte ska stressa henne. Jag frågar henne då och då om hon vill vara utan blöja, och jag försöker ibland locka. Jag tror hon kommer att säga till då hon är redo. Kanske. Förhoppningsvis.

• Pilea

Mitt tips är att ta bort blöjorna helt och vara konsekvent. Förbereda barnet mentalt i någon veckas tid att på fredag så ska vi sluta med blöjor och kissa på toa/pottan istället. När dagen D kommer så är blöjorna helt enkelt slut. Förbereda sig på många "olyckor" och mycket tvätt, ta med ombyte överallt. Ha plastad frotté på alla möjliga ställen som tex vagn eller bilbarnstol, soffan, sängen osv. Visa tydligt vart man går när olyckan är framme utan att vara irriterad eller arg. Förbereda dagis också så att de är med på banan.
    Tillsist lär de sig!

Jag gjorde så här med min son och det funkade kanon, trots att han har en lillasyster med blöjor. Tog bort blöjan både på dagen och natten. Väkte honom och kissade honom innan jag gick och la mig och då klarade han sig till morgonen.

Nu ett år senare har han börjat kissa på sig lite då och då, men alla har kanske sina perioder. Han kan liskom glömma av sig.

Alve 060129 Tyra 071019
  • 79Anna

Jag hade också samma problem, min son var nästan 3 1/2år och ville inte sitta på pottan eller toa, men så en dag... jag hade laddat upp med massa paket i en låda som jag visade honom och han ville självklart ha dem så han satt på pottan jätte bra, så tog ju självklart paketen slut och jag trodde att nu slutar han sitta på pottan

Men från den stunden har han varit torr och sitter på toan, jag tror att man inte kan göra nått utan att barnen själva får bestämma i när det är dags
    Lycka till

• Disela

Gör en kissång! Sjung en egen sång om kiss och bajs så blir det roligare.

• misssecret

Vårt dagis vägrar vara minsta lilla tillmötesgående de säger bara de släpper blöjan när de är redo de vill inte ha några olyckor och min son är äldst på avdelningen

• Serendipity
    Cotton Candy skrev 2009-06-14 21:25:30 följande:
     Igår tog jag av honom blöjan och då gick han flera timmer utan att kissa, sen åkte vi och handlade och då hade han ju blöja på sig - den tog jag av så fort vi kom hem och då var den full av kiss! .

Precis så är det för oss!

Jag tycker också det är svårt att "vänta in att barnet är färdigt för det", vi har väntat in sedan förra sommaren...

• Serendipity
    misssecret skrev 2009-06-14 21:58:04 följande:
    Vårt dagis vägrar vara minsta lilla tillmötesgående de säger bara de släpper blöjan när de är redo de vill inte ha några olyckor och min son är äldst på avdelningen
    Ja, dagis vill att de ska vara helt dagtorra innan de slutar ta på blöja där.
  • Pilea
    Serendipity skrev 2009-06-14 22:00:20 följande:
    Ja, dagis vill att de ska vara helt dagtorra innan de slutar ta på blöja där.
    Men shit, vem är förskolan till för egentligen? {#lang_emotions_surprised}
    Alve 060129 Tyra 071019
Svar på tråden Tips för potträning av 3-åring?