• Hildis

Tips för potträning av 3-åring?

Vår son är 3 år och 3 månader. Vi har försökt i omgångar att "potträna" honom, nästan helt utan framgång.

Tagit bort blöjan och låtit honom gå aningen bar om rumpan eller med byxor eller kalsonger. Sedan har vi påmint honom och frågat om han vill sitta på pottan när vi trott att det kan vara dags. Tidigare i våras var vi lite på rätt väg och han prickade pottan vid några tillfällen (men oftast kom det på golvet eller i soffan).

Pga en massa omständigheter (flytt, ny baby, sjukdom, trötthet, slut på rentvätt...ja...) så har vi aldrig hållt ut längre än några dagar/en vecka i streck.

Nu på sistone när vi provat så har det inte gått alls. Han kissar i byxorna och verkar helt obrydd (eller så tycker han att det börjar bli jobbigt, han skäms och reagerar genom att verka obrydd(?)). Vi skäller ju aldrig på honom, utan säger att det är sånt som händer och lyfter honom till pottan så att han får sitta där och prova en stund.

Så har ni tips och idéer? Gör vi fel? Är vi för sent ute? Finns några knep? Och hur lång tid brukar det ta (det skulle nog vara lättare att "stå ut" om man visste att det var x antal dagar eller veckor kvar). Vad ska man tänka på? Det känns verkligen som ett hopplöst fall!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-10 10:10
    Jag ska tillägga att bajsandet går alldeles utmärkt. Han säger till och sätter sig på pottan (eller bajsar på vanlig toa om vi inte är hemma). Det är kisseriet vi behöver få fason på.

• Svar på tråden Tips för potträning av 3-åring?
  • misssecret

Jag menar inte att dagis ska typ ta den stora första kampen med blöjan men det hade ju hjälpt lite om de uppmuntrade mer vilket de inte verkar vara intresserade av. Jag har kompisar där de har sagt till på dagis att nu behöver ni inte komma med fler blöjor för nu är han så stor men när ajg frågar om de försöker uppmuntra till toa så säger de att jag han får gå om han vill amen ja eller hur det göra han ju

• Stargirl
    Serendipity skrev 2009-06-14 22:00:20 följande:
    Ja, dagis vill att de ska vara helt dagtorra innan de slutar ta på blöja där.
    Oj, här hjälpte dagis till med pott träningen gladeligen. Det tog 2 veckor för dottern som är 2,3 år att bli både dag och natt torr.
    Dock tar vi på en fodrad trosa när vi ska åka bil långt eller ut och flyga.
    *~Två blåbär och ett lingon~*
  • Tesselino

Skruttet - vart kan man köpa sådana där klistermärken? Tänkte att det kan man testa i alla fall.

• malinkat
    79Anna skrev 2009-06-14 21:51:12 följande:
    Jag hade också samma problem, min son var nästan 3 1/2år och ville inte sitta på pottan eller toa, men så en dag... jag hade laddat upp med massa paket i en låda som jag visade honom och han ville självklart ha dem så han satt på pottan jätte bra, så tog ju självklart paketen slut och jag trodde att nu slutar han sitta på pottanMen från den stunden har han varit torr och sitter på toan, jag tror att man inte kan göra nått utan att barnen själva får bestämma i när det är dagsLycka till
    Fick han ett paket varje gång han satt eller varje gång det kom nåt? Vår son sitter ofta, och vi hade tidigare ett klistermärks-system, han fick välja klistermärken, men det kommer sällan något.Tycker att det går åt fel håll just nu....
  • misssecret

Vi har försökt med belöning då var han jättetaggad att bajsa i pottan och sen efter så skulle vi åka och köpa en leksak och han var jätteduktig och han fick sin present, problemet var ju att han var jättenöjd med sin present så sen var han INTE intresserad av någon slags potta mer

• MaryMalou

På dagis sätter de alltid vår son på pottan i samband med blöjbyten eller om han är där när någon annan ska gå. De vill dock inte att han ska vara utan blöja där om han inte är det hemma.

Han säger ofta nej till att gå på pottan om man ställer frågan. Om man däremot säger "nu är det dags att gå" så brukar det gå bra.

Läsa böcker, blåsa såpbubblor, själv sitta på toa samtidigt, sätta nalle eller docka på en leksakspotta bredvid mm är sånt som funkat på vår son. Sjunga, prata om roliga saker så att han sitter kvar till det kommer något har också varit bra.

Vi har förberett innan med att läsa böcker om pottor. Max potta, en Pixi-bok om en Jonna som lär sig gå på pottan, Bajsboken av Pernilla Stalfelt har alla varit superbra. Finns säkert massor av fler böcker.

Kalsonger är roliga att ha när vi påpekar att han är som mamma och pappa då. Vi brukar också prata kring vilka andra barn han känner som inte har blöja och vilka som går på pottan och vilka som går på toa och att bebisar har blöjor men han är ju ingen bebis längre utan ska snart sluta med blöjor.

Han gick på pottan första gången när han var runt 2 år, det var för 9 månader sedan. Han bajsar alltid på pottan och kissar där ca varannan gång. Alltid morgon och kväll och sedan när vi kommer ihåg att fösa honom dit. Vi har varit lite dåliga på att låta honom vara utan blöja och har tänkt att det får ta tid. Vi har nu bestämt med honom att så fort vi kommer hem från dagis ska blöjan av och kalsonger på. När vi har semester om tre veckor har vi tänkt att han får sluta helt med blöjor. Problemet är bara att vi ska vara på landet hela sommaren och där har vi ingen tvättmaskin. Blir mycket handtvätt...

• Serendipity

Känns som om vi gjort "allt det där"... Läst böcker om pottor, han är väldigt ofta med oss vuxna in på toaletten så han ser hur det går till, pratar om bajs och kiss och vart det ska hamna, sitta och läsa för honom när han sitter på potta/toaring etc etc. Ingenting har hjälpt.

Nu ska han börja på storbarnsavdelning där de flesta barn såklart INTE har blöja. Frågan är om han bryr sig! Men det är inte förrän i augusti.

• Tesselino
    Serendipity skrev 2009-06-15 10:07:01 följande:
    Känns som om vi gjort "allt det där"... Läst böcker om pottor, han är väldigt ofta med oss vuxna in på toaletten så han ser hur det går till, pratar om bajs och kiss och vart det ska hamna, sitta och läsa för honom när han sitter på potta/toaring etc etc. Ingenting har hjälpt.Nu ska han börja på storbarnsavdelning där de flesta barn såklart INTE har blöja. Frågan är om han bryr sig! Men det är inte förrän i augusti.

Vi har det precis likadant här, och i augusti blir det storbarnsavdelning, så det vore toppen om dottern är någorlunda torr på dagarna i alla fall.

Är det någon som vet vart man köper de där klistermärkena som man kan sätta i pottan och där ett djur kommer fram när kissar på det. Det kan jag tänka mig intresserar dottern.
  • Jessica85

Min son har nu varit torr dagtid i två veckor, han är 3 år och 8 månader.
    Vi hade en period i höstas då det gick sisådär, sen vägrade han igen..hur mycket vi och dagis än försökte.
    Nu under våren har han tyckt det varit spännande med toaletten, men han har ändå velat ha blöja sen har vi satt honom på toa med jämna mellanrum.
    Nu har han enbart få ha kalsonger i nån månad, sen gick det i princip av sig själv, i början av förra veckan fick man påminna honom men nu säger han till själv.
    Bajsandet går det dock sämre med, han vill inte på toa utan kommer och ber om en blöja, sätter han då på toa först, men det kommer inget..sen får han en blöja och gör i den..men han börjar förstå att man ska bajsa på toan också.

• DeZire

Min son var inte det minsta intresserad av pottan, han kunde på sin höjd sätta sig där och säga "ksss ksss" sen ansåg han sig vara klar. Inget resultat i pottan alls med andra ord.

Så en dag fick han följa med till affären och köpa guldstjärnor och en liten leksaks bil, när vi kom hem så tejpade vi upp ett blått papper på toadörren och ovanför det så tejpade vi fast bilen. Han såg väldigt skeptisk ut när jag sa att han får klistra en guldstjärna på pappret för varje gång han går på pottan och första gången han bajsar på pottan så får han bilen.

Han satte sig genast på pottan och sa "ksss ksss" och trodde sen att han skulle få klistra upp en guldstjärna hehe, då fick jag förklara för honom att han måste ju kissa så det kommer kiss i pottan först. Och efter nån timma så gick han faktiskt på pottan och kissade och fick då klistra upp sin första guldstjärna. Det var motivationen han behövde.

Sen så plockade jag konsekvent bort blöjorna under dagtid, det fick bli olyckor lite överallt och mycket tvätt, och sen så fick jag sätta honom på pottan 1 gång i timman kanske så han kunde göra ifrån sig för han gick inte dit själv eller sa till. Så det gällde att vara ihärdig.
    I bilstolen la jag sånnadär skötunderlägg som är plastade utifall det skulle bli en olycka.

Stjärnsystemet höll i sig och det fungerade verkligen på honom, tillslut när pappret var helt fullt av stjärnor var det dax att plocka ner det och byta ut det mot en leksak på affären, och vid det laget så var han torr och stjärnsystemet avskaffar.

Svar på tråden Tips för potträning av 3-åring?