• DeZire

Tips för potträning av 3-åring?

Min son var inte det minsta intresserad av pottan, han kunde på sin höjd sätta sig där och säga "ksss ksss" sen ansåg han sig vara klar. Inget resultat i pottan alls med andra ord.

Så en dag fick han följa med till affären och köpa guldstjärnor och en liten leksaks bil, när vi kom hem så tejpade vi upp ett blått papper på toadörren och ovanför det så tejpade vi fast bilen. Han såg väldigt skeptisk ut när jag sa att han får klistra en guldstjärna på pappret för varje gång han går på pottan och första gången han bajsar på pottan så får han bilen.

Han satte sig genast på pottan och sa "ksss ksss" och trodde sen att han skulle få klistra upp en guldstjärna hehe, då fick jag förklara för honom att han måste ju kissa så det kommer kiss i pottan först. Och efter nån timma så gick han faktiskt på pottan och kissade och fick då klistra upp sin första guldstjärna. Det var motivationen han behövde.

Sen så plockade jag konsekvent bort blöjorna under dagtid, det fick bli olyckor lite överallt och mycket tvätt, och sen så fick jag sätta honom på pottan 1 gång i timman kanske så han kunde göra ifrån sig för han gick inte dit själv eller sa till. Så det gällde att vara ihärdig.
    I bilstolen la jag sånnadär skötunderlägg som är plastade utifall det skulle bli en olycka.

Stjärnsystemet höll i sig och det fungerade verkligen på honom, tillslut när pappret var helt fullt av stjärnor var det dax att plocka ner det och byta ut det mot en leksak på affären, och vid det laget så var han torr och stjärnsystemet avskaffar.

• DeZire

sätt in nån såndär wcgrejj som avger blå färg, dvs så vattnet blir blåfärgat för om han då kissar så blir färgen mer grönaktig i toan och man ser om barnet kissat :)

Svar på tråden Tips för potträning av 3-åring?