Inlägg från: Zophia |Visa alla inlägg
  • Zophia

Kunniga Kristna..kan ni förklara detta?

Innan jag besvarar din fråga ummAmina, får jag fråga vem som har lärt dig att Kristus inte är från Abraham och Jakob då du säger:

?Det är ju knappast Jesus han menar då han enligt Kristendomen är hälften Gud och han härstammade inte från Abraham och Jakob..vem är det då??

Vet du att det första Nya testamentet börjar med är att just berätta om Kristus släkttavla i hela 14 led från Abraham till kung David. Och vidare till Josef och Maria där Josef tillmätes som Kristus konvergerade förmyndare här på jorden i egenskap av ?far?? Läs själv hur Nya testamentet börjar:

Matt1:1-17 Detta är berättelsen* om Jesus Kristus*, Davids son, Abrahams son.* 2 Abraham födde Isak, Isak födde Jakob, Jakob födde Juda?

? 17 Alltså blir det tillsammans fjorton släktled från Abraham till David, fjorton led från David till fångenskapen i Babylon och från fångenskapen i Babylon till Kristus fjorton led.

Tyvärr det så att många muslimer är väldig desorienterade inte bara vad gäller denna fråga, utan mycket annat också i Bibeln. Nog måste du nollställa dig och se SJÄLV vad som står i Bibeln ummaAmina. Nu till din huvudfråga där du säger:

?Varför finns det skrivet i Bibeln att Moses berättar om en Profet som ska komma efter honom som är från hans förfäder och som är som han och att det är den Profeten man ska följa??

Versen du efterfrågar är 5 Mos 18:18 där det sägs: ?En profet skall jag låta uppstå åt dem bland deras bröder, en som är lik dig, och jag skall lägga mina ord i hans mun, och han skall tala till dem allt vad jag befaller honom.?

I vår kyrka tror vi att det Kristus som det hänsyftas till. För bl.a. Paulus själv hänvisar till denna vers i Apostlagärningar 3:20-26 där han säger att denna profet har faktisk kommit:

20 och tider av vederkvickelse kommer från Herrens ansikte och han sänder Messias som är bestämd för er, nämligen Jesus. 21 Honom måste himlen ta emot tills de tider kommer då allt det blir återupprättat, som Gud har förkunnat genom sina heliga profeters mun från urminnes tid. 22 Mose har sagt: En profet som är lik mig skall Herren er Gud låta träda fram åt er, ur era bröders krets. Lyssna till honom i allt vad han säger er.* 23 Men var och en som inte lyssnar till den profeten skall utrotas ur folket.* 24 Alla profeterna, så många som har talat från Samuel och framåt, har också förkunnat dessa dagar. 25 Ni är barn till profeterna och arvtagare till förbundet som Gud slöt med era fäder, när han sade till Abraham: I din avkomma* skall alla folk på jorden välsignas.*

26 För er först och främst har Gud låtit sin tjänare träda fram, och han har sänt honom för att välsigna er genom att vända var och en bort från sina onda gärningar."

• Zophia

En profet lik Moses ska komma? Vad var det Moses gjorde? Han räddade människor undan fångenskap. Vad var det Jesus gjorde? Räddade mänskligheten på ett mycket större sätt. Andemeningen i versen handlar om paralleller mellan deras mission. Moses räddning av israeliterna var en sinnesbild av vad Jesus kommer att göra med sitt förbundsfolk, nämligen alla som tror på honom.

Att du ummaAminna frågat en präst som inte mycket visste, ja, att vara ?präst? är bara en försörjning för många. De kunde lika gärna ha varit skomakare där en del också gör show av Kristus. Kristus själv sa att många inte kommer att förstå evangeliet och vilseleda människor.

Du säger:

?Ja men Jesus är hälften Gud så han kan ju inte räknas som lik Moses??

Kristus är inte ett delat äpple som antingen är det ena eller det andra. Som sagt, Moses mission var en skuggbild av vad Kristus skulle göra.

I vår kyrka tror vi inte på den traditionella treenighetsläran. Vi tror att Gud Fadern och Kristus är helt olika personer. Där Gud Fadern utvalde och upphöjde sin Son till denna världens Gud för att förvalta Hans plan. Sedan kommer Kristus till världen för att rädda människor. Och självklart profeterade han också då han uppenbarade för människor vem hans Fader är och den plan som Fadern fastställt för sina barn.

• Zophia

- Måste erkänna att jag också blir paff av alla förvrängningar i inlägget som ummAmira klistrat från in från en annan sida. T.ex. inledde hon själv i ts med att påstå att Kristus inte härstammade från Abraham, fastän det första Nya testamentet gör är att presentera Kristus släkttavla. Det är sådana ideklimat som genomsyrar dessa hemsidor. Sedan kan man undra hur man får ihop att Heliga Anden som Kristus nämner om, är Muhammad? Man menar att Kristus i Joh 16:7 och 16:13 sagt att jag måste iväg, för att Muhammad ska komma. Om jag inte gör det, kan inte Muhammad komma. Så här argumenterar man för det i slutet av appendix #3:

?Dock säger jag eder sanningen: Det är nyttigt för er, att jag går bort, ty om jag icke ginge bort, så komme icke Hjälparen till eder; men då jag nu går bort, skall jag sända honom till eder.« (Joh. 16:7)
    Men när han kommer, som är sanningens Ande, då skall han leda eder fram till hela sanningen. Ty han skall icke tala av sig själv, utan vad han hör, allt det skall han tala; och han skall förkunna för eder, vad som komma skall.« (Joh. 16:13)

Den Paraklet (grekiskans Paráklêtos, troligen en variant av Períklytos, ?den högt prisade?), eller Hjälparen/sanningens Ande i den svenska översättningen, som Jesus talar om i Johannesevangeliet benämndes ursprungligen med arameiskans Mawhamana, vilket är liktydigt med profeten Mohammeds två namn, Mohammed och Ahmed, (?den prisade?, ?den högt prisade?). Dessa båda stammar från verbet hamida (?att prisa?) och ham (?lov? eller ?pris?). Villkoret att Jesus först måste gå bort för att den utsände skall komma innebär att Hjälparen, eller Parakleten, inte kan vara liktydig med den Helige Ande, vilket är den vanliga uppfattningen bland kristna teologer. Enligt Evangeliet uppenbarade sig denna nämligen såväl före Kristi kallelse (Luk. 1:35, 1:41 och 1:67) och under den tid hans mission varade (Joh. 1:32, 33) som efter hans bortgång (Apg. 2:4).?

- Så paráklêtos är bara ?troligen? en variant av períklytos? Och ändå med en sådan "trolig" uppfattning väljer man att spinna vidare på det för att slutligen komma fram till att Heliga Anden är Muhammad?

Till att börja med, dessa är helt olika ord. Och var någonstans i Bibeln används ordet ?periklytos?? Det är ?parakletos? som används. Och parakletos som består av ?para? är en grekisk preposition som betyder att vara nära, bredvid m.m, där parakletos hänsyftar till Hjälparen, den Heliga Anden som ska vara nära människor.

Därför sa Kristus att ni ska få Hjälparen ?som ALLTID skall vara hos er? (Joh 14:16). Denna Hjälpare var hos apostlarna långt innan Muhammad föddes. Och det är därför som ?parakletos? som också används i Joh 14:26 och 15:26 förekommer tillsammans med grekiska pneuma som betyder Ande. Där pneuma förekommer 158 gånger i Nya testamentet enligt Strongs Bibelconcordance.

Och då är frågan, var det Muhammad som var orsaken till Kristus födelse, eller var det den Heliga Anden? Var det Muhammad som hjälpte apostlarna i deras mission, eller var det den Heliga Anden?

Retoriken i hemsidan som klippts in går ut på att göra en ?trolig? variant av ett grekiskt ord, för att sedan paketeras till arameiska, vidare till arabiska för att slutligen bli ?Mohammed och Ahmed?.

En annan self-made konstruering av bibelregress är appendix #2 där man skriver:

?Abraham hade två söner, Ismael och Isak (Första moseboken). Ismael blev farfader till den arabiska nationen, och Isak blev farfader till den judiska nationen. Profeten som det pratas om, skulle inte komma från judarna, utan från en av deras själva bröder, dvs. från israeliterna. Mohammad , en avkomling av Ismael, är sannerligen denna profet.?

- Här är logiken att profeten som Moses har sagt ska komma, är inte från judarna, utan från judarnas bröder, men som man ändå skriver, denne kommer att komma ?från israeliterna?. Bortsett från detta kan man säga att Muhammad inte bara är den utlovade Heliga Anden, utan också här ersätter Kristus.

Intressant är också att man tar hjälp av Jesaja för att bevisa att det är Muhammad som: ?skall föra fram en lag?. Om man nu som muslim väljer att ta stöd av Jesajas verser, då ska man väl också läsa kapitel 9:6 där han presenterar Kristus enligt följande:(notera på vems axlar lagen ligger:

?Ty ett barn blir oss fött, en son blir oss given. På hans axlar vilar herradömet, och hans namn är: Under, Rådgivare, Mäktig Gud, Evig Fader, Fridsfurste.?

- Vidare om Muhammad säger man att: ?Öar skall sätta sitt hopp till hans lag?. Vad jag vet skickade Muhammad fram sitt folk för att med svärd ge hednanationer ett alternativ. Knappast blickar människor framemot ett sådant ?hopp?. Det var med ett sådant alternativ mitt hemland Persien blev islamiserad. Och idag har jag inget som helst ?hopp? om att våga mig ditt igen.

Jag väljer att inte vidare kommenterar inlägget, av särskild anledning. Vill också påpeka att detta inte är ämnad som kritik mot islam i sig. Utan mot människor som oblyg brämar skrifterna som det behagar dem.

• Zophia

Det är lite synd att man ibland måste bli övertydlig för att vuxna ska förstå en andemening. Menar du att ummAmina att du inte skönjer undertonen av vad Kristus egentligen säger här?

Kristus visade en övermänsklig kärlek till människor. Därför tog människor tag i honom och sa, du god?

Då svarar han, ingen är god, utom Gud. Men andra ord, jag ÄR Gud.

Liknande uttalande gjorde han på andra ställen, därför ville judarna stena honom, för att han gjorde sig till Gud.

• Zophia

Kristus har aldrig sagt: ?Gud min Gud vad har jag gjort för att förtjäna detta?. Utan han sa, Fader varför har du lämnat mig.

Fadern i den stunden lämnade Sonen helt för sig själv för att Sonen ensam kunde slutföra försoningsoffret och få den eviga äran av att ha besegrat synden och dödens makt.

Allt för många människor är stendöva vad gäller Kristus andliga liv. T.ex. varför han behövde komma till jorden och lida för människor. Därför är det ingen ide att vidare diskutera sådana ämne.

Däremot kan jag svara på din fråga när du säger:

?Men min fråga är fortfarande inte besvarad..vad är skillnaden mellan Profeten Muhammed och Profeten Jesus??

Skillnaden mellan Kristus och Muhammad är att när Muhammad såg att hans folk var hungriga, rånade karavaner och gav sitt folk mat.

Kristus däremot när han såg att människor var hungriga, vände sig till Fadern, välsignade sju bröd och några småfiskar och mättade över fyra tusen människor.

Detta är den stora skillnaden mellan Kristus och Muhammad.

• Zophia

Du startar en tråd ummAmina och ställer frågor. När jag ger dig svar klistrar du bara rakt av en hel sida från en islamisk hemsida.

Jag har redan visat hur bissar klippet är när sidan med ett enda ord som man själv erkänner kan vara ?trolig?, och som inte ens finns i bibeln, bygger upp ett doktrin av, att Muhammad är Heliga Anden.

Sunt förnuft förstår att man inte bygger upp scenarier med ett enda ord som dessutom antas bara vara ?trolig?.

Vidar gör sidan också gällande att Moses ska ha sagt att en presumtiv muslimsk ledare ska dyka upp i framtiden. Och problematiken med att han är jude löser man genom - han är jude - men egentligen inte ? hans bröder är det ? men inte han själv- kedjeresonemang där man slutligen klämmer in att han är ?från israeliterna?. Och vipps har man löst judeproblemet.

Självkritik är ett styrkebesked sägs det. Jag hoppas att muslimer som läst sidan förstår att hemsidan gör narr av sina läsare med sina upplägg.

Sedan säger du ummAmina att: ?Bibeln är full av motsägelser så det är svårt att veta vad som är sant och vad som är hörsägen?.

Märkligt, för hemsidan tar faktiskt stöd av Bibeln. Hur ska ni ha det?

När det gäller likheten mellan Moses och den kommande profeten, säger du att jag inte kunnat svara på det. Jag har förklarat att likheterna med profeterna är symbolladdade paralleller där Moses mission var en sinnesbild av vad Kristus kommer att göra. Att det handlar om att befria och rädda människor undan fångenskap. Moses befriade en liten grupp människor fysiskt. Medan Kristus kommer att göra det för hela mänskligheten.

Men enligt er "analys" handlar likheterna om att Gud istället fokuserat kring detaljerna av deras sociala liv, att vilka föräldrar de hade osv. Det är väl inte svårt att gissa att ni tror så för att kunna knyta an honom till Muhammad.

Slutligen frågade du mig vad det var för skillnad mellan Kristus och Muhammad. Och jag gav ett svar. Men menar du på fullt allvar att Muhammad aldrig ägnade sig åt att plundra karavaner när du frågar: "Vart finner du din källa till detta antydande ang Profeten Muhammed?"

ummAmina, jag är iranier, jag har bott i kärnan av religionen. Muhammad var ökänd för sina plundringar. Haditherna berättar om sådana berättelser. Börja med att kolla upp Bukharas tredje volym kapitel 37 stycke 495 där det bl.a. sägs att Muhammad ?blev rik genom erövringar?.

Ett kaliforniskt universitet har publicerat Bukharas volymer på nätet. Läs själv! För du tror väl på era egna källor.

www.usc.edu/schools/college/crcc/engagement/resources/texts/muslim/hadith/bukhari/037.sbt.html

God natt!

• Zophia
    Flickan1 skrev 2009-04-22 19:10:18 följande:
    zophia sa inte jesus :Varför kallar ni mig Gud,ingen är Gud utom Gud allena.det betyder att jesus inte kan vara gud for han sager ju vf kallar ni mig GUD.
    Flickan1, vet du vad en kontrafråga är? Man vänder på ett argument och ställer den retoriskt tillbaka. Vad Kristus här säger är, om ni nu säger att jag är god, samtidigt som ni också säger att endast Gud är god, vad blir jag då? Med detta sade Kristus indirekt att han var Gud. Han talade ofta i liknelser. Många människor varken förstod vad han sa, eller vem han var. Men judarna på hans tid gjorde det. Därför sade dem till honom:

"Det är inte för någon god gärning vi vill stena dig, utan därför att du hädar och gör dig själv till Gud, du som är en människa." (Joh 10:33)
  • Zophia
    ummAmira skrev 2009-04-23 09:45:37 följande:
    För det första bygger inte sidan på ett enda ord utan man utgår från stycket i bibelnI femte moseboken kap. 18, angav Moses att Gud talade om för honom: ?Jag skall bringa dem en profet som är från era bröder. Jag skall lägga mina ord i hans mun, och han skall berätta för dem allt jag befaller han. Den som inte hör på de ord som han talar i mitt namn, han skall jag kräva till räkenskap.? (Femte mose-bok, 18:18-19). 1 Därifrån förklarar man vidare hur det menades.Du får tro exakt hur du vill,jag ställde frågan då ingen någonsin kan ge ett svar med som du själv säger..sunt förnuft. Att Jesus 3 del av treenigheten lämnade hans kropp så hans mänsliga sinnen tog tag i honom därför utbröt han på korset Gud min Gud varför har du övergivit mig,det resonemangen bygger inte på sunt förnuft då man gör Gud så enormt liten som måste ta till mänsliga handlingar för att få något utgjort.Jag kan inte se det som sunt för nuft om Gud är störst.Om ni vill tolka den förutspådda Profeten i bibeln som Jesus så gör det,alla får tro som man vill.Men på följande logiska sätt drar vi vår prarlell mellan Moses och Mohammed.Vem som helst kan se likheterna mellan dssa personer men kommer aldrig finna så många likheter mellan Moses och Jesus.Från dessa verser kan vi dra slutsatsen att profeten i denna profetian måste ha de följande tre karaktärsegenskaper: 1) Han skall vara som Moses. 2) Han skall komma från bröderna till israeliter, dvs. från israeliterna. 3) Gud skall lägga Sina ord i munnen på denna profet, och han skall tillkännage vad Gud befaller honom.Och du har verkligen inte svarat på ett fint sätt med din pralellbeskrivning..läs ditt inlägg och se hur aggresivt och löjligt det låter..som om du försöker gripa tag i vad som helst för att försöka låta bättre..Och bara så du vet så går jag inte efter Bukhari..jag är SHIA så lägg ner!
    När du ummAmina inleder med att säga:

?För det första bygger inte sidan på ett enda ord utan man utgår från stycket i bibelnI femte moseboken kap. 18, angav Moses att Gud talade om för honom: ?

Nog måste du uppdatera ditt minne umAminna där det också märks att du inte förstått vad saker och ting handlar om. Om du går tillbaka och läser igen så ser du att jag inte alls syftat på kapitel 18 i Mos. Utan jag hänsyftar på när hemsidan bygger upp scenario kring ordet ?Paráklêtos? som man antar att den ?troligen? är lik ett annat ord SOM INTE ENS FINNS i Bibeln.

Sedan börjar kedjereaktionen där man lustig nog börjar bygga upp en egen variant av grekiskan, som sedan blir arameiska, för att vipps bli arabiska där den slutligen tar formen av ?Muhammad och Ahmed? Och med detta vill man övertyga läsaren att Muhammad är den Heliga Anden.

Man idiotförklarar sin läsare helt enkelt. Gå och läs igen.
Svar på tråden Kunniga Kristna..kan ni förklara detta?