Inlägg från: Hs egen |Visa alla inlägg
  • Hs egen

Kunniga Kristna..kan ni förklara detta?

NT skrevs mellan år 55 och år 115 möjligtvis. Och då må man vara införstådd i att Jesus dog år -33 ca. De som skrev ner kan alltså ha varit mellan 20 och 90 år. En del av texterna är sådana som har berättats från mun till mun.
    Men på den tiden var man väldigt van vid att lära sig texter utantill eftersom det var den tidens sätt att sprida saker, genom mun till mun och man hade olika knep för att hålla texten aktuell, genom att använda sig av särskild grammatik etc.
    Exempelvis När Johannes skrev eller dikterade Uppenbarelseboken var han en gammal man som satt i fängelse på ön Patmos. Då var han 90 år..

• Hs egen
    ummAmira skrev 2009-04-22 15:15:34 följande:
    Hs egen skrev 2009-04-22 15:09:36 följande:
    Ja jag vet,men att inte Jesus själv nedtecknade sina uppenbarelser gör det hela lite svårare att lita på menar jag.Nej jag litar hellre på nedskrivna bevis,som har hittats som fynd och bevis.Men Många av lagarna Moses klargjorde är desamma som Islam så kulturen lever vidare i nästa religion fast med en ny Profet som sammanställer både judendomen och kristendomen då många människor avtog fr Moses väg. Moses var den tidens Profet,Jesus var sin tids Profet och Muhammed är den sista Profeten.Men ett kännetecken att det är den sista Pofeten är att han alltid talade vis Guds namn..vid Allah började han sina meningar som det redan står förutspått i Bibeln att Profeten kommer göra...
    Att Jesus själv skulle nedteckna sin vandring... Jag skulle nog bli mer skeptisk om någon själv i en massa brev gjorde anspråk på att vara Gud, än om personer i Dens omgivning påstår det.
    Och är det inte bevis nog att fyra personer i evangelier berättar om händelser kring denne Jesus? Till det kan man lägga alla brev som Paulus och Petrus och Johannes mfl. skrev efter evangelierna. Flera brev är skrivna av personer som själva har bevittnat Jesus efter uppståndelsen och sett såren i hans händer och hans sida.

Varför skulle man skriva dessa brev om Jesu död och uppståndelse om det inte vore sant? Tala om vad de skulle tjäna på det.
    Varför skulle de gå i döden för sin tro om den inte var riktigt stark?
    Varför lever denna tro än idag om det inte vore något alldeles extra?

Sedan flera hundra år efter kommer en person och påstår sig ha sanningen, med en förvrängd berättelse om vad Bibeln säger (Muhammed).
    Jag förstår inte varför man då förkastar de vittnesbörd som kom från Bibeln?

Varför skulle det stå att Jesus uppstod från det döda i de tidigare skrifterna om det inte vore sant? Jag förstår inte hur man resonerar kring det i islam?
    Tror man att vissa delar av Bibeln är sanna och andra inte? Konstigt! Det var ju skrivet långt innan Muhammeds syner inträffade. Hur vet man att den ängel som talade till Muhammed kom från Gud?
    Mycket jag undrar över vad gäller detta...
  • Hs egen

UmmAmira, har du tex läst Jes 53, där en profetia om Jesus finns. Där beskrivs hur han kommer lider och dör för VÅRA synder. Hur får du ihop det med Muhammed?
    Ett annat ställe är Mika 5
    Men från dig, Betlehem i Efrata,
    så obetydlig bland Judas släkter,
    skall jag låta en härskare över Israel komma,
    en som leder sin härkomst från forntiden,
    från det längesedan förflutna.

Var Muhammed från Betlehem?

Vid flera olika tillfällen kan man utläsa profetior om hur Gud genom sin tjänare ( Jesus) ska utrota våra synder.
    Hur får du ihop det med Muhammed?
    En muslim är väl inte syndfri genom sin tro på Muhammed?

flera ställen om du vill..

• Hs egen

Det finns ställen som säger att kvinnorna är lägre, men det som du skriver vet jag inte om jag hittar. På den tiden hade kvinnorna lägre rang så eftersom berättelserna är från den tiden är det inte konstigt att kvinnorna skildras så.
    Någon som behandlade kinnor med repsekt var Jesus. Han samtalade med kvinnor, vilket inte ansågs lämpligt på den tiden. En man skulle inte tala med en kvinna offentligt. Jesus var nära vän med flera kvinnor och behandlade dem med repsekt. Det var verkligen revolutionerande.
    Men kunde han göra annorlunda. Som människa ja, men som Gud Nej. Gud älskar kvinnor och män lika högt.
    (Något som jag inte kan se i islam?)

du skriver att inget som skrivs är från något ögonvittne? Men det stämmer inte. Flera av skrifterna är av ögonvittnen, bla:
    Joh 21:24
    Det är den lärjungen som vittnar om allt detta och har skrivit ner det, och vi vet att hans vittnesbörd är sant.

Muhammed förnekade Jesu uppståndelse. Det är att förvränga Bibeln.

Han ändrar på att Jesus är Guds son till att han är en profet.
    Han förminskar alla profetiorna i GT som handlar om Jesus till att handla om sig själv? Eller till vad säger han att profetiorna är?

• Hs egen

Mosteryster. Ja, jag håller med dig. Vi ska inte smutskasta om sånt vi inte har belägg för.
    Ser du frågetecknet? Jag visade min okunskap genom det , för egentligen är det med kvinnosynen inom islam sånt jag bara hört.

• Hs egen

UmmAmira, jag har inte tittat i någon text.
    Men jag förstår ju att ni har förvrängt Bibeln. Ni tror ju inte att Jesus är Guds Son.
    Ni tror väl inte heller på uppståndelsen? Om man läser bibeln ser man att Jesus är Guds son och att han uppstod från det döda.
    Därför säger jag att islam, Muhammed och muslimer har förvrängt Bibeln.

• Hs egen

Vad menar du med länken?
    Jag har läst men vet inte vad du vill att jag ska läsa? svar på #44

• Hs egen

Svar på 50 #

Ingen annan har dött och uppstått.
    Ingen annan har burit våra synder på sig och tagit vår skuld.
    Gud själv klev ner till jorden och gjorde sig till en människa med allt vad det innebär.
    Ingen annan kan göra det.

• Hs egen

När jag läser den länken blir jag bara mer övertygad om att ni har förvrängt bibeln. Allt som står där är ju sk "förklaringar" som tar bort udden på bibelns stora sanning!

Men jag tror inte jag kan övertyga dig här på fl. Tyvärr.

• Hs egen
    ummAmira skrev 2009-04-23 15:23:39 följande:
    Hs egen skrev 2009-04-23 15:15:25 följande:
    Nej varför ska du försöka övertyga mig?Jag försöker väl inte övertyga dig eller hur?Jag ger dig mitt synsätt och om du inte tror på det så gör väl inte det någonting..jag förklarade då vissa tror vi ber till Mohammed och andra tror att vi inte tror på bibeln alls..
    Men om man tror på bibeln måste man ju tro på hela. Det är en helig skrift. Du kan inte plocka ut delar ur en helig skrift och tro på dom, då är det en vanlig bok du läser, ingenting annat.

Det finns ytterligare ställen som visar på Jesu död och uppståndelse:
    Bröder, jag vill påminna er om evangeliet som jag förkunnade, som ni också tog emot, på vars grund ni står

1 Kor 15:2

och genom vilket ni blir räddade. Jag vill påminna er om orden i min förkunnelse - den håller ni väl fast vid, annars var det bortkastat att ni kom till tro.

1 Kor 15:3
    P N
    Bland det första jag förde vidare till er var detta som jag själv hade tagit emot: att Kristus dog för våra synder i enlighet med skrifterna,

1 Kor 15:4

att han blev begravd, att han uppstod på tredje dagen i enlighet med skrifterna

1 Kor 15:5
    P N
    och att han visade sig för Kefas och sedan för de tolv.

1 Kor 15:6

Därefter visade han sig för mer än femhundra bröder vid ett och samma tillfälle, de flesta är ännu i livet, men några har avlidit.

1 Kor 15:7
    N
    Därefter visade han sig för Jakob och sedan för alla apostlarna.

1 Kor 15:8
    P N
    Allra sist visade han sig också för mig, detta ofullgångna foster.

1 Kor 15:9
    P
    Jag är ju den allra minste av apostlarna, inte värdig att kallas apostel, eftersom jag har förföljt Guds församling.

1 Kor 15:10
    P
    Men genom Guds nåd är jag vad jag är, och hans nåd mot mig har inte varit förspilld. Jag har arbetat mer än någon av dem, fast inte jag själv, utan Guds nåd som har varit med mig.

1 Kor 15:11

Jag eller de - så är det vi förkunnar, och så är det ni har lärt er att tro.

1 Kor 15:12

Men om det nu förkunnas att Kristus har uppstått från de döda, hur kan då några bland er säga att det inte finns någon uppståndelse från de döda?

1 Kor 15:13

Om det inte finns någon uppståndelse från de döda har inte heller Kristus uppstått.

1 Kor 15:14

Men om Kristus inte har uppstått, ja, då är vår förkunnelse tom, och tom är också er tro.

1 Kor 15:15
    P
    Och då visar det sig att vi har vittnat falskt om Gud, eftersom vi har vittnat om Gud att han har uppväckt Kristus, som han ju inte kan ha uppväckt om det är sant att de döda inte uppstår.

1 Kor 15:16

Ty om inga döda uppstår har heller inte Kristus uppstått.

1 Kor 15:17
    P
    Men om Kristus inte har uppstått, då är er tro meningslös, och ni är ännu kvar i era synder.

1 Kor 15:18
    P
    Då är också de som har avlidit i tron på Kristus förlorade.

1 Kor 15:19
    P N
    Gäller vårt hopp till Kristus bara detta livet, då är vi de mest ömkansvärda bland människor.

1 Kor 15:20
    P N
    Men nu har Kristus uppstått från de döda, som den förste av de avlidna.

1 Kor 15:21
    P N
    Ty eftersom döden kom genom en människa kommer också uppståndelsen från de döda genom en människa.

1 Kor 15:22

Liksom alla dör genom Adam, så skall också alla få nytt liv genom Kristus.
  • Hs egen
    Flapper skrev 2009-04-23 15:32:56 följande:
    Hs egen skrev 2009-04-23 15:11:59 följande:
    Hur förklarar du då attJesus efter sitt dop fick höra en röst som sa: "Denna är min SON, min älskade som jag har godkänt" (eller likn.)Jesus bad hela natten till sin Gud dagen innan han skulle bli avrättad.Godkände han sig själv och bad till sig själv? Jag har fler exempel på lager som jag inte minns nu dock.
    Och en röst från himlen sade: "Detta är min älskade son, han är min utvalde."

"Han är min utvalde"
    Han är den som ni väntar på, han är den som ska komma. I gamla testamentet finns mängder med profetior om någon som ska komma, kallad den "utvalde" bla. Nu vet man att han har kommit, när rösten intygar att det är han.

Gud är stor, han kan omöjligt lämna himlen, hansände sin son men var fortfarande "kvar i himlen", det är svårt att förstå, det tycker jag också. Men Gud är ju imte begränsad som oss...

Jesus bad till sin far, Fadern, Sonen och den Helige Ande är tre i en. Men de har gemenskap med varandra. Också svårt för våra begränsade hjärnor...
  • Hs egen

Men hur ska han mäta det? Vem är måttstocken?
    Hur ska han bedöma vem som får komma in i himlen och vem inte?

Om man jämför oss med honom är alla lika stora, ursäkta uttrycket, skitar.

Det är ju som om vi skulle sitta och jämföra myrors godhet eller inte godhet.. ?

Hur ska han med sitt rena hjärta, stor i godhet och kärlek. Tänk dig hur stor han är. Hur ska han jämföra små små människor?

Den som begår mycketont här på jorden, har förmodligen också mött väldigt mycket ont, eller hur?

Likaså med en som är god och tålmodig.. Han här lätt att vara god och tålmodig..

Var ska Gud dra strecket?

Svar på tråden Kunniga Kristna..kan ni förklara detta?