oOHalalOo skrev 2009-06-03 15:39:53 följande:
Det är det som är svårt att förstå. För det ger ju genast indikationen att människor före Kristendomens inträde inte hade en aning om vem vår Skapare är. Och det lär ju rätt grovt falla inte sant? Så därför söker jag logiken i den kristna teologin gällande detta, men den är svår att finna. Samtidigt uppstår det som jag tagit upp någonstans tidigare, Gud ändrar sig från vad Han kräver i GT till något helt annat i NT. Och allt som står där sägs vara från Honom i en eller annan form. Här tror jag du hittar många som tänker som jag, även de som inte är muslimer. Det blir ogreppbart och luddigt och även motsägelser. Sen att den kristna tron är sådan är inget jag ifrågasätter. Men om man ifrågasätter den från utsidan så är det svårt att få ihop det. Så inget illa ment, bara funderingar hur det ser ut utanför den kristna sfären.
Gud är större än så för en kristen. Gud "kräver" inte på det sättet. Gud är inte en "varelse", Gud är ett väsen (eller egentligen finns ingen bra förklaring, Gud ÄR, det räcker så...)
Kärnan för allt är att vi ska uppträda kärleksfullt mot varandra. När Gud "insåg" (jag måste ju sätta mänskliga begrepp på det för att det öht ska gå att diskutera) att människorna lydde lagar blint, lät han sig själv i form av Jesus födas , växa upp, förklara och slutligen offra sig själv i mänsklig form för att vi skulle bli mer andliga och ägna oss åt det som är det viktiga, dvs våra tankar om vad som är det rätta och därmed vårt beteende inför detta.
Jesu offer (döden på korset) var ett sätt att slutgiltigt avvisa tanken på att man kan sona synder genom att offra. Jesus offrade sig själv som ett offerlamm, det var det slutgiltiga offret och i och med det behövs inga offer. Det enda som behövs (och det är det enkla, och svåra, med kristendomen) är att man tror och överlämnar sig.