- Måste erkänna att jag också blir paff av alla förvrängningar i inlägget som ummAmira klistrat från in från en annan sida. T.ex. inledde hon själv i ts med att påstå att Kristus inte härstammade från Abraham, fastän det första Nya testamentet gör är att presentera Kristus släkttavla. Det är sådana ideklimat som genomsyrar dessa hemsidor. Sedan kan man undra hur man får ihop att Heliga Anden som Kristus nämner om, är Muhammad? Man menar att Kristus i Joh 16:7 och 16:13 sagt att jag måste iväg, för att Muhammad ska komma. Om jag inte gör det, kan inte Muhammad komma. Så här argumenterar man för det i slutet av appendix #3:
?Dock säger jag eder sanningen: Det är nyttigt för er, att jag går bort, ty om jag icke ginge bort, så komme icke Hjälparen till eder; men då jag nu går bort, skall jag sända honom till eder.« (Joh. 16:7)
Men när han kommer, som är sanningens Ande, då skall han leda eder fram till hela sanningen. Ty han skall icke tala av sig själv, utan vad han hör, allt det skall han tala; och han skall förkunna för eder, vad som komma skall.« (Joh. 16:13)
Den Paraklet (grekiskans Paráklêtos, troligen en variant av Períklytos, ?den högt prisade?), eller Hjälparen/sanningens Ande i den svenska översättningen, som Jesus talar om i Johannesevangeliet benämndes ursprungligen med arameiskans Mawhamana, vilket är liktydigt med profeten Mohammeds två namn, Mohammed och Ahmed, (?den prisade?, ?den högt prisade?). Dessa båda stammar från verbet hamida (?att prisa?) och ham (?lov? eller ?pris?). Villkoret att Jesus först måste gå bort för att den utsände skall komma innebär att Hjälparen, eller Parakleten, inte kan vara liktydig med den Helige Ande, vilket är den vanliga uppfattningen bland kristna teologer. Enligt Evangeliet uppenbarade sig denna nämligen såväl före Kristi kallelse (Luk. 1:35, 1:41 och 1:67) och under den tid hans mission varade (Joh. 1:32, 33) som efter hans bortgång (Apg. 2:4).?
- Så paráklêtos är bara ?troligen? en variant av períklytos? Och ändå med en sådan "trolig" uppfattning väljer man att spinna vidare på det för att slutligen komma fram till att Heliga Anden är Muhammad?
Till att börja med, dessa är helt olika ord. Och var någonstans i Bibeln används ordet ?periklytos?? Det är ?parakletos? som används. Och parakletos som består av ?para? är en grekisk preposition som betyder att vara nära, bredvid m.m, där parakletos hänsyftar till Hjälparen, den Heliga Anden som ska vara nära människor.
Därför sa Kristus att ni ska få Hjälparen ?som ALLTID skall vara hos er? (Joh 14:16). Denna Hjälpare var hos apostlarna långt innan Muhammad föddes. Och det är därför som ?parakletos? som också används i Joh 14:26 och 15:26 förekommer tillsammans med grekiska pneuma som betyder Ande. Där pneuma förekommer 158 gånger i Nya testamentet enligt Strongs Bibelconcordance.
Och då är frågan, var det Muhammad som var orsaken till Kristus födelse, eller var det den Heliga Anden? Var det Muhammad som hjälpte apostlarna i deras mission, eller var det den Heliga Anden?
Retoriken i hemsidan som klippts in går ut på att göra en ?trolig? variant av ett grekiskt ord, för att sedan paketeras till arameiska, vidare till arabiska för att slutligen bli ?Mohammed och Ahmed?.
En annan self-made konstruering av bibelregress är appendix #2 där man skriver:
?Abraham hade två söner, Ismael och Isak (Första moseboken). Ismael blev farfader till den arabiska nationen, och Isak blev farfader till den judiska nationen. Profeten som det pratas om, skulle inte komma från judarna, utan från en av deras själva bröder, dvs. från israeliterna. Mohammad , en avkomling av Ismael, är sannerligen denna profet.?
- Här är logiken att profeten som Moses har sagt ska komma, är inte från judarna, utan från judarnas bröder, men som man ändå skriver, denne kommer att komma ?från israeliterna?. Bortsett från detta kan man säga att Muhammad inte bara är den utlovade Heliga Anden, utan också här ersätter Kristus.
Intressant är också att man tar hjälp av Jesaja för att bevisa att det är Muhammad som: ?skall föra fram en lag?. Om man nu som muslim väljer att ta stöd av Jesajas verser, då ska man väl också läsa kapitel 9:6 där han presenterar Kristus enligt följande:(notera på vems axlar lagen ligger:
?Ty ett barn blir oss fött, en son blir oss given. På hans axlar vilar herradömet, och hans namn är: Under, Rådgivare, Mäktig Gud, Evig Fader, Fridsfurste.?
- Vidare om Muhammad säger man att: ?Öar skall sätta sitt hopp till hans lag?. Vad jag vet skickade Muhammad fram sitt folk för att med svärd ge hednanationer ett alternativ. Knappast blickar människor framemot ett sådant ?hopp?. Det var med ett sådant alternativ mitt hemland Persien blev islamiserad. Och idag har jag inget som helst ?hopp? om att våga mig ditt igen.
Jag väljer att inte vidare kommenterar inlägget, av särskild anledning. Vill också påpeka att detta inte är ämnad som kritik mot islam i sig. Utan mot människor som oblyg brämar skrifterna som det behagar dem.