• ummAmira

Kunniga Kristna..kan ni förklara detta?

Varför finns det skrivet i Bibeln att Moses berättar om en Profet som ska komma efter honom som är från hans förfäder och som är som han och att det är den Profeten man ska följa?

Det är ju knappast Jesus han menar då han enligt Kristendomen är hälften Gud och han härstammade inte från Abraham och Jakob..vem är det då?

Någon som vet?

• Svar på tråden Kunniga Kristna..kan ni förklara detta?
  • Hs egen

Vad menar du med länken?
    Jag har läst men vet inte vad du vill att jag ska läsa? svar på #44

• Hs egen

Svar på 50 #

Ingen annan har dött och uppstått.
    Ingen annan har burit våra synder på sig och tagit vår skuld.
    Gud själv klev ner till jorden och gjorde sig till en människa med allt vad det innebär.
    Ingen annan kan göra det.

• Hs egen

När jag läser den länken blir jag bara mer övertygad om att ni har förvrängt bibeln. Allt som står där är ju sk "förklaringar" som tar bort udden på bibelns stora sanning!

Men jag tror inte jag kan övertyga dig här på fl. Tyvärr.

• mosterYster
    ummAmira skrev 2009-04-23 14:42:16 följande:
    "Det jag har svårast att förstå med Islam, är att de troende ägnar så mycket dyrkan åt Muhammed. Han är inte Gud, han var en människa," Detta är vad du skrev om Mohammed.. och som jag vill ha källa till tack.
    Vad är då dyrka och vad är att tillbe?

Jag dyrkar Madonna. Det finns ett helt gäng som dyrkar Hammarby. Många småflickor dyrkar mamma, när de blir lite äldre övergår de till att dyrka pappa. Att dyrka är att beundra, älska och se upp till OERHÖRT mycket. Jag kan i och för sig säga att jag dyrkar Jesus, men jag ger honom mer än min dyrkan, jag ger honom min tillbedjan

Jag tillber min Skapare, den Gud jag tror skapat himmel och jord samt levt på jorden och dött för att övervinna döden så att alla människor får möjlighet till ett evigt liv med Honom. Ingen annan kan jag tillbe.
  • ummAmira
    Zophia skrev 2009-04-23 15:01:36 följande:
    När du ummAmina inleder med att säga:?För det första bygger inte sidan på ett enda ord utan man utgår från stycket i bibelnI femte moseboken kap. 18, angav Moses att Gud talade om för honom: ?Nog måste du uppdatera ditt minne umAminna där det också märks att du inte förstått vad saker och ting handlar om. Om du går tillbaka och läser igen så ser du att jag inte alls syftat på kapitel 18 i Mos. Utan jag hänsyftar på när hemsidan bygger upp scenario kring ordet ?Paráklêtos? som man antar att den ?troligen? är lik ett annat ord SOM INTE ENS FINNS i Bibeln.Sedan börjar kedjereaktionen där man lustig nog börjar bygga upp en egen variant av grekiskan, som sedan blir arameiska, för att vipps bli arabiska där den slutligen tar formen av ?Muhammad och Ahmed? Och med detta vill man övertyga läsaren att Muhammad är den Heliga Anden.Man idiotförklarar sin läsare helt enkelt. Gå och läs igen.
    Dessa två texter är tagna från Bibeln om den kommande Profeten..

Dock säger jag eder sanningen: Det är nyttigt för er, att jag går bort, ty om jag icke ginge bort, så komme icke Hjälparen till eder; men då jag nu går bort, skall jag sända honom till eder.« (Joh. 16:7)

Men när han kommer, som är sanningens Ande, då skall han leda eder fram till hela sanningen. Ty han skall icke tala av sig själv, utan vad han hör, allt det skall han tala; och han skall förkunna för eder, vad som komma skall.« (Joh. 16:13)

Den Paraklet (grekiskans Paráklêtos, troligen en variant av Períklytos, ?den högt prisade?), eller Hjälparen/sanningens Ande i den svenska översättningen, som Jesus talar om i Johannesevangeliet benämndes ursprungligen med arameiskans Mawhamana, vilket är liktydigt med profeten Mohammeds två namn, Mohammed och Ahmed, (?den prisade?, ?den högt prisade?). Dessa båda stammar från verbet hamida (?att prisa?) och ham (?lov? eller ?pris?).

Med detta menas att en svensk översättning är hjälparen eller sanningens ande..vilket på arrameiska är mawhamana,vilket likanr mohammed namn och Agmed betyder den prisade mawHAMIDA är ett verb som betyder att prisa.

Men det jag mer menar i det inlägget du syftar på är Profetens likhetet inte utalande av namn..dett var med i artikeln jag klistrade in.Men jag pratar fortfarande i min Ts om likheter..
  • ummAmira

Hs egen skrev 2009-04-23 15:15:25 följande:

När jag läser den länken blir jag bara mer övertygad om att ni har förvrängt bibeln. Allt som står där är ju sk "förklaringar" som tar bort udden på bibelns stora sanning!Men jag tror inte jag kan övertyga dig här på fl. Tyvärr.
    Nej varför ska du försöka övertyga mig?Jag försöker väl inte övertyga dig eller hur?Jag ger dig mitt synsätt och om du inte tror på det så gör väl inte det någonting..jag förklarade då vissa tror vi ber till Mohammed och andra tror att vi inte tror på bibeln alls..
  • mosterYster
    Men ni förstår nog inte hur jag menar med Jesus och Gud. Varför måste Gud avla en son?Gud kan föda och har heller aldrig fött.Gud behöver bara säga bli så blir det.Jag tycker man förminskar Gud genom detta tänkande.Det är inget jag nedvärderar någon för och om du kännser så så tar du åt dig personligt i onödan. Min mening med denna tråd är att förstå mer ingående hur kristna resonerar och hur dom kan få igop det till sunt förnuft och samtidigt mena att Gud är störst.
    Jesus kom för att dö och återuppstå, kort sagt. Han hann dessutom göra några under och berätta några liknelser samt reta upp prästerskapet. Men den verkliga orsaken var ju för att vi människor skulle få det bevisat att vi har möjligheten att få evigt liv genom att låta Gud in i våra hjärtan och bekänna oss till honom.

Joh 3:16 Ty så älskade Gud världen, att han utgav sin enfödde son, på det att var och en som tror på honom inte skall förgås utan ha ett evigt liv.
  • ummAmira
    mosterYster skrev 2009-04-23 15:16:56 följande:
    Vad är då dyrka och vad är att tillbe?Jag dyrkar Madonna. Det finns ett helt gäng som dyrkar Hammarby. Många småflickor dyrkar mamma, när de blir lite äldre övergår de till att dyrka pappa. Att dyrka är att beundra, älska och se upp till OERHÖRT mycket. Jag kan i och för sig säga att jag dyrkar Jesus, men jag ger honom mer än min dyrkan, jag ger honom min tillbedjanJag tillber min Skapare, den Gud jag tror skapat himmel och jord samt levt på jorden och dött för att övervinna döden så att alla människor får möjlighet till ett evigt liv med Honom. Ingen annan kan jag tillbe.
    Jaha men att dyrka någon och tillbe någon är i princip samma sak.Jag dyrkar inte Profeten Muhammed han är en förebild men Jesus och Moses är förebilder också.Men dyrka och tillbe ska endast man göra till Gud.
  • mosterYster
    Din andra fråga om varför Islam handlar så mkt om Mohammed är ju för att Mohammed var Islams Profet..varför hqandlar Judendomen om Moses,ovh varför handlar Kristendomen om Jesus..dom var den tidens Profeter eller hur? Ingenstanns i Koranen uppmanas folket att be till Profeten utan Profeten uppmanar folket att endast be till Gud och ingen annan..varför erövrades annars Mecka-Profetens hemstad som han blev utjagad ifårn när han försökte sprida att Gud är den enda man ska be till..
    Det är ju det här jag menar.

Judendomen handlar inte om Moses. Den handlar om GUD.

Kristendomen handlar inte _bara_ om Jesus, men eftersom han är en central del av den och vi kristna betraktar honom som gudomlig, så måste NT givetvis vara centrerat kring honom.

Men islam handlar till en mycket stor del om en icke gudomlig man och hans ord - som han givetvis hävdar kommer direkt från Gud. Märkligt bara att både GT och NT i mångt och mycket säger samma sak som koranen. Koranen kom ju "direkt från Gud" - hade Muhammed läst GT/NT när han fick sina gudomliga direktiv och skrev koranen? Det är inte ironi, bara en nyfiken fråga för jag vill uppriktigt veta.
  • ummAmira
    mosterYster skrev 2009-04-23 15:23:49 följande:
    Jesus kom för att dö och återuppstå, kort sagt. Han hann dessutom göra några under och berätta några liknelser samt reta upp prästerskapet. Men den verkliga orsaken var ju för att vi människor skulle få det bevisat att vi har möjligheten att få evigt liv genom att låta Gud in i våra hjärtan och bekänna oss till honom. Joh 3:16 Ty så älskade Gud världen, att han utgav sin enfödde son, på det att var och en som tror på honom inte skall förgås utan ha ett evigt liv.
    Men dessa evangelier säger i princip nästan samma sak,men Jesus säger mkt mot det dom säger också.Många Texter som anses vara fr Jesus motsäger det evangelierna säger.Tex då att han är Gud eller helig eller att han offrade sig frivilligt.
Svar på tråden Kunniga Kristna..kan ni förklara detta?