Inlägg från: malinkat |Visa alla inlägg
  • malinkat

Tips för potträning av 3-åring?

Vi behöver också tips!! Samma sits nästan på pricken - men inget bajs på pottan heller...... och nu bor vi tillfälligt i Tyskland i hyrlägenhet m heltäckningsmattor, tjena tjena.... ;o) Fick ett tips om kalsonger under blöjan ;o)

• malinkat
    79Anna skrev 2009-06-14 21:51:12 följande:
    Jag hade också samma problem, min son var nästan 3 1/2år och ville inte sitta på pottan eller toa, men så en dag... jag hade laddat upp med massa paket i en låda som jag visade honom och han ville självklart ha dem så han satt på pottan jätte bra, så tog ju självklart paketen slut och jag trodde att nu slutar han sitta på pottanMen från den stunden har han varit torr och sitter på toan, jag tror att man inte kan göra nått utan att barnen själva får bestämma i när det är dagsLycka till
    Fick han ett paket varje gång han satt eller varje gång det kom nåt? Vår son sitter ofta, och vi hade tidigare ett klistermärks-system, han fick välja klistermärken, men det kommer sällan något.Tycker att det går åt fel håll just nu....
  • malinkat

Idag både kissade och bajsade Alfred på pottan!!! Stor fest! ;o) Mest var det för att vi lyckades tima det, fick honom att i rätt tidpunkt.... så fick han ett klistermärke; vi har kört med det förut, men då fick han ett varje gång han bara satt på pottan, och två st när det kom ngt... många märken blev det!

Men, han säger inte själv att han vill gå, utan just nu är det upp till oss att komma ihåg att sätta honom där. Hoppas hoppas att den lusten kommer sen! Han säger ju så ofta att "Alfons, och x och x har INTE blöja, de går på toaletten!" Men det verkar inte ge honom den där kicken att sätta sig där frivilligt ändå.

• malinkat
    Stargirl skrev 2009-07-09 20:15:51 följande:
    Många tycker att jag är alldeles för hård. Men det har ju funkat för oss. Jag tycker att hatta fram o tillbaka med blöjor/inte blöjor blir allt för förrvirrande för barnet. Vi har varken haft ngn som kissat i varken soffan eller på ngn matta. Men på golvet har det hänt olyckor. I början hade vi plastad frottè i sängen tills vi visste att barnen inte kissar på natten. Det slutade vi sedan med. Oftast när dottern har en "olycka" så är hon ute och leker och inte hinner in.
    Vill verkligen ta den metoden - men vi bor just nu i hyreslägenhet i Tyskland - med enormt pratiska HELTÄCKNINGSMATTOR..... Hoppas kunna starta det hela på semestern, inte ha blöjor då...
Svar på tråden Tips för potträning av 3-åring?