• zoya

Tips för potträning av 3-åring?

Min son fyller 4 i september, och kissandet på toa går bra (han har alltid vägrat sitta på pottan). Problemet är bajsandet. Han har varit jätte-förstoppad, nu har det lättat med hjälp av homeopatiska droppar, men han vägrar fortfarande bajsa på toa. Han håller sej tills han får blöjan på sej. Och då anser han ju att det är mycket enklare att kissa i blöjan också. Om han bara har kalsonger på sej kommer det hela tiden lite bajs, så man får ju tvätta och tvätta, men mest orolig är jag att han blir förstoppad igen, när han helt enkelt vägrar bajsa på toa.

Jag fick honom torr med att vi både hemma och på dagis lät honom välja klistermärke när nåt hänt på toa. I början hade jag 5 rutor på ett papper, och när det var fullt fick han välja leksak. Sen har jag haft upp till 12 rutor, och det fungerade bra, när vi kom igång! Han blev oftast jätte-arg när jag tog bort blöjan, men jag försökte förklara att han klarade sej bra utan den. Sen köpte vi roliga kalsonger han tyckte om att ha på sej, med dinosaurier och liknande (i början var han otroligt störd av sin snopp, den hade väl legat så inbäddatd i blöjan =) ). Nu har vi inget klistermärkessystem, och det går bra i alla fall, men bara han skulle börja bajsa på toan också...

Svar på tråden Tips för potträning av 3-åring?