• ummAmira

Kunniga Kristna..kan ni förklara detta?

Varför finns det skrivet i Bibeln att Moses berättar om en Profet som ska komma efter honom som är från hans förfäder och som är som han och att det är den Profeten man ska följa?

Det är ju knappast Jesus han menar då han enligt Kristendomen är hälften Gud och han härstammade inte från Abraham och Jakob..vem är det då?

Någon som vet?

• Svar på tråden Kunniga Kristna..kan ni förklara detta?
  • Hs egen

Men hur ska han mäta det? Vem är måttstocken?
    Hur ska han bedöma vem som får komma in i himlen och vem inte?

Om man jämför oss med honom är alla lika stora, ursäkta uttrycket, skitar.

Det är ju som om vi skulle sitta och jämföra myrors godhet eller inte godhet.. ?

Hur ska han med sitt rena hjärta, stor i godhet och kärlek. Tänk dig hur stor han är. Hur ska han jämföra små små människor?

Den som begår mycketont här på jorden, har förmodligen också mött väldigt mycket ont, eller hur?

Likaså med en som är god och tålmodig.. Han här lätt att vara god och tålmodig..

Var ska Gud dra strecket?

• mosterYster

Hs egen skrev 2009-04-24 20:10:22 följande:

Men hur ska han mäta det? Vem är måttstocken? Hur ska han bedöma vem som får komma in i himlen och vem inte? Om man jämför oss med honom är alla lika stora, ursäkta uttrycket, skitar. Det är ju som om vi skulle sitta och jämföra myrors godhet eller inte godhet.. ? Hur ska han med sitt rena hjärta, stor i godhet och kärlek. Tänk dig hur stor han är. Hur ska han jämföra små små människor? Den som begår mycketont här på jorden, har förmodligen också mött väldigt mycket ont, eller hur? Likaså med en som är god och tålmodig.. Han här lätt att vara god och tålmodig.. Var ska Gud dra strecket?
    Mycket bra och intressant tankegång.
  • rasajj
    ummAmira skrev 2009-04-24 15:06:45 följande:
    Nu hinner jag med att svara dig innan jag åker så nu går det fort..sorry om jag felstavar då oc då..Gud skapade oss inte för dessa ynka år vi får på den här jorden..Nej Gud skapade oss inte för att dö,utan för att få evigt liv..och detta kan vi få genom våra goda handlingar som bedöms på domedagen. Människan är Guds främsta och viktigaste skapelse.Den mest lyckade och intelligenta så livet vi lever nu på jorden är endast ett test för oss för att kunna få tillgång till evigt liv då Gud är den gode och vill ge oss lycka och härlighet,därför skapades vi.Nej jag har inte skrivit vad bönen har för syfte för mig,utan för vad den har för syfte för Gud..genom att se om vi gör våra böner kan Han se om vi är tillräckligt troende för att avgöra vart vi ska få komma efter döden..bönen är den viktigaste handlingen enligt Gud,så för Gud har bönen stor roll.Du frågade mig varför jag ber 5ggr/dagen,jag tycker det var en konstig fråga då bön är viktigt inom kristendomen också..därför frågar jag om du ens ber..annars fattar du väl varför man ber.
    Igen da.. Vad ar syftet for Gud att skapa oss? Jag ar med pa att VARAT syfte inte ar dessa korta ar pa jorden, men vad har GUD for SYFTE med var existens?

Du haller med om att Gud skapade oss? Att vi kan ga vidare till evigt liv? Och att vi da lever med Gud?

Men VARFOR skapades vi, for att leva evigt liv med Gud? Vad ar syftet for Gud? Med andra ord, vad far Han ut av att Han skapade oss?

Ar vi bara nan slags underhallning for Honom? Eller? For att se hur manga av oss som lyckas snubbla runt i jordelivet och bli "goda nog"? Som forst lyckas hora talas om Islam i "tid" sedan tar till oss laran och sedan faktiskt lever ett 'gott" liv.. Det verkar valdigt flummigt, men.. Det ar ju jag det..

Vad hander med alla manniskor som lever liv utan att ens hora om Islam? De som valjer ett mindre gott liv? Och enligt vilken mattstock mats det "goda"?
    Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.
  • ummAmira

Hs egen skrev 2009-04-24 20:10:22 följande:

Men hur ska han mäta det? Vem är måttstocken?Hur ska han bedöma vem som får komma in i himlen och vem inte? Om man jämför oss med honom är alla lika stora, ursäkta uttrycket, skitar. Det är ju som om vi skulle sitta och jämföra myrors godhet eller inte godhet.. ?Hur ska han med sitt rena hjärta, stor i godhet och kärlek. Tänk dig hur stor han är. Hur ska han jämföra små små människor?Den som begår mycketont här på jorden, har förmodligen också mött väldigt mycket ont, eller hur?Likaså med en som är god och tålmodig.. Han här lätt att vara god och tålmodig.. Var ska Gud dra strecket?
    Ingen fara med ditt lilla uttryck;) jag håller ju med dig faktiskt. Men vi människor är Guds största och bäst lyckade skapelse,vi är dom mest intelligenta varelser som varndrar på jorden,och vi är dom enda som fått sunt förnuft att avgöra våra handlingar själva. Den som mött mkt ont kan resultera i att göra mkt ont,det är sant,men en människa utan sympati och ånger är en sjuk människa och har man gjort mkt ont och ångrar sig från sitt hjärta och ber Gud om förlåtelse och självklart aldrig upprepar sina onda handlingar..då får man förlåtelse.

I Koranen finns fullt med livsregler och följer vi dom så är vi på rätt väg.Men att tolka dessa verser själva är rent ut sagt farligt då vissa kanske inte vet att vissa saker uppenbarades under ett krig och därför finns texter om att man ska kriga för Guds sak,men dom som tolkar själva bygger en bomb och spränger sig bland folk istället tyvärr.Fast versen kanske syftar på att om du blir attackerad av ett annat land som vill erövra sverige säger vi..då har vi rätt att försvara oss och om någon vill erövra Irak säger vi och dödar fullt med oförsvarbara kvinnor och barn har vi en skyldighet att åka och hjälpa dessa muslimer och kriga för Guds sak,för inom Islam är vi alla bröder och systrar.
  • ummAmira
    rasajj skrev 2009-04-25 17:50:01 följande:
    Igen da.. Vad ar syftet for Gud att skapa oss? Jag ar med pa att VARAT syfte inte ar dessa korta ar pa jorden, men vad har GUD for SYFTE med var existens? Du haller med om att Gud skapade oss? Att vi kan ga vidare till evigt liv? Och att vi da lever med Gud? Men VARFOR skapades vi, for att leva evigt liv med Gud? Vad ar syftet for Gud? Med andra ord, vad far Han ut av att Han skapade oss? Ar vi bara nan slags underhallning for Honom? Eller? For att se hur manga av oss som lyckas snubbla runt i jordelivet och bli "goda nog"? Som forst lyckas hora talas om Islam i "tid" sedan tar till oss laran och sedan faktiskt lever ett 'gott" liv.. Det verkar valdigt flummigt, men.. Det ar ju jag det.. Vad hander med alla manniskor som lever liv utan att ens hora om Islam? De som valjer ett mindre gott liv? Och enligt vilken mattstock mats det "goda"?
    Men...Gud är den godaste mest älskade och barmhärtigaste,och för att ge oss lycka och kärlek skapades vi.Vi är alla älskade av Gud,då vi alla kommer från Honom.Men Gud kan lika väl klara sig utan oss,han behöver inte oss för att klara sig han har inte vårt behov av stöd eller kärlek,nej Gud är störts och för hans godhet skapades vi,för att han älskar oss och vill erbjuda oss hans paradis,om vi gör våra goda handlingar.

I Koranen finns en del verser som syftar på judar och kristna..

??Bland mottagarna av äldre tiders uppenbarelser finns helt visst de som tror på Gud och på det som har uppenbarats för er och det som har uppenbarats för dem: de ödmjukar sig inför Gud och de säljer inte Guds budskap för en ynklig slant. De skall få sin belöning av sin Herre ? Gud är snar att kalla till räkenskap.?? Koranen 3:199

??Alla är inte av samma sort. Bland efterföljarna av äldre tiders uppenbarelser finns (även) redbara människor, som under nattens timmar läser högt ur Guds budskap och faller ned på sina ansikten (i tillbedjan).

De tror på Gud och på den Yttersta dagen och de anbefaller det som är rätt och förbjuder det som är orätt och de tävlar om att göra gott. De hör till de rättfärdiga och vad gott de gör skall inte frånkännas dem; Gud vet vilka de är som fruktar Honom.?? Koranen 3:113-114

Så dom som är troende judar tex och följer Moses lagar och gör det som står och har bönen som den viktigaste handlingen kommer också få komma till paradiset.Dessa verser menar att det finns dom kristna och judar som följer sin bibel så nogrant och alltid har Gud i tankarna att dom är bättre än vissa muslimer som kanske är födda till Islam men som inte praktiserar. Men dessa grupper fr judarna och kristna är bara dom som praktiserar sin tro..inte bara kallar sig kristna med men dricker alkohol och går ut och festar och aldrig fastar eller skänker till dom fattiga..
  • oOHalalOo

UmmAmina

(Ok hoppar på här från annan tråd, tar det från början och betar sen av inläggen ett och ett om jag hittar nåt som jag bara 'måste' kommentera

Börjar med din TS.

''Det är ju knappast Jesus han menar då han enligt Kristendomen är hälften Gud och han härstammade inte från Abraham och Jakob..vem är det då?''

Att det inte är Jesus (fvmh) som avses är jag beredd att hålla med om, eftersom det lär stå i Bibelns förklaring till den är versen att det ska vara en av Moses (fvmh) bröder som det handlar om. Bröderna till Israeliterna är Ismaeliterna. Jesus (fvmh) var Israelit, medan Muhammad (fvmh) var Ismaelit. Sen kan man diskutera den frågan i oändlighet, men den är något som för mig så långt, tills jag blir överbevisad om annat håller mig till. Det är likheten som efterslyses i GT.
    Sen var ju Moses (fvmh) och Jesus (fvmh) väldigt olika. Medan Moses (fvmh) och Muhammad (fvmh) var mer lika. Födda på normalt sätt, dog på normalt sätt, hade budskap innehållande lagar att förmedla osv.

Finns även en hänvisning till den olärde profeten i GT, minns inte var det nu står på rak arm så klart.

Sen håller jag inte med, för Jesus (fvmh) lär som vi alla andra kunna hitta tillbaka till vår förfader Abraham (fvmh) och därmed våra 'rötter'. Jesus (fvmh) då via Abrahams (fvmh) son Isak (fvmh).

• oOHalalOo

Zophia

''En profet lik Moses ska komma? Vad var det Moses gjorde? Han räddade människor undan fångenskap. Vad var det Jesus gjorde? Räddade mänskligheten på ett mycket större sätt. ''

Var står det att det är just den likheten som gäller? Hur har du uttrydigt det från Bibeln? Liknelse kan vara utifrån olika aspekter, beror ju på hur man ser det eller tolkar det annars.

• oOHalalOo
    February skrev 2009-04-21 16:18:59 följande:
    Tror man på treenigheten så kan man inte få ihop det helt lätt nej. :) Bra iaktagit.Det finns dock de religioner som inte följer treenighetsläran och är lika kristna för det. (kanske mer)
    Det här tycker jag är intressant. För det är ju en enorm skillnad på att tro på en treenig Gud och en som inte är det? Hur går det ihop teologiskt, jag menar kan spännvidden vara så otroligt stor inom kristen teologi?
  • oOHalalOo

Zophia

''Dock säger jag eder sanningen: Det är nyttigt för er, att jag går bort, ty om jag icke ginge bort, så komme icke Hjälparen till eder; men då jag nu går bort, skall jag sända honom till eder.« (Joh. 16:7)Men när han kommer, som är sanningens Ande, då skall han leda eder fram till hela sanningen. Ty han skall icke tala av sig själv, utan vad han hör, allt det skall han tala; och han skall förkunna för eder, vad som komma skall.« (Joh. 16:13)''

Det kan fungera om det är en Enhetsgud som sedan blir en Treenig Gud. Men annars är det svårt att logiskt få ihop att en person (DHA) av Gud inte var närvarande från början utan helt plötsligt poppade upp så att säga. Dvs Gud ändrar här (vid ankomsten av DHA) skepnad.

• oOHalalOo
    Zophia skrev 2009-04-22 13:23:07 följande:
    Det är lite synd att man ibland måste bli övertydlig för att vuxna ska förstå en andemening. Menar du att ummAmina att du inte skönjer undertonen av vad Kristus egentligen säger här?Kristus visade en övermänsklig kärlek till människor. Därför tog människor tag i honom och sa, du god? Då svarar han, ingen är god, utom Gud. Men andra ord, jag ÄR Gud.Liknande uttalande gjorde han på andra ställen, därför ville judarna stena honom, för att han gjorde sig till Gud.
    Vilket kanske kan vara förståeligt, eftersom ingen människa kan vara Gud enligt GT. Det är ju endast enligt NT som det går. Klart det uppstår viss skepsis när man förvränger GT så, sett ur ett judiskt perspektiv.
Svar på tråden Kunniga Kristna..kan ni förklara detta?