• ummAmira

Kunniga Kristna..kan ni förklara detta?

Varför finns det skrivet i Bibeln att Moses berättar om en Profet som ska komma efter honom som är från hans förfäder och som är som han och att det är den Profeten man ska följa?

Det är ju knappast Jesus han menar då han enligt Kristendomen är hälften Gud och han härstammade inte från Abraham och Jakob..vem är det då?

Någon som vet?

• Svar på tråden Kunniga Kristna..kan ni förklara detta?
  • ummAmira

För det första bygger inte sidan på ett enda ord utan man utgår från stycket i bibeln
    I femte moseboken kap. 18, angav Moses att Gud talade om för honom:

?Jag skall bringa dem en profet som är från era bröder. Jag skall lägga mina ord i hans mun, och han skall berätta för dem allt jag befaller han. Den som inte hör på de ord som han talar i mitt namn, han skall jag kräva till räkenskap.? (Femte mose-bok, 18:18-19). 1

Därifrån förklarar man vidare hur det menades.Du får tro exakt hur du vill,jag ställde frågan då ingen någonsin kan ge ett svar med som du själv säger..sunt förnuft. Att Jesus 3 del av treenigheten lämnade hans kropp så hans mänsliga sinnen tog tag i honom därför utbröt han på korset Gud min Gud varför har du övergivit mig,det resonemangen bygger inte på sunt förnuft då man gör Gud så enormt liten som måste ta till mänsliga handlingar för att få något utgjort.Jag kan inte se det som sunt för nuft om Gud är störst.

Om ni vill tolka den förutspådda Profeten i bibeln som Jesus så gör det,alla får tro som man vill.Men på följande logiska sätt drar vi vår prarlell mellan Moses och Mohammed.Vem som helst kan se likheterna mellan dssa personer men kommer aldrig finna så många likheter mellan Moses och Jesus.

Från dessa verser kan vi dra slutsatsen att profeten i denna profetian måste ha de följande tre karaktärsegenskaper:

1) Han skall vara som Moses.

2) Han skall komma från bröderna till israeliter, dvs. från israeliterna.

3) Gud skall lägga Sina ord i munnen på denna profet, och han skall tillkännage vad Gud befaller honom.

Och du har verkligen inte svarat på ett fint sätt med din pralellbeskrivning..läs ditt inlägg och se hur aggresivt och löjligt det låter..som om du försöker gripa tag i vad som helst för att försöka låta bättre..

Och bara så du vet så går jag inte efter Bukhari..jag är SHIA så lägg ner!

• mosterYster

UmmmAmira.

Jag har nu läst igenom tråden - eller skummat lite måste jag säga, då många inlägg du skrivit varit osammanhängande, ologiska samt kryddade med fördomar och en skopa ovett då och då.

Jag förstår inte varför det så ofta förekommer att anhängare av islam argumenterar på ett väldigt aggressivt sätt. Denna tråd startades eftersom du inte visste att Jesus kom av Abrahams ätt, samt, verkar det som, eftersom du av någon anledning känner dig manad att ifrågasätta och nedvärdera hela kristendomen. Varför?

Jag respekterar att du är muslim, det är en religion och jag har köpt dels koranen, dels skrifter som jämför de olika världsreligionerna för att studera dem närmare. (Jag har dock inte fått hem böckerna ännu.) Jag intresserar mig även för den urgamla Zarathustraläran. Känner du till den? Mycket intressant.

Jag vill be om din (och andra muslimers) respekt för mig (och andra kristna) och min (vår) tro. Jag ser ingen som helt poäng i att starta en tråd där jag avser att ovetande ifrågasätta er livssyn. Ingen muslim kommer att bli omvänd genom att jag prackar på honom min tro.

Jag vill avsluta med att säga att jag tror på Jesus Kristus som Guds son, jag tror även på den Helige Ande - och på att dessa tre är skilda men ändå delar av samma stora ___. Jesus är Gud men människa. Han har även givit namn åt vår tro - Kristendom. Det jag har svårast att förstå med Islam, är att de troende ägnar så mycket dyrkan åt Muhammed. Han är inte Gud, han var en människa, det förnekar inte ens en hängiven muslim. Ändå såg han till exempel till att alla muslimer skulle vända sig mot Mekka (den stad HAN erövrade efter STRID år 630 och gjorde till den islamska världens centrum) och be. I mitt tycke kretsar väldigt mycket inom islam kring Muhammed.

Jag tror på en Gud och inte på mänsklig gudomlighet.

• ummAmira
    mosterYster skrev 2009-04-23 12:02:35 följande:
    UmmmAmira. Jag har nu läst igenom tråden - eller skummat lite måste jag säga, då många inlägg du skrivit varit osammanhängande, ologiska samt kryddade med fördomar och en skopa ovett då och då. Jag förstår inte varför det så ofta förekommer att anhängare av islam argumenterar på ett väldigt aggressivt sätt. Denna tråd startades eftersom du inte visste att Jesus kom av Abrahams ätt, samt, verkar det som, eftersom du av någon anledning känner dig manad att ifrågasätta och nedvärdera hela kristendomen. Varför?Jag respekterar att du är muslim, det är en religion och jag har köpt dels koranen, dels skrifter som jämför de olika världsreligionerna för att studera dem närmare. (Jag har dock inte fått hem böckerna ännu.) Jag intresserar mig även för den urgamla Zarathustraläran. Känner du till den? Mycket intressant. Jag vill be om din (och andra muslimers) respekt för mig (och andra kristna) och min (vår) tro. Jag ser ingen som helt poäng i att starta en tråd där jag avser att ovetande ifrågasätta er livssyn. Ingen muslim kommer att bli omvänd genom att jag prackar på honom min tro. Jag vill avsluta med att säga att jag tror på Jesus Kristus som Guds son, jag tror även på den Helige Ande - och på att dessa tre är skilda men ändå delar av samma stora ___. Jesus är Gud men männis ka. Han har även givit namn åt vår tro - Kristendom. Det jag har svårast att förstå med Islam, är att de troende ägnar så mycket dyrkan åt Muhammed. Han är inte Gud, han var en människa, det förnekar inte ens en hängiven muslim. Ändå såg han till exempel till att alla muslimer skulle vända sig mot Mekka (den stad HAN erövrade efter STRID år 630 och gjorde till den islamska världens centrum) och be. I mitt tycke kretsar väldigt mycket inom islam kring Muhammed. Jag tror på en Gud och inte på mänsklig gudomlighet.
    Nu måste jag rätta dig då du är otroligt okunnig som påstår att vi ber till Muhammed-ingen rättrogen muslim ber till e människa..därför är inte kristendomen rätt tolkad enligt oss,då ni ber till en hälften människa hälften Gud.

Vart finner du dina argument till att vi ber till Muhammed?

Om du nu är riktigt sann kristen vet du att avgudadyrkan till en självgjord staty är fel då det inte är Gud.Så gjorde folket i Mecka vilket Profeten förhindrade.Han gjorde alla sina handlingar med tillsägelse från Gud..precis som Jesus och Moses.Läs följande länk: www.profeten.nu/index.php&view=article&id=155&Itemid=61

Denna tråd startades för profilen enligt biblen på den kommande Profeten stämmer inte in lika mkt på Jesus som på Muhammed,har redan klartgjort det så sätt inte ord i min mun!

Vilket av mina inlägg nedvärderar jag Kristendomen?Kom med exempel om du ska anklaga mig för något..annars verkar du bara desperat efter en konflikt!
    Jag värderar Jesus som en väldigt hög och respekterad Profet precis som alla muslimer gör.Han är enormt högt värderad i Koranen!

Så sammanfattat var ditt inlägg det med korkade jag läst,så du inte vet ett smack av vad du skriver..
  • Hs egen
    ummAmira skrev 2009-04-22 15:15:34 följande:
    Hs egen skrev 2009-04-22 15:09:36 följande:
    Ja jag vet,men att inte Jesus själv nedtecknade sina uppenbarelser gör det hela lite svårare att lita på menar jag.Nej jag litar hellre på nedskrivna bevis,som har hittats som fynd och bevis.Men Många av lagarna Moses klargjorde är desamma som Islam så kulturen lever vidare i nästa religion fast med en ny Profet som sammanställer både judendomen och kristendomen då många människor avtog fr Moses väg. Moses var den tidens Profet,Jesus var sin tids Profet och Muhammed är den sista Profeten.Men ett kännetecken att det är den sista Pofeten är att han alltid talade vis Guds namn..vid Allah började han sina meningar som det redan står förutspått i Bibeln att Profeten kommer göra...
    Att Jesus själv skulle nedteckna sin vandring... Jag skulle nog bli mer skeptisk om någon själv i en massa brev gjorde anspråk på att vara Gud, än om personer i Dens omgivning påstår det.
    Och är det inte bevis nog att fyra personer i evangelier berättar om händelser kring denne Jesus? Till det kan man lägga alla brev som Paulus och Petrus och Johannes mfl. skrev efter evangelierna. Flera brev är skrivna av personer som själva har bevittnat Jesus efter uppståndelsen och sett såren i hans händer och hans sida.

Varför skulle man skriva dessa brev om Jesu död och uppståndelse om det inte vore sant? Tala om vad de skulle tjäna på det.
    Varför skulle de gå i döden för sin tro om den inte var riktigt stark?
    Varför lever denna tro än idag om det inte vore något alldeles extra?

Sedan flera hundra år efter kommer en person och påstår sig ha sanningen, med en förvrängd berättelse om vad Bibeln säger (Muhammed).
    Jag förstår inte varför man då förkastar de vittnesbörd som kom från Bibeln?

Varför skulle det stå att Jesus uppstod från det döda i de tidigare skrifterna om det inte vore sant? Jag förstår inte hur man resonerar kring det i islam?
    Tror man att vissa delar av Bibeln är sanna och andra inte? Konstigt! Det var ju skrivet långt innan Muhammeds syner inträffade. Hur vet man att den ängel som talade till Muhammed kom från Gud?
    Mycket jag undrar över vad gäller detta...
  • Hs egen

UmmAmira, har du tex läst Jes 53, där en profetia om Jesus finns. Där beskrivs hur han kommer lider och dör för VÅRA synder. Hur får du ihop det med Muhammed?
    Ett annat ställe är Mika 5
    Men från dig, Betlehem i Efrata,
    så obetydlig bland Judas släkter,
    skall jag låta en härskare över Israel komma,
    en som leder sin härkomst från forntiden,
    från det längesedan förflutna.

Var Muhammed från Betlehem?

Vid flera olika tillfällen kan man utläsa profetior om hur Gud genom sin tjänare ( Jesus) ska utrota våra synder.
    Hur får du ihop det med Muhammed?
    En muslim är väl inte syndfri genom sin tro på Muhammed?

flera ställen om du vill..

• ummAmira

Hs egen skrev 2009-04-23 13:33:56 följande:

Att Jesus själv skulle nedteckna sin vandring... Jag skulle nog bli mer skeptisk om någon själv i en massa brev gjorde anspråk på att vara Gud, än om personer i Dens omgivning påstår det. Och är det inte bevis nog att fyra personer i evangelier berättar om händelser kring denne Jesus? Till det kan man lägga alla brev som Paulus och Petrus och Johannes mfl. skrev efter evangelierna. Flera brev är skrivna av personer som själva har bevittnat Jesus efter uppståndelsen och sett såren i hans händer och hans sida. Varför skulle man skriva dessa brev om Jesu död och uppståndelse om det inte vore sant? Tala om vad de skulle tjäna på det.Varför skulle de gå i döden för sin tro om den inte var riktigt stark? Varför lever denna tro än idag om det inte vore något alldeles extra?Sedan flera hundra år efter kommer en person och påstår sig ha sanningen, med en förvrängd berättelse om vad Bibeln säger (Muhammed). Jag förstår inte varför man då förkastar de vittnesbörd som kom från Bibeln?Varför skulle det stå att Jesus uppstod från det döda i de tidigare skrifterna om det inte vore sant? Jag förstår inte hur man resonerar kring det i islam? Tror man att vissa delar av Bibeln är sanna och andra inte? Konstigt! Det var ju skrivet långt innan Muhammeds syner inträffade. Hur vet man att den ängel som talade till Muhammed kom från Gud?Mycket jag undrar över vad gäller detta...
    Jag tycker det är bra att du frågar faktiskt och jag ska försöka svara dig.Men som Koranen säger..du har din tro,och jag har min.
    Dessa evangelier heter enligt matteus,enligt lucas etc..allt enligt vad dom har hört för något. Och visst är mkt i Bibeln sant,men för att vara säker att man följer exakt det Jesus har predikat så kan man inte lita helt på Bibeln tyvärr.Den är inte helt tillförlitligt då det inte finns ord direkt fr Gud eller hadither som berätta hur det har gått till av personer som levde samtidigt som Jesus.
    Om man ska tro på allt som skrevs så kommer vi gå efter män som gick efter sitt eget tycke.Hur beskrivs kvinnor enligt kristendomen? Som ormar, och som jävulens frästerska.Vi är orsaken till den stora synden,medan i Koranen blev allt tillrättat då Eva inte kan få hela synden utan Adam hade ett sunt förnuft och kunde ha tackat nej till den förbjudna frukten.Och dagens människor ska inte få ta ansvar för hur Guds första skapelse handlade så enligt Islam behöver vi inget dop för vi är alla rena när vi föds. Den sunda och logiska och rättvisa föklaringen har Islam.

Nej vart förvrängen Profeten Muhammed bibel?Du fär allt ta och ange källor där. Vi förvränger ingenting,vi tolkar och inser det uppenbara och vi gör Gud så stor som han genetligen är..inte behöver Gud ta till mänsliga handlingar..nej Gud är alltid större än oss.

Gud kan alltid uppväcka dom döda,då Gud är störst.Men vi tror att mkt i bineln är sant men mkt är skrivet av personer som lagt in sina egna tycken och känslor vilket då är fel att följa,för dom var inga Profeten som varken Moses Jesus eller Muhammed.
  • ummAmira

Hs egen skrev 2009-04-23 13:46:38 följande:

UmmAmira, har du tex läst Jes 53, där en profetia om Jesus finns. Där beskrivs hur han kommer lider och dör för VÅRA synder. Hur får du ihop det med Muhammed?Ett annat ställe är Mika 5Men från dig, Betlehem i Efrata,så obetydlig bland Judas släkter,skall jag låta en härskare över Israel komma,en som leder sin härkomst från forntiden,från det längesedan förflutna.Var Muhammed från Betlehem?Vid flera olika tillfällen kan man utläsa profetior om hur Gud genom sin tjänare ( Jesus) ska utrota våra synder. Hur får du ihop det med Muhammed?En muslim är väl inte syndfri genom sin tro på Muhammed?flera ställen om du vill..
    Nej jag förnekar inte Jesus som Profet,men den profeten som skulle komma och som man endast skulle lyssna till står i 5:e moseboken.Och denne liknar mer P
  • mosterYster
    ummAmira skrev 2009-04-23 13:23:54 följande:
    Nu måste jag rätta dig då du är otroligt okunnig som påstår att vi ber till Muhammed-ingen rättrogen muslim ber till e människa..därför är inte kristendomen rätt tolkad enligt oss,då ni ber till en hälften människa hälften Gud. Vart finner du dina argument till att vi ber till Muhammed? Om du nu är riktigt sann kristen vet du att avgudadyrkan till en självgjord staty är fel då det inte är Gud.Så gjorde folket i Mecka vilket Profeten förhindrade.Han gjorde alla sina handlingar med tillsägelse från Gud..precis som Jesus och Moses.Läs följande länk: www.profeten.nu/index.php&... Denna tråd startades för profilen enligt biblen på den kommande Profeten stämmer inte in lika mkt på Jesus som på Muhammed,har redan klartgjort det så sätt inte ord i min mun! Vilket av mina inlägg nedvärderar jag Kristendomen?Kom med exempel om du ska anklaga mig för något..annars verkar du bara desperat efter en konflikt! Jag värderar Jesus som en väldigt hög och respekterad Profet precis som alla muslimer gör.Han är enormt högt värderad i Koranen! Så sammanfattat var ditt inlägg det med korkade jag läst,så du inte vet ett smack av vad du skriver..
    Förklaringar du ber om:

- Jesus är egentligen inte hälften människa hälften Gud. Han var ju människa till fullo med människokroppens alla normala funktioner. Samtidigt är han avlad av den Helige Ande, som är ett av Guds ansikte, en av hans sidor. Han är alltså även till fullo gudomlig. Vi kan be till en Gud som materialiserat sig för oss, därför att Han inte i och med detta upphörde att vara Gud. Förstår du?

- Jag tycker att du nedvärderar kristendomen genom hela denna tråd. Vad är avsikten med den? Att låta oss utöva vår religion och leva i frid med den tro vi har? Det enda du säger är att du har rätt, du säger det om och om igen genom olika "argument", oftast inte valida, som ska bekräfta att Muhammed var den störste profeten och Jesus endast en profet och inte Guds son. Det sistnämnda är i högsta grad att nedvärdera den som vi kristna förlitar oss på allra mest.

Frågor till dig:

1. Var har jag skrivit att ni ber till Muhammed?

2. Varför handlar så mycket om islam om Muhammed? Är det inte bättre att koncentrera sig mer på den sanne Guden?
  • Hs egen

Det finns ställen som säger att kvinnorna är lägre, men det som du skriver vet jag inte om jag hittar. På den tiden hade kvinnorna lägre rang så eftersom berättelserna är från den tiden är det inte konstigt att kvinnorna skildras så.
    Någon som behandlade kinnor med repsekt var Jesus. Han samtalade med kvinnor, vilket inte ansågs lämpligt på den tiden. En man skulle inte tala med en kvinna offentligt. Jesus var nära vän med flera kvinnor och behandlade dem med repsekt. Det var verkligen revolutionerande.
    Men kunde han göra annorlunda. Som människa ja, men som Gud Nej. Gud älskar kvinnor och män lika högt.
    (Något som jag inte kan se i islam?)

du skriver att inget som skrivs är från något ögonvittne? Men det stämmer inte. Flera av skrifterna är av ögonvittnen, bla:
    Joh 21:24
    Det är den lärjungen som vittnar om allt detta och har skrivit ner det, och vi vet att hans vittnesbörd är sant.

Muhammed förnekade Jesu uppståndelse. Det är att förvränga Bibeln.

Han ändrar på att Jesus är Guds son till att han är en profet.
    Han förminskar alla profetiorna i GT som handlar om Jesus till att handla om sig själv? Eller till vad säger han att profetiorna är?

Svar på tråden Kunniga Kristna..kan ni förklara detta?