• Hildis

Tips för potträning av 3-åring?

Vår son är 3 år och 3 månader. Vi har försökt i omgångar att "potträna" honom, nästan helt utan framgång.

Tagit bort blöjan och låtit honom gå aningen bar om rumpan eller med byxor eller kalsonger. Sedan har vi påmint honom och frågat om han vill sitta på pottan när vi trott att det kan vara dags. Tidigare i våras var vi lite på rätt väg och han prickade pottan vid några tillfällen (men oftast kom det på golvet eller i soffan).

Pga en massa omständigheter (flytt, ny baby, sjukdom, trötthet, slut på rentvätt...ja...) så har vi aldrig hållt ut längre än några dagar/en vecka i streck.

Nu på sistone när vi provat så har det inte gått alls. Han kissar i byxorna och verkar helt obrydd (eller så tycker han att det börjar bli jobbigt, han skäms och reagerar genom att verka obrydd(?)). Vi skäller ju aldrig på honom, utan säger att det är sånt som händer och lyfter honom till pottan så att han får sitta där och prova en stund.

Så har ni tips och idéer? Gör vi fel? Är vi för sent ute? Finns några knep? Och hur lång tid brukar det ta (det skulle nog vara lättare att "stå ut" om man visste att det var x antal dagar eller veckor kvar). Vad ska man tänka på? Det känns verkligen som ett hopplöst fall!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-10 10:10
    Jag ska tillägga att bajsandet går alldeles utmärkt. Han säger till och sätter sig på pottan (eller bajsar på vanlig toa om vi inte är hemma). Det är kisseriet vi behöver få fason på.

• Svar på tråden Tips för potträning av 3-åring?
  • Cotton Candy

Låter bra med alla tips {#lang_emotions_tongue_out}! Keep them coming!

Min pojke har gått utan blöja sen kl 14 nu och har suttit på toa (pottan vägrar han) flera gånger men jag har ingen aning om det har kommit något där eller inte. På pottan syns det ju tydligt om det är kiss eller inte men jag ser inte om det har kommit något i toan.... om han inte har kissat måste han verkligen vara bra på att hålla sig {#lang_emotions_undecided}. Jag har t o m gått runt och känt på mattor och i soffan för att se om han kissat där men ingenting.....

• DeZire

sätt in nån såndär wcgrejj som avger blå färg, dvs så vattnet blir blåfärgat för om han då kissar så blir färgen mer grönaktig i toan och man ser om barnet kissat :)

• Cotton Candy
    DeZire skrev 2009-06-15 18:05:41 följande:
    sätt in nån såndär wcgrejj som avger blå färg, dvs så vattnet blir blåfärgat för om han då kissar så blir färgen mer grönaktig i toan och man ser om barnet kissat :)
    Bra idé! Tack {#lang_emotions_flower}

Gissa vad! Nu har min son kissat på pottan!! {#lang_emotions_heart}
    Flera gånger efter varandra dessutom!!! Han har ju inte kissat sen 14 och till slut såg jag att han verkligen höll på att kissa på sig. Då tog jag honom och satte honom på pottan - trots protester - och sen busade jag lite med honom så att han började skratta - och då kissade han. Han blev så stolt och gick fram och tillbaka till pottan och kissade små kisspölar.

Känns jätte bra men nu får vi se om det var en engångsförteelse eller om han kanske förstår att pottan inte är så tokig ändå.
  • Fröken Juni

Jag vet inte vad jag ska göra med min lilla tjej på 3 år. Hon går gladeligen på potta, men så fort hon satt sig ner så är hon klar och vill inte sitta kvar en liten stund till utan vill genast upp.

Detta har lett till att hon håller sig så länge att hon till kissar på sig eller tills nattblöjan kommer på vid 19 tiden på kvällen.

Vad ska man göra?

• 83a

jag skrev lite tidigare i tråden och pallar inte läsa igenom allt ni skrivit :-P Men jag har skummat igenom och såg det där med klistermärkerna Vi for iväg till affären och hon fick själv välja ut klistermärkerna..... jag har satt upp lappen på toalettdörren där förhoppningsvis!!!! ALLA klistermärken kommer sitta så småningom ...Tack för tipset vem det än nu va!!
    Ps. hon vill verkligen sitta på pottan/toan och få dom där klistermärkerna, men det har inte kommit något ännu....tååååålamod säger dom va???

• misssecret

Ja mycket tålamod krävs nog. Vi har försökt med klistermärken och ett kissklistermärke har blivit uppsatt men sen förlorade han intresset nej det blir nog att rycka blöjan under semestern och sedan om man måste sätta på så får han ha potty training pants. Så svårt för han blir så avis på lillebror som får ha blöja tror det är därför han inte är så peppad.

• lollan82

vi pottränar våran son som är 3 år såhär:

Han fick en potta... för varje gång han kissar eller bajsar får han välja ett klistermärke att sätta på pottan..
    han älskar den från första dagen..'sätter lite olika klistermärken på kylen så får han välja 1.
    pottan är full med klistermärken...

finns en pixi bok som heter jonnas nya potta..
    pressbyrån har den...10 kr

den älskar min son..

så det fungerar kanon, blir en rolig sak... kan ju sitta där när ni ska dit oxå

• Tricky

Mitt tips är att inte bry er på det och låt barnet bestämma. Vet själv att man blir väldigt frustrerad när barn "lyxkissar" i blöjan.
    Nu har vår dotter på 3,5 år äääntligen släppt blöjan och både kissar och bajsar på toa. Hon blev tillfrågad en dag om hon ville prova pottan ( då hade vi inte frågat på mkt länge) Hon ville och fick klistermärken att sätta på varje gång något hände. Efter en vecka ville hon bara kissa på toa. Händer sällan olyckor för hon har ju varit mogen länge.

Vår dotter har haft extrem fobi mot att bajsa och bajsar nu som ingentig, på eget initiativ flera gånger dagligen istället för var fjärde dag! Säker på att detta är för att hon själv valt det!

• lollan82

haha vi harkört länge med det med klistermärken.. vi har ett nytt problem
    sonen min kan aldrig välja vilket klistermärke då han vill ha flera haha

men den konflikten tar man ju gärna haha

• 83a

inget resultat här ännu..inget!!

Svar på tråden Tips för potträning av 3-åring?