Kunniga Kristna..kan ni förklara detta?
Innan jag besvarar din fråga ummAmina, får jag fråga vem som har lärt dig att Kristus inte är från Abraham och Jakob då du säger:
?Det är ju knappast Jesus han menar då han enligt Kristendomen är hälften Gud och han härstammade inte från Abraham och Jakob..vem är det då??
Vet du att det första Nya testamentet börjar med är att just berätta om Kristus släkttavla i hela 14 led från Abraham till kung David. Och vidare till Josef och Maria där Josef tillmätes som Kristus konvergerade förmyndare här på jorden i egenskap av ?far?? Läs själv hur Nya testamentet börjar:
Matt1:1-17 Detta är berättelsen* om Jesus Kristus*, Davids son, Abrahams son.* 2 Abraham födde Isak, Isak födde Jakob, Jakob födde Juda?
? 17 Alltså blir det tillsammans fjorton släktled från Abraham till David, fjorton led från David till fångenskapen i Babylon och från fångenskapen i Babylon till Kristus fjorton led.
Tyvärr det så att många muslimer är väldig desorienterade inte bara vad gäller denna fråga, utan mycket annat också i Bibeln. Nog måste du nollställa dig och se SJÄLV vad som står i Bibeln ummaAmina. Nu till din huvudfråga där du säger:
?Varför finns det skrivet i Bibeln att Moses berättar om en Profet som ska komma efter honom som är från hans förfäder och som är som han och att det är den Profeten man ska följa??
Versen du efterfrågar är 5 Mos 18:18 där det sägs: ?En profet skall jag låta uppstå åt dem bland deras bröder, en som är lik dig, och jag skall lägga mina ord i hans mun, och han skall tala till dem allt vad jag befaller honom.?
I vår kyrka tror vi att det Kristus som det hänsyftas till. För bl.a. Paulus själv hänvisar till denna vers i Apostlagärningar 3:20-26 där han säger att denna profet har faktisk kommit:
20 och tider av vederkvickelse kommer från Herrens ansikte och han sänder Messias som är bestämd för er, nämligen Jesus. 21 Honom måste himlen ta emot tills de tider kommer då allt det blir återupprättat, som Gud har förkunnat genom sina heliga profeters mun från urminnes tid. 22 Mose har sagt: En profet som är lik mig skall Herren er Gud låta träda fram åt er, ur era bröders krets. Lyssna till honom i allt vad han säger er.* 23 Men var och en som inte lyssnar till den profeten skall utrotas ur folket.* 24 Alla profeterna, så många som har talat från Samuel och framåt, har också förkunnat dessa dagar. 25 Ni är barn till profeterna och arvtagare till förbundet som Gud slöt med era fäder, när han sade till Abraham: I din avkomma* skall alla folk på jorden välsignas.*
26 För er först och främst har Gud låtit sin tjänare träda fram, och han har sänt honom för att välsigna er genom att vända var och en bort från sina onda gärningar."