Inlägg från: less01 |Visa alla inlägg
  • less01

Jobbiga grannar? skriv av dig här!

Jag bor i en bostadsrätt i centrala luleå med 6 lägenheter. Toppläge på lägenheten, och lägenheten i säg är superfin. MEN, det finns ett problem.
    Vi har världens negativaste och pessimistiska granne som finns!! Allt hon säger och tycker är nej och fel. Och det driver mig till vansinne! Vi har bott här i 9 år nu och jag är den som "håller igen" och inte säger till på skarpen.

Men nu har vi kommit till det läget då jag faktiskt skrek i trapphuset för jag var så förbannad och less. Och ni kommer säkert tycka att detta inte är så mycket att bry sig om och låta det vara. Men jag klarar inte av det helt enkelt!

Det är nämligen så att vi har takbelysning ute på vår "bro" eller vad man nu kallar det. Entrédörren, där vi även har portkod. Och jag tänker som så: "att en ute belysning ska väl lysa? Det är väl det den är till för? Dels så man ser när man slår koden, dels för att kanske inte snubbla över någonting när det är bleksvart ute och dels för att det är mycket trevligare att komma hem från jobbet när en lampa lyser än att det ser ut som en spökhus?"

För det är problemet. ALLTID  när man kommer hem från jobbet så är det kolsvart vid entredörren. Till och med min pappas fru reagerade när hon lånade lägenheten. För jag tänder den alltid. Så jag och min kille gjorde ett test bara för att se vem det är som släcker den hela tiden. Så jag följde med han ner(utan skor så att det inte skulle höras) sen så stod jag och väntade, medan han "låtsades" att tända och gå ut en snabbis till bilen för att sen gå upp till lägenheten igen. Jag stod kvar, och efter ca 20 sekunder efter att han hade stängt igen dörren till lägenheten så öppnade grannen dörren och gick ner för att släcka. Tog henne på bar gärning med andra ord.

"Jaha så det är du som släcker hela tiden?"
    "-Jaaa! Det är det faktiskt! Och det ska vara släckt!"
    "-Varför kan det inte få vara tänt? Det är mycket trevligare om lampan lyser när man kommer hem från jobbet"
    "- Alla i huset vill ha den släckt!( haha och det vet hon då?) Och den är så jäkla ful!!" (Redan här skriker grannen nästan.)
    "- Det är ingen j*vel som står på bron och kollar upp och kollar vad vi har för lampa! Vi håller på att snubbla och slå ihjäl oss när vi kommer hem från jobbet!"
    "-Jaha?! Ni kanske måste besöka optikern då och kolla eran syn! Ni måste vara blinda!"
    "- Jaha?! Så alla som jag känner som snubblar för att det är mörkt vid entré är blinda?! ja men det ska jag hälsa dem!
    Känner hur pulsen stiger...
    "- Jaa gör det då! Jag kommer att fortsätta och släcka"
    "-Och jag kommer att fortsätta tända!"

Berättar för killen som själv vill gå ner och prata med henne, han försökte då med en lugn ton, han fick "Idiot!" och en dörr igenslagen i ansiktet.

Inte nog med det, så har hon levande ljus tända i trapphuset, TROTS att vi har haft en från räddningstjänst här och förklarat och till och med satt upp en lapp att det är FÖRBJUDET med levande ljus i trapphus.

"Jaha!! Men jag håller koll på dem"(hon vet tydligen inte hur snabbt en eld kan sprida sig så fort hon stängt igen dörren??) "Dessutom har vi en brandman i huset!" ( jaa som är hemma 24 timmar om dygnet eller?!"

Okej, mycket för er att läsa, ledsen för det. Men jag känner bara att jag måste få skriva av mig lite..Har ni några tips och idéer på vad jag ska göra, så skriv gärna. Men sak är då säker: Jag kommer INTE att sluta tända lampan så länge som jag bor här!

Svar på tråden Jobbiga grannar? skriv av dig här!