Inlägg från: Tesselino |Visa alla inlägg
  • Tesselino

Tips för potträning av 3-åring?

Samma här! 3-åring som inte ät ett dugg intresserad att slippa blöjorna. Jo, hon vill gärna ha trosor men säger inte till när hon är kissnödig och när jag försöker fråga henne eller sätta henne på pottan så vägrar hon. Hon kan tänka sig att sitta på pottan om jag läser för henne eller om hon får sitta framför tvn och titta på Bompa. Men oftast blir det inget resultat......

Suck, känns som om vi aldrig blir av med blöjorna.....

• Tesselino

Ja, jag vet inte vad vi ska hitta på. Vi ska testa och ta av blöjorna helt under en vecka nu efter midsommar. Vi är då hos mormor och morfar och hoppas på fint väder så att vi kan vara ute mkt och då inte behöva torka allt för många pölar.....

Tror ni det fungerar att ta bort blöjorna helt eller ska de vara åtminstone lite intresserade innan man provar?

• Tesselino

Skruttet - vart kan man köpa sådana där klistermärken? Tänkte att det kan man testa i alla fall.

• Tesselino
    Serendipity skrev 2009-06-15 10:07:01 följande:
    Känns som om vi gjort "allt det där"... Läst böcker om pottor, han är väldigt ofta med oss vuxna in på toaletten så han ser hur det går till, pratar om bajs och kiss och vart det ska hamna, sitta och läsa för honom när han sitter på potta/toaring etc etc. Ingenting har hjälpt.Nu ska han börja på storbarnsavdelning där de flesta barn såklart INTE har blöja. Frågan är om han bryr sig! Men det är inte förrän i augusti.

Vi har det precis likadant här, och i augusti blir det storbarnsavdelning, så det vore toppen om dottern är någorlunda torr på dagarna i alla fall.

Är det någon som vet vart man köper de där klistermärkena som man kan sätta i pottan och där ett djur kommer fram när kissar på det. Det kan jag tänka mig intresserar dottern.
  • Tesselino

Här har vi fått lite resultat! En kompis hade testat allt och det enda som slutligen fungerade var att ge sonen en liten godis efter varje gång det hade hänt ngt på pottan. Det gjorde susen. Så vi testade den varianten på vår dotter, men hon var ändå inte så intresserad. En dag som ställde hon sig och kissade på mormors tapet och matta (hon stod uppe på en spalje). Mormor blev arg och efter det så går hon på pottan. Så det kanske inte alltid är bra att bara vara lugn och säga att olyckor händer så lätt. Min dotter skämdes lite för att hon gjort mormor ag och ledsen, och efter det så har det släppt. Hon springer själv på pottan, visst händer det olyckor men inte så många som jag hade förväntat mig.

Svar på tråden Tips för potträning av 3-åring?