• Sockerbiten

Jobbiga grannar? skriv av dig här!

hejsan svejsan!
    har precis läst en tråd om en som hade problem med en jobbig granne, och kom att tänka på att det kunde kanske vara bra eller med en tråd där man skan skriva av sig om sina jobbiga grannar! så kan vi stötta varandra oxå och om inte annat kan det kanske bli lite kul oxå, med tanke på hur mycket galna grannar det verkar finnas!

Jag bor i radhus så jag har inga grannar ovanpå eller så, men däremot har jag grannar runt om, dom värsta är dom som parkerar bilen mitt i den gången som är framför huset, gången är ungefär lika bred som en bil så det finns inte en chans att komma förbi, på sommaren är det inte så himla farligt för då kan man gå ut i gräskanten men på vintern måste man klättra runt i snövallarna, det är INTE så kul, men värst är dom som står och tvättar sin STORA jäkla husbil mitt ivägen i flera timmar ibland hela dagar! Och dom som rastar sina hundar neranför våran trapp typ, en kärring lät sin hund pinka på en grannes dotters moppe, hon fick en redig utskällning av pappan men hon fattade inte det för senare hörde jag att hon sagt till sin man att grannen nog var arg på mopeden.. hur dum får man bli? Sen har vi fisförnäma grannarna i huset neranför, dom gnäller om man inte klippt gräset på två veckor o sånt men dom bryr jag mig inte så mycket om, hon får hållas på o klaga bäst hon vill, vi klipper vårat gräs när det passar oss..

vad har ni för jobbiga grannar då?
    /sockerbiten

• Svar på tråden Jobbiga grannar? skriv av dig här!
  • Fidelis ad urnam

Hepp hepp hepp.

Alla ni som har "jobbiga" grannar, har ni uppsökt dem och tagit diskussionen ansikte mot ansikte?
    Om inte så har ni ingen rätt att gnälla, ja enligt puckon på familjeliv dvs
    Enligt mig får ni klaga hur mycket ni vill och jag kommer snart fylla på med mina "underbara" grannars underliga beteenden {#lang_emotions_sunny}

Forgive your enemies, but never, never forget their names
  • Sockerbiten

dom grannarna jag har som parkerar husbilen mitt ivägen och rastar hundar över allt har fått mång anmälningar till hyresvärdarna det vet jag, jag har dock inte själv anmält nån gång men jag har funderat på.

Nått som jag tycker är jobbigt, men som inte är nått fel av grannarna egentligen, är att två av dom, dom är närmast grannar med varandra tror jag, brukar sitta i två stolar på andra sidan vägen, ifrån huset sett, det är lite jobbigt när man måste gå förbi dom och dom sitter och glor och sånt men det kan man ju inte direkt klaga på för dom får ju sitta där liksom..

• Nellee

I dag blev jag kallad för serbisk hora av min underbara granne från Chile, hon pratade om mig med sin vän och fattade inte att jag kan spanska. Har en far från Serbien och mor från Spanien. Hon pratade om mig när jag väntade på hissen och hon stod vid utgången. Tack för den. Hon har även kallat min son för missfoster eftersom jag är en blandning av spanskt och serbiskt och fadern är svart amerikan. Trevlig tant.

• drever

VEt inte kanske normalt att barnen leker och dansar regndans i trapphuset sisådär 2 på nättera. flytta möbler med brukar dom göra..laga mat..allt du gör på dagarna gör dom på nättera..yngsta killen är väl runt 2 men hey kanske bara jag som tycker små barn bör sova efter 8-9 kanske. Sen kanske det är fin gest kasta ner grejjer från deras balkong på våran ute plats ..trevligt och snällt och ibland fina teckningar men när jag får spadar i huvudet cigarett fimpar hmm då brukar jag snäsa ifrån..sen är det tydligen roligt att reta min hund med när han ligger ute på baksidan och myser. ÅH hjälp

• Sthlm Cicci

Har en granne som har en schäfer/border collie/labbe mix, som är så understimulerad. Han brukar hoppa över sitt staket oc hoppa in på våran tomt, för att leka med min rottishane. Inte så jäkla kul. dessutom så är min hund, utställningshund så ja uppskattar inte alltid lek. Har försökt prata med grannen om det. men hon tycker bara att det är bra att dom får leka. sen så har jag även tagit med hunden ut på promenad. men orkar inte bli släpad efter honom, så har gett upp den iden.. blir så trött på grannar ibland...

• Sockerbiten

har en till granne som är fisförnäm som attan, fast det har hon inget för, hon och hennes man och deras två barn har just flyttat hem till hennes mamma vet inte varför men dom bor nu 6-7 personer i en trea.. deras val så jag bryr mig inte.. men min familj har kännt den familjen sen dom flyttade hit för 13år sen och hennes lilla syster är en av mina bästa kompisar, men hon hälsar inte på mig när vi möts, mötte henne och en annan granne den andra grannen hälsade men inte hon, trots att våra familjer känt varandra så länge och att jag är nära kompis med hennes lillasyster..

sen var det en annan granne som precis har flyttat, hon hade då bott här i 15år ungefär skulle jag tro, hon slutade nästan helt att hälsa och prata med oss när hennes man flyttade, men hon kom och frågade om hon fick låna saker, kaffe, socker m.m. ofta men hon hälsade knappt när man mötte henne på gatan eller så.
    märkliga människor..

• Sobrilsubban

Vi har en granne som jag kallar för "Tupperwaretanten". När vi var nyinflyttade så ringde hon på för att hälsa oss välkomna.
    Jättesnällt, om det inte vore för att kärringen egentligen ville sälja in sina förbannade plastskålar.
    Snäll och för rädd för att stöta mig med henne så gick jag med på att anordna ett sådant där party ett par veckor senare.
    Ett par dagar senare ringer hon på igen. Då hade jag precis kommit hem med vår jättesjuka dotter ifrån sjukhuset. Det skiter dock hon i och bokstavligen tränger sig in i mitt hem och börjar rota i mitt skafferi för "hon ville se hur hon kunde effektivisera allt med sina smarta plastboxar". Innan hon går så ger hon mig en pytteliten spygrön plastburk för "det är en av alla bra saker som man får om man är värdinna." Sedan passar hon på att berätta att hon gått runt i hela vårt område och ringt på dörrarna för att bjuda hem helt okända människor till mitt hem när den där förbannade festen ska hållas.
    Jag ringde givetvis dagen efter och sa att jag inte ville anordna den där jävla festen längre. Skyllde på att dottern var sjuk och att det var mycket med det just då.
    En timme senare ringer hon på dörren och kräver tillbaka den där fula lilla plastlådan som hon gav mig dagen innan.

Efter detta har det även ringt på ett par snubbar hos oss som stått utanför med en slags lufttrycksmätare. Tydligen har tupperwearetanten klagat på att dom har dålig luft i sin lägenhet och efter den gången då hon tvingade sig in hos oss så ringde hon bovärden igen och sa att vi hade jättedålig luft vi med. Vilket inte alls stämmer.

Skönt att vi köpt hus och ska flytta ifrån den där jävla häxan om en månad!

• Charla

Precis vad ja behöver just nu...en sån här tråd! Vi har fått problem med våra grannar. Vi bor i radhus och sedan 2 år sedan flyttade våra nya grannar med ett barn. De har haft fester dock inte alltför högljutt så det stört förutom en nyårsafton då de skruvade upp volymen på streon till max kl.12.00-03.00. Vår bebis låg och skrek förskräckt dessa timmar å jag ringde på, men ingen hörde! Nåja, jag pratde om detta da´n efter då de smällde raketer på gården, då vår trötta son sov i vagnen. Annars har vi ej klagat på dem. Man måste ju tåla normala ljud annars får man ju bo i skogen, visst? Problemet är nu så att grannen blivit gravid och tål inte minsta lilla ljud från oss. Hon har kommit hit å skällt på oss att vi går i trappan å att min dotter spelat tvärflöjt. De har aldrig klagat förr! Vi stör ingen utan lever som vanligt bara. Har ej nämnvärt högljudda barn. Vi måste ju få leva!! Sist sa hon att vi borde inte få bo här med så många barn!(3 barn på108 kvm) och att de ej är intresserade av att lyssna när min dotter spelar tvärflöjt! Hon får spela någon annanstans sa de...när hon hörde! Känner mig så kränkt! Min yngsta son säger nu när det ringer el. knackar på dörren...- nej, rädd! Å så kommer han till mej. Har försökt pratat när hon ringt på, men faktum är att jag ej får en syl i vädret och hon börjar skälla! Usch...känns inget kul här hemma just nu.

• Sockerbiten

vilken dubbelmoral!
    att först föra liv och oljud och inte bry sig om er och sen själv gnälla på er! fy vilken människa!
    Man måste ju som du säger få leva, och det innebär att dottern måste få spela tvärflöjt, jag tror inte hon spelar mitt i nätterna liksom, och säkert inte sent på kvällarna eller jätte jätte tidigt på morgnarna heller och va hemskt att din son blivit rädd för när det ringer på dörren, stackars pojke :(
    usch va tråkigt det är med folk som gnäller så där.. tre barn på 108 kvm låter väl inte så trångt? tycker inte jag ialla fall.. vi är 4 vuxna på nått sånt om inte mindre, funkar hur bra som helst och inte det minsta trångt..
    förstår verkligen att det känns jobbigt, kan du inte prata med hyresvärden eller nått då och förklara läget så kanske hon/han kan prata med grannen då kanske grannen lyssnar i alla fall..
    hoppas det ordnar sig för dig, känner med dig verkligen! *styrke kram*

• Charla

Tack, sockerbiten för ditt stöd! Jag har pratat med en annan granne om detta, hon är lite mer aktiv i styrelsen och vi har även hennes fulla stöd...hon förstod att det är jobbigt för oss och hon tyckte vi skulle fortsätta med vårt vanliga liv å strunta i dem. Och kommer hon (grannen alltså) igen är det bara å säga- Vi gör inget fel, vi följer regler å stadgar så lämna oss ni ifred. Visst låter det enkelt att göra så, men faktum är att man ändå går här hemma å säger till barnen att gå försiktigt i trappan osv..man blir "rädd". tänk om jag tappar nå´t på fel tid eller dörren slår igen för hårt...usch, ska försöka ignorera detta å leva som vanligt. Och hur ska det bli när bebisen kommer..ska vi smyga ännu mer då?

Svar på tråden Jobbiga grannar? skriv av dig här!