• ummAmira

Kunniga Kristna..kan ni förklara detta?

Varför finns det skrivet i Bibeln att Moses berättar om en Profet som ska komma efter honom som är från hans förfäder och som är som han och att det är den Profeten man ska följa?

Det är ju knappast Jesus han menar då han enligt Kristendomen är hälften Gud och han härstammade inte från Abraham och Jakob..vem är det då?

Någon som vet?

• Svar på tråden Kunniga Kristna..kan ni förklara detta?
  • mosterYster

Hs egen skrev 2009-04-23 14:15:44 följande:

Det finns ställen som säger att kvinnorna är lägre, men det som du skriver vet jag inte om jag hittar. På den tiden hade kvinnorna lägre rang så eftersom berättelserna är från den tiden är det inte konstigt att kvinnorna skildras så. Någon som behandlade kinnor med repsekt var Jesus. Han samtalade med kvinnor, vilket inte ansågs lämpligt på den tiden. En man skulle inte tala med en kvinna offentligt. Jesus var nära vän med flera kvinnor och behandlade dem med repsekt. Det var verkligen revolutionerande. Men kunde han göra annorlunda. Som människa ja, men som Gud Nej. Gud älskar kvinnor och män lika högt. (Något som jag inte kan se i islam?) du skriver att inget som skrivs är från något ögonvittne? Men det stämmer inte. Flera av skrifterna är av ögonvittnen, bla: Joh 21:24 Det är den lärjungen som vittnar om allt detta och har skrivit ner det, och vi vet att hans vittnesbörd är sant. Muhammed förnekade Jesu uppståndelse. Det är att förvränga Bibeln. Han ändrar på att Jesus är Guds son till att han är en profet. Han förminskar alla profetiorna i GT som handlar om Jesus till att handla om sig själv? Eller till vad säger han att profetiorna är?
    Du skriver mycket bra, men jag vill faktiskt vända mig mot en sak.

Islam i sig är inte nedvärderande mot kvinnor, inte heller Muhammed med den tidens syn på familj och jämlikhet. Vi kristna hävdar att NT måste tolkas utifrån den tid då det skrevs, samma gäller i så fall koranen. Att det sedan finns idioter till muslimer som misshandlar sina fruar och anser sig ha rätt att göra vad som helst mot kvinnor, hör inte hit. Det finns idioter i den kristna kyrkan också. Att ställa dem mot varann för att se vilka som är flest/värst är att sätta sig på läktaren och beskåda ett problem som man egentligen borde försöka lösa.
  • ummAmira
    mosterYster skrev 2009-04-23 14:12:38 följande:
    Förklaringar du ber om: - Jesus är egentligen inte hälften människa hälften Gud. Han var ju människa till fullo med människokroppens alla normala funktioner. Samtidigt är han avlad av den Helige Ande, som är ett av Guds ansikte, en av hans sidor. Han är alltså även till fullo gudomlig. Vi kan be till en Gud som materialiserat sig för oss, därför att Han inte i och med detta upphörde att vara Gud. Förstår du?- Jag tycker att du nedvärderar kristendomen genom hela denna tråd. Vad är avsikten med den? Att låta oss utöva vår religion och leva i frid med den tro vi har? Det enda du säger är att du har rätt, du säger det om och om igen genom olika "argument", oftast inte valida, som ska bekräfta att Muhammed var den störste profeten och Jesus endast en profet och inte Guds son. Det sistnämnda är i högsta grad att nedvärdera den som vi kristna förlitar oss på allra mest. Frågor till dig:1. Var har jag skrivit att ni ber till Muhammed?2. Varför handlar så mycket om islam om Muhammed? Är det inte bättre att koncentrera sig mer på den sanne Guden?
    "Det jag har svårast att förstå med Islam, är att de troende ägnar så mycket dyrkan åt Muhammed. Han är inte Gud, han var en människa,"
    Detta är vad du skrev om Mohammed.. och som jag vill ha källa till tack.

Men ni förstår nog inte hur jag menar med Jesus och Gud. Varför måste Gud avla en son?Gud kan föda och har heller aldrig fött.Gud behöver bara säga bli så blir det.Jag tycker man förminskar Gud genom detta tänkande.Det är inget jag nedvärderar någon för och om du kännser så så tar du åt dig personligt i onödan. Min mening med denna tråd är att förstå mer ingående hur kristna resonerar och hur dom kan få igop det till sunt förnuft och samtidigt mena att Gud är störst.

Din andra fråga om varför Islam handlar så mkt om Mohammed är ju för att Mohammed var Islams Profet..varför hqandlar Judendomen om Moses,ovh varför handlar Kristendomen om Jesus..dom var den tidens Profeter eller hur?
    Ingenstanns i Koranen uppmanas folket att be till Profeten utan Profeten uppmanar folket att endast be till Gud och ingen annan..varför erövrades annars Mecka-Profetens hemstad som han blev utjagad ifårn när han försökte sprida att Gud är den enda man ska be till..
  • Hs egen

Mosteryster. Ja, jag håller med dig. Vi ska inte smutskasta om sånt vi inte har belägg för.
    Ser du frågetecknet? Jag visade min okunskap genom det , för egentligen är det med kvinnosynen inom islam sånt jag bara hört.

• ummAmira

Hs egen skrev 2009-04-23 14:15:44 följande:

Det finns ställen som säger att kvinnorna är lägre, men det som du skriver vet jag inte om jag hittar. På den tiden hade kvinnorna lägre rang så eftersom berättelserna är från den tiden är det inte konstigt att kvinnorna skildras så.Någon som behandlade kinnor med repsekt var Jesus. Han samtalade med kvinnor, vilket inte ansågs lämpligt på den tiden. En man skulle inte tala med en kvinna offentligt. Jesus var nära vän med flera kvinnor och behandlade dem med repsekt. Det var verkligen revolutionerande. Men kunde han göra annorlunda. Som människa ja, men som Gud Nej. Gud älskar kvinnor och män lika högt. (Något som jag inte kan se i islam?)du skriver att inget som skrivs är från något ögonvittne? Men det stämmer inte. Flera av skrifterna är av ögonvittnen, bla:Joh 21:24Det är den lärjungen som vittnar om allt detta och har skrivit ner det, och vi vet att hans vittnesbörd är sant.Muhammed förnekade Jesu uppståndelse. Det är att förvränga Bibeln.Han ändrar på att Jesus är Guds son till att han är en profet.Han förminskar alla profetiorna i GT som handlar om Jesus till att handla om sig själv? Eller till vad säger han att profetiorna är?
    Jaha vaert finner du dom ställena och vad är dom ställena?Kornanen,hadith någon nuvarande människa eller politiken eller regeringar?Du får gärna förklara..

Precis som Jesus så var Mohammed..han pratade med kvinnorna och på så vis fick dom större rättigheter att röra sig och leva då Profeten var en förebild.

Jag kan ge dig en annan länk så du ser hur vi resoenrar..detta är inget övertygande försök att omvandla dig,du får tro som du vill,men u verkar oförmögen att se hur jag ser på det så här får du länken.islam-svarar.se/pages/content/view/330/86/
  • ummAmira

Hs egen skrev 2009-04-23 14:55:18 följande:

Mosteryster. Ja, jag håller med dig. Vi ska inte smutskasta om sånt vi inte har belägg för.Ser du frågetecknet? Jag visade min okunskap genom det , för egentligen är det med kvinnosynen inom islam sånt jag bara hört.
    Bra att du erkänner det..men döm inte en hel religion av sånt som sk muslimer gör:)
  • ummAmira

oj ska fixa länken så du kan gå in..

• Zophia
    ummAmira skrev 2009-04-23 09:45:37 följande:
    För det första bygger inte sidan på ett enda ord utan man utgår från stycket i bibelnI femte moseboken kap. 18, angav Moses att Gud talade om för honom: ?Jag skall bringa dem en profet som är från era bröder. Jag skall lägga mina ord i hans mun, och han skall berätta för dem allt jag befaller han. Den som inte hör på de ord som han talar i mitt namn, han skall jag kräva till räkenskap.? (Femte mose-bok, 18:18-19). 1 Därifrån förklarar man vidare hur det menades.Du får tro exakt hur du vill,jag ställde frågan då ingen någonsin kan ge ett svar med som du själv säger..sunt förnuft. Att Jesus 3 del av treenigheten lämnade hans kropp så hans mänsliga sinnen tog tag i honom därför utbröt han på korset Gud min Gud varför har du övergivit mig,det resonemangen bygger inte på sunt förnuft då man gör Gud så enormt liten som måste ta till mänsliga handlingar för att få något utgjort.Jag kan inte se det som sunt för nuft om Gud är störst.Om ni vill tolka den förutspådda Profeten i bibeln som Jesus så gör det,alla får tro som man vill.Men på följande logiska sätt drar vi vår prarlell mellan Moses och Mohammed.Vem som helst kan se likheterna mellan dssa personer men kommer aldrig finna så många likheter mellan Moses och Jesus.Från dessa verser kan vi dra slutsatsen att profeten i denna profetian måste ha de följande tre karaktärsegenskaper: 1) Han skall vara som Moses. 2) Han skall komma från bröderna till israeliter, dvs. från israeliterna. 3) Gud skall lägga Sina ord i munnen på denna profet, och han skall tillkännage vad Gud befaller honom.Och du har verkligen inte svarat på ett fint sätt med din pralellbeskrivning..läs ditt inlägg och se hur aggresivt och löjligt det låter..som om du försöker gripa tag i vad som helst för att försöka låta bättre..Och bara så du vet så går jag inte efter Bukhari..jag är SHIA så lägg ner!
    När du ummAmina inleder med att säga:

?För det första bygger inte sidan på ett enda ord utan man utgår från stycket i bibelnI femte moseboken kap. 18, angav Moses att Gud talade om för honom: ?

Nog måste du uppdatera ditt minne umAminna där det också märks att du inte förstått vad saker och ting handlar om. Om du går tillbaka och läser igen så ser du att jag inte alls syftat på kapitel 18 i Mos. Utan jag hänsyftar på när hemsidan bygger upp scenario kring ordet ?Paráklêtos? som man antar att den ?troligen? är lik ett annat ord SOM INTE ENS FINNS i Bibeln.

Sedan börjar kedjereaktionen där man lustig nog börjar bygga upp en egen variant av grekiskan, som sedan blir arameiska, för att vipps bli arabiska där den slutligen tar formen av ?Muhammad och Ahmed? Och med detta vill man övertyga läsaren att Muhammad är den Heliga Anden.

Man idiotförklarar sin läsare helt enkelt. Gå och läs igen.
  • Hs egen

UmmAmira, jag har inte tittat i någon text.
    Men jag förstår ju att ni har förvrängt Bibeln. Ni tror ju inte att Jesus är Guds Son.
    Ni tror väl inte heller på uppståndelsen? Om man läser bibeln ser man att Jesus är Guds son och att han uppstod från det döda.
    Därför säger jag att islam, Muhammed och muslimer har förvrängt Bibeln.

• ummAmira

islam-svarar.se/pages/content/view/330/86/

funkar det nu?Annars kan ni gå in på www.isla-svarar.se och söka till höger :Blev Jesus korsfäst och på sidan 2 finns en bra artikel om hur islam ser på saken. Vill bara ge min synvinkel på det hela för er som är intresserade.

Den sidans hadither hänvisar oftast till bukharis hadither och eftersom jag är shia följer jag inte alla dom,men i artikeln om Jesus som korsfäst är det Koranens stycken och Bibelns stycken som jämförs.

• ummAmira

Hs egen skrev 2009-04-23 15:03:24 följande:

UmmAmira, jag har inte tittat i någon text.Men jag förstår ju att ni har förvrängt Bibeln. Ni tror ju inte att Jesus är Guds Son.Ni tror väl inte heller på uppståndelsen? Om man läser bibeln ser man att Jesus är Guds son och att han uppstod från det döda.Därför säger jag att islam, Muhammed och muslimer har förvrängt Bibeln.
    Men läs då min länk så kanske du ser hur jag resonerar..många i Bibeln har blivit kallde Guds son och att Gud har fött dom,varför inte prisa dessa personer lika högt då?
Svar på tråden Kunniga Kristna..kan ni förklara detta?