• 76gbg

Tips för potträning av 3-åring?

En till som bestämt sig för att det ska bli slut med blöjor - snarast. Dottern född 0611 ska börja på storbarnsavd i augusti.

Dottern var så gott som torr förra hösten när hon började på dagis efter sommaruppehållet. Där ville dock fröknarna att hon skulle vara helt torr - ingen peppning där inte - de hade inte ens en potta på avdelningen (!). Slutade förstås med att blöjorna blev kvar .

Nu har hon länge vägrat helt att sitta på potta / wc , men nu sen en vecka är hon iaf torr på nätterna och kissar på pottan på morgonen så alltid en start.

Läste här om Liberos "Potty Training Pants" - de ska jag köpa imorn!

• 76gbg
    Stargirl skrev 2009-07-09 19:09:36 följande:
    Vi hade lite liknande problem med sonen. Det var inte så att han vägrade potta/toa. Han struntade i att han kissade på sig när han var utan blöja. Han ville ju helst ha blöjan men från att han var 2,5 år kämpade vi med allt. Mutor och olika "tekniker" det enda som hjälpte var att ta bort blöjan HELT. Stå ut med nerkissade byxor och pölar på golvet etc. Vi visste att han var mogen att vara utan blöja då blöjan var torr på morgonen (innan han kissat morgonkisset).Så han blev ju till slut blöjfri strax innan 3 års dagen. Likadant gjorde vi med dottern men denna gången tog vi bort blöjorna strax efter 2 års dagen. Hon blev någorlunda torr på ett par veckor och nu vid 2,5 års ålder är hon både natt och dagtorr (ibland händer det olyckor dock).
    Bra tips! Det kanske är så man ska göra. Man är bara för bekymrad för soffor o så. Kanske lägga plast på ett tag o ta bort mattorna.
  • 76gbg
    Stargirl skrev 2009-07-09 20:15:51 följande:
    Många tycker att jag är alldeles för hård. Men det har ju funkat för oss. Jag tycker att hatta fram o tillbaka med blöjor/inte blöjor blir allt för förrvirrande för barnet. Vi har varken haft ngn som kissat i varken soffan eller på ngn matta. Men på golvet har det hänt olyckor. I början hade vi plastad frottè i sängen tills vi visste att barnen inte kissar på natten. Det slutade vi sedan med.Oftast när dottern har en "olycka" så är hon ute och leker och inte hinner in.
    Ska köra på detta nästa vecka - förbereder tösen nu
Svar på tråden Tips för potträning av 3-åring?