• ummAmira

Kunniga Kristna..kan ni förklara detta?

Varför finns det skrivet i Bibeln att Moses berättar om en Profet som ska komma efter honom som är från hans förfäder och som är som han och att det är den Profeten man ska följa?

Det är ju knappast Jesus han menar då han enligt Kristendomen är hälften Gud och han härstammade inte från Abraham och Jakob..vem är det då?

Någon som vet?

• Svar på tråden Kunniga Kristna..kan ni förklara detta?
  • oOHalalOo
    mosterYster skrev 2009-06-03 15:00:28 följande:
    Som jag skrev ovan så är det givet att man följer lagen om man förstår den. Om man älskar sin nästa som sig själv så stjäl man inte från denne, man suktar inte efter dennes partner, man mördar inte. Följer man kärleksbudet så behövs inte lagen, om du förstår!
    Jag förstår vad du skriver här, men förstår inte hur det förklarar de Bibel-verser som du citerade tidigare. Det finns ju ting som du citerat som inte förklarar det jag undrade över, i alla fall från min vinkel.
  • Mrs Charles

MosterYster:
    Du är väldigt duktig på att förklara! Heja, Heja!

• oOHalalOo
    mosterYster skrev 2009-06-03 15:22:03 följande:
    Förresten, jag har ett boktips: "Bibeln och koranen" av Christer Hedin. Han är en fristående religionslärare och universitetslärare som inriktat sig på kristendomens och islams teologi.
    Ok, tack.
  • mosterYster
    oOHalalOo skrev 2009-06-03 15:44:20 följande:
    Ok, tack.
    Jag började läsa den idag faktiskt, inspirerad av dig! Den är så hyperintressant så det finns inte!
  • mosterYster

Mrs CkE skrev 2009-06-03 15:43:29 följande:

MosterYster: Du är väldigt duktig på att förklara! Heja, Heja!
    Åh, jag tycker inte att jag kan få fram det jag vill ha sagt! Det är så otroligt svårt, trots att det finns så många paralleller mellan kristendom och islam så känns det som om man pratar två olika språk!
  • mosterYster
    oOHalalOo skrev 2009-06-03 15:39:53 följande:
    Det är det som är svårt att förstå. För det ger ju genast indikationen att människor före Kristendomens inträde inte hade en aning om vem vår Skapare är. Och det lär ju rätt grovt falla inte sant? Så därför söker jag logiken i den kristna teologin gällande detta, men den är svår att finna. Samtidigt uppstår det som jag tagit upp någonstans tidigare, Gud ändrar sig från vad Han kräver i GT till något helt annat i NT. Och allt som står där sägs vara från Honom i en eller annan form. Här tror jag du hittar många som tänker som jag, även de som inte är muslimer. Det blir ogreppbart och luddigt och även motsägelser. Sen att den kristna tron är sådan är inget jag ifrågasätter. Men om man ifrågasätter den från utsidan så är det svårt att få ihop det. Så inget illa ment, bara funderingar hur det ser ut utanför den kristna sfären.
    Gud är större än så för en kristen. Gud "kräver" inte på det sättet. Gud är inte en "varelse", Gud är ett väsen (eller egentligen finns ingen bra förklaring, Gud ÄR, det räcker så...)

Kärnan för allt är att vi ska uppträda kärleksfullt mot varandra. När Gud "insåg" (jag måste ju sätta mänskliga begrepp på det för att det öht ska gå att diskutera) att människorna lydde lagar blint, lät han sig själv i form av Jesus födas , växa upp, förklara och slutligen offra sig själv i mänsklig form för att vi skulle bli mer andliga och ägna oss åt det som är det viktiga, dvs våra tankar om vad som är det rätta och därmed vårt beteende inför detta.

Jesu offer (döden på korset) var ett sätt att slutgiltigt avvisa tanken på att man kan sona synder genom att offra. Jesus offrade sig själv som ett offerlamm, det var det slutgiltiga offret och i och med det behövs inga offer. Det enda som behövs (och det är det enkla, och svåra, med kristendomen) är att man tror och överlämnar sig.
  • Free Spirit
    oOHalalOo skrev 2009-06-03 11:26:53 följande:
    Free Spirit skrev 2009-04-23 16:59:20 följande: Det stämmer, det talar inte om NT eller de evangelier som ingår i NT. Utan om Injeel som är den uppenbarelse som Jesus (fvmh) fick ta emot. Hur den såg ut eller vad den innehöll, det vore jag den första att vilja veta. Varför den inte skrevs ner, som muslimer har bevarat Koranen, Islams uppenbarelse, är en ren gåta för mig. Eller så skrevs den ner men försvann på något mystiskt sätt. Vilket lämnar ännu mer frågor, så det blir bara en återvändsgränd att gå den vägen. Så varför det i så fall inte skrevs ner undrar jag, eftersom Jesus (fvmh) lär ha varit skrivkunnig. Så det är en fråga som jag aldrig lär få svar på.
    En kanskje litt dum fråga..men fyrer løs endå:

Hvorfor kaller koranen det då for evangeliet?
  • ummAmira
    oOHalalOo skrev 2009-06-03 11:32:29 följande:
    Ha en trevlig resa insha'Allah.
    Tack för dina fina tillägg i den här tråden.Jag tycker det är väldigt intressant att läsa då du är mer kunnig inom Islam än mig på många områden och jag lär mig mer och mer:) så tack. Ja jag hade en fin liten tripp med familjen tack så mycket:)
  • oOHalalOo

Free Spirit skrev 2009-06-03 18:53:26 följande:

En kanskje litt dum fråga..men fyrer løs endå:Hvorfor kaller koranen det då for evangeliet?
    Varför vet jag inte, men det är de 'nyheter' som Jesus (fvmh) fick ta emot.

Jag vet att tankarna lätt far iväg till de fyra evangelierna. MEN då måste man tänka på att de är skrivna långt efter Jesus (fvmh) lämnat denna värld, och alla uppenbarelser som Allah (swt) har givit till Sina profeter och budbärare att förmedla till sina nationer, har givits till DEM. Dvs det är inte något som andra har skrivit OM profeternas mission i efterhand som det handlar om. Då brukar det klarna lite hur det hänger ihop.
  • oOHalalOo
    ummAmira skrev 2009-06-04 17:06:02 följande:
    Tack för dina fina tillägg i den här tråden.Jag tycker det är väldigt intressant att läsa då du är mer kunnig inom Islam än mig på många områden och jag lär mig mer och mer:) så tack. Ja jag hade en fin liten tripp med familjen tack så mycket:)
    Varsågod. Alhamdulillah (jag tackar Allah). Men min kunskap är ringa och känns som ett par droppar i havet. Jag hoppas Allah (swt) vägleder oss alla så vi får ta till oss mer av allt det som finns att lära och upptäcka under de steg som vi härifrån tar och in i framtiden insha'Allah (om Allah så vill).

Låter som ni hade det bra då - som det ska vara.
Svar på tråden Kunniga Kristna..kan ni förklara detta?