• Sockerbiten

Jobbiga grannar? skriv av dig här!

hejsan svejsan!
    har precis läst en tråd om en som hade problem med en jobbig granne, och kom att tänka på att det kunde kanske vara bra eller med en tråd där man skan skriva av sig om sina jobbiga grannar! så kan vi stötta varandra oxå och om inte annat kan det kanske bli lite kul oxå, med tanke på hur mycket galna grannar det verkar finnas!

Jag bor i radhus så jag har inga grannar ovanpå eller så, men däremot har jag grannar runt om, dom värsta är dom som parkerar bilen mitt i den gången som är framför huset, gången är ungefär lika bred som en bil så det finns inte en chans att komma förbi, på sommaren är det inte så himla farligt för då kan man gå ut i gräskanten men på vintern måste man klättra runt i snövallarna, det är INTE så kul, men värst är dom som står och tvättar sin STORA jäkla husbil mitt ivägen i flera timmar ibland hela dagar! Och dom som rastar sina hundar neranför våran trapp typ, en kärring lät sin hund pinka på en grannes dotters moppe, hon fick en redig utskällning av pappan men hon fattade inte det för senare hörde jag att hon sagt till sin man att grannen nog var arg på mopeden.. hur dum får man bli? Sen har vi fisförnäma grannarna i huset neranför, dom gnäller om man inte klippt gräset på två veckor o sånt men dom bryr jag mig inte så mycket om, hon får hållas på o klaga bäst hon vill, vi klipper vårat gräs när det passar oss..

vad har ni för jobbiga grannar då?
    /sockerbiten

• Svar på tråden Jobbiga grannar? skriv av dig här!
  • hallon och björnbär

mina grannar är usla på tvättstuge-vett. vi kan inte låsa varken torkrum eller tvättstuga och därför tar sig olika grannar friheten att ta ner MIN tvätt från torkrummet INNAN min tid är ute. JAG BLIR GALEN!

jag vill väl fan inte att mina grannar ska talla på mina trosor. det är ju för fan äckligt!!!!

• k girl
    Sockerbiten skrev 2009-06-01 19:58:17 följande:
    en sak jag har funderat på, jag bor ju visserligen i rad hus och inte våningshus så förstår att det är skillnad, men här störs ingen av att någon röker ute på sin balkong, trapp, uteplats etc, inte heller någons grillning stör någon annan nämnvärt, har varit lite irriterande nån enstaka gång då han som bodde brevid alltid fick värsta rökmolnet när han grillade men utöver det har ingen klagat på någon vad jag vet, är det så stor skillnad på rad hus och höghus? eller röker folk mer i höghusen? förstår inte riktigt det, men förstår att det är jobbigt för er absolut!
    Skillnaderna är kanske de att man i flerfamiljshus i regel delar på ventilationen och att balkonger tenderar att ligga väldigt nära varandra. I min förrförra lägenhet hade jag friskluftsintag på balkongen, vilket innebar att när de rökte på uteplatsen nedanför, sögs det in rök rakt in i mitt vardagsrum (oavsett om jag hade balkongdörren stängd eller inte). Här har vi balkongen vägg i vägg med grannen, och det känns med en gång när hon går ut på balkongen och röker under förutsättning att vi har dörren öppen.
  • drever

förbannade kurriduttingar...ska ge fan i min hund...åhh jag blir tokig och föräldrarna fattar tre ord svenska!barnen lever fan på våran bakgård med hunden och springer och retas och flina åt hunden, lockar på honom kastar saker osv...alltså snart !bärsärk i skäggetorp. ÅHHHHHHHHHH!

• SilverEmma
    drever skrev 2009-06-13 14:23:04 följande:
    förbannade kurriduttingar...ska ge fan i min hund...åhh jag blir tokig och föräldrarna fattar tre ord svenska!barnen lever fan på våran bakgård med hunden och springer och retas och flina åt hunden, lockar på honom kastar saker osv...alltså snart !bärsärk i skäggetorp. ÅHHHHHHHHHH!
    Det hade jag ett gäng ungar som gjorde i parken för ett tag sedan...jag sa till dom att hunden inte tyckte om barn & bits! (hunden kan skälla & "vakta" på kommando) Plötsligt var det inte så kul längre.
  • thezizzler

Oj, vilka historier. Förstår inte att det finns så knäppa grannar!

Jag själv har bott i ett riktigt lugnt villa område, i hela mitt liv, och alla grannar har varit väldigt trevliga. Och när den dagen kom då jag fick erbjudande om en 2:a, helt nybyggd, så tackade jag ja. Döm min förvåning när jag skulle flytta in och grannen som bodde ovanför mig är en tjej som jag, snällt sagt, INTE kommer överens med (kan tala om att det är ömsesidigt). Men det var bara att bita ihop och göra det bästa av situationen!

Det går en månad ca och vi (jag och min sambo) börjar höra hög musik, ett jävla stampande (lät som en flock på 100 gnuer sprang runt där uppe) och allsång till Eddie Meduza. Vi förstår att hon har inflyttningsfest (som började klockan fyra på eftermiddagen) och det kan man ju acceptera... till en viss gräns. Hon hade väl inte folkvett att meddela grannarna att hon skulle ha fest (vilket jag tycker man ALLTID borde meddela minst 1 dag i förväg iaf) och att det skulle bli jävligt högljutt. Festen höll på för glatta tills jag går upp för att kolla hur länge dom ska hålla på, men ingen öppnar? Jag går ner till min lägenhet igen och efter tio minuter plingar det på dörren. Där står det två GÄSTER från festen hon har som meddelar att dom är väldigt fulla och att dom försöker tagga ner det. Jag frågar varför inte ''värdinnan'' kan komma ner och meddela det själv och dom säger att hon är rädd för mig(?), jag säger ''Men herregud, hon kan väl ha vett nog att komma ner om ni ändå går ner?'' Nej, det kunde ''värdinnan'' inte. Jag säger även åt dom att tagga ner på stampandet och hoppandet i golvet för våra djur blir oroliga av det. Visst, säger dom och går. 

Nä, dom höll på till klockan 03:00 och jag och min sambo var riktigt trötta vid det laget. Dom gav sig av till krogen senare och (var under vintern) då det är ljust ute ser vi spottloskor, fimpar och cigarett aska på våran balkong. Då får jag nog iaf och plingar på , klockan 11 på morgonen, men ingen öppnar såklart. Så jag skriver en lapp där jag förklarar att det inte är det roligaste att se spott, cigg och aska på balkongen efter ingen sömn alls, att hon ska skaffa sig en jävla ask kopp och meddela iaf en dag i förväg om hon har fest igen och att hon gärna får komma ner och prata med mig/oss om hon har några funderingar etc. för ALLAS trevnad. Hon kom aldrig ner till oss.

Både hon och grannen under oss rökte som skorstenar också och det var inte direkt trevligt att känna doften av cigg när man försökte få in frisk luft.

Efter 3 månader insåg jag att lägenhetskomplex inte passade mig, jag var hela tiden irriterad på henne också, så jag köpta första bästa hus som var en bit ifrån och flyttade därifrån. 

Självklart skulle både hon och grannen under flytta en månad efter mig/oss...

• Sur tonåring

Jag blir så störd på mina grannar som håller på kasta bollar i vägen har hög musik så det bankar i vägen, mamma har sagt till dom men dom skiter i det! Skrikandes

• sophiie

Jag måste sluta läsa bums!! Vi vill flytta tänk om våra nya grannar är gnällspikar.
    Gillar att grilla, titta på tv så man hör, låta barnen leka inomhus (under dagtid)
    Precis som vilken annan familj som helst :)

• Josephine96

Har en granne som har 4 söner varav 3 av dem är typ under 7 år. De brukade titta in genom våra fönster tills vi röt till att dom inte fick det. Har inte kommit på dem med att göra det sen dess men betvivlar att de slutat helt.

Har en annan granne som brukar öppna sin förrådsdörr runt halv åtta varje morgon på helgerna, vilket väcker mig då mitt rum är vägg i vägg med hennes förråd (tunna väggar). Fattar inte vafan hon ska in där för varje morgon hon är ju pensionär??

Den värsta är dock en granne jag hade när jag var liten. En sur kärring som bodde på våningen över mig. Hon brukade alltid tjuvkika på mig i fönstret när jag var ute och lekte. Var inte så kul att se en kärring gömma sig bakom gardinen när man åker pulka. Hon var även farmor/mormor till en klasskamrat jag hatade. Som tur var så dog hon när jag var sisådär 9. Jävla kärring...

• less01

Jag bor i en bostadsrätt i centrala luleå med 6 lägenheter. Toppläge på lägenheten, och lägenheten i säg är superfin. MEN, det finns ett problem.
    Vi har världens negativaste och pessimistiska granne som finns!! Allt hon säger och tycker är nej och fel. Och det driver mig till vansinne! Vi har bott här i 9 år nu och jag är den som "håller igen" och inte säger till på skarpen.

Men nu har vi kommit till det läget då jag faktiskt skrek i trapphuset för jag var så förbannad och less. Och ni kommer säkert tycka att detta inte är så mycket att bry sig om och låta det vara. Men jag klarar inte av det helt enkelt!

Det är nämligen så att vi har takbelysning ute på vår "bro" eller vad man nu kallar det. Entrédörren, där vi även har portkod. Och jag tänker som så: "att en ute belysning ska väl lysa? Det är väl det den är till för? Dels så man ser när man slår koden, dels för att kanske inte snubbla över någonting när det är bleksvart ute och dels för att det är mycket trevligare att komma hem från jobbet när en lampa lyser än att det ser ut som en spökhus?"

För det är problemet. ALLTID  när man kommer hem från jobbet så är det kolsvart vid entredörren. Till och med min pappas fru reagerade när hon lånade lägenheten. För jag tänder den alltid. Så jag och min kille gjorde ett test bara för att se vem det är som släcker den hela tiden. Så jag följde med han ner(utan skor så att det inte skulle höras) sen så stod jag och väntade, medan han "låtsades" att tända och gå ut en snabbis till bilen för att sen gå upp till lägenheten igen. Jag stod kvar, och efter ca 20 sekunder efter att han hade stängt igen dörren till lägenheten så öppnade grannen dörren och gick ner för att släcka. Tog henne på bar gärning med andra ord.

"Jaha så det är du som släcker hela tiden?"
    "-Jaaa! Det är det faktiskt! Och det ska vara släckt!"
    "-Varför kan det inte få vara tänt? Det är mycket trevligare om lampan lyser när man kommer hem från jobbet"
    "- Alla i huset vill ha den släckt!( haha och det vet hon då?) Och den är så jäkla ful!!" (Redan här skriker grannen nästan.)
    "- Det är ingen j*vel som står på bron och kollar upp och kollar vad vi har för lampa! Vi håller på att snubbla och slå ihjäl oss när vi kommer hem från jobbet!"
    "-Jaha?! Ni kanske måste besöka optikern då och kolla eran syn! Ni måste vara blinda!"
    "- Jaha?! Så alla som jag känner som snubblar för att det är mörkt vid entré är blinda?! ja men det ska jag hälsa dem!
    Känner hur pulsen stiger...
    "- Jaa gör det då! Jag kommer att fortsätta och släcka"
    "-Och jag kommer att fortsätta tända!"

Berättar för killen som själv vill gå ner och prata med henne, han försökte då med en lugn ton, han fick "Idiot!" och en dörr igenslagen i ansiktet.

Inte nog med det, så har hon levande ljus tända i trapphuset, TROTS att vi har haft en från räddningstjänst här och förklarat och till och med satt upp en lapp att det är FÖRBJUDET med levande ljus i trapphus.

"Jaha!! Men jag håller koll på dem"(hon vet tydligen inte hur snabbt en eld kan sprida sig så fort hon stängt igen dörren??) "Dessutom har vi en brandman i huset!" ( jaa som är hemma 24 timmar om dygnet eller?!"

Okej, mycket för er att läsa, ledsen för det. Men jag känner bara att jag måste få skriva av mig lite..Har ni några tips och idéer på vad jag ska göra, så skriv gärna. Men sak är då säker: Jag kommer INTE att sluta tända lampan så länge som jag bor här!

• Harmagedon

Vi har bara pyromangrannen att klaga på. Så fort det är fint väder så sätter de igång och eldar i sin badtunna eller på ett eldfat. Detta eldande kräver ju också att han står och sågar ved med en sticksåg (?!) alla helger.

Vi har stora tomter men röken drar rakt in i vårt hus och brandrök är inte bara mysigt. Inte under värmeböljan mitt i sommaren med totalt brandförbud heller.

Men vi har pratat med honom och han har faktiskt sansat sig lite. Men han har ett sjukt förhållande till eld och ved...

Svar på tråden Jobbiga grannar? skriv av dig här!