• ummAmira

Kunniga Kristna..kan ni förklara detta?

Varför finns det skrivet i Bibeln att Moses berättar om en Profet som ska komma efter honom som är från hans förfäder och som är som han och att det är den Profeten man ska följa?

Det är ju knappast Jesus han menar då han enligt Kristendomen är hälften Gud och han härstammade inte från Abraham och Jakob..vem är det då?

Någon som vet?

• Svar på tråden Kunniga Kristna..kan ni förklara detta?
  • ummAmira
    February skrev 2009-04-22 16:24:52 följande:
    ummAmira - snälla skäm inte ut dig själv.Alla som säger att bibeln motsäger sig själv bevisar hur lite de kan om den och bara plockar ut pick och pack och nöjer sig med det och gör sitt bästa för att det ska dansas efter sin egen pipa.Förvrängningar och lögner gör inte heller saken bättre. (låt mig bespara dig lite tankeverksamhet med att förklara att det tex var påståendet att "kristna hatar mohammed", som jag menade)Om du inte vill att människor ska kritisera islam så föreslår jag att Islam inte går ut med företrädare som dig. Det gör ju att man får "en viss" uppfattning. Är du med?Sällan har jag stött på sån ignorans från en "annan" religion som medvetet dissar och förvränger endast för att skydda sin egen åsikt istället för att faktiskt lyssna och lära sig nåt.Credit till de som ställer frågor för att lära sig något, istället för de som ställer frågor för att ta tillfället att såga något som inte går att sågas. Alla försök tyder på otillräcklig kunskap.Gå hem och läs på lite kära du. Eller se över din ödmjukhet vad gäller andra religioner, speciellt om du du vill göra din röst hörd. Lära sig nåt är väl knappast någon tackar nej till om man har huvudet på skaft.Jag får be om lite objektiv från din sida. (och egentligen de flesta som sysslar med religion, men nu råkar du vara högst aktuell)
    Vart har jag skämmt ut mig ge ett exempel först ocg främst.För att jag kommer med svar på era synvinklar skämmer jag inte ut mig,utan jag delar med mig av hur jag ser på saken..vad är problemet för dig..trampade jag dig på tån eller,blev ämnet för känsligt så du måste ta till personliga påhopp som att jag skämmer ut mig..stackars liten.

Jag har inte sett någon som kritiserar Islam,gör du det kanske?

Vart har jag dissat,eller förvrängt kristendomen?Jag ger ju min synvinkel eller hur?

Jag tror du behöver läsa på så du åtminstonde kan besvara en av mina frågor innan du öppnar munnen..
  • ummAmira

Om det är någon som plockar ut vissa delar och förkastar andra så är det många kristna..läs moseboken om alla förbud och jämför med dagens samhälle med hur man beter sig..Moses regler gäller än då Jesus inte upphävde dom..

• February

ummAmira. Jesus upphävde inte de gamla lagarna??
    Nu skämde du ut dig igen.
    Och i mitt tidigare inlägg så gav jag dit exemplet om varför jag ansåg just det, direkt efter. Samma anledning som nu. Läs igen.
    Du har väldigt mycket åsikter om något du kan väldigt lite om. Det lämnar du gång på gång bevis om.
    Synvinklar/synpunkter är bara intressanta så länge de inte är lösryckta.

Andemeningen som Zophia nämner fattas.

Jag väljer att inte direkt uttala mig om Islam. Vet du varför? För att jag kan för lite om den.
    Vet du varför folk inte gillar politiker? För att de snackar skit om varandra istället för att framföra sig själva på ett trovärdigt sätt UTAN att blanda in andra.
    För att ta steget längre och gå från politiker till religionsutövare, så borde de/ni göra det samma. Just för trovärdighetens skull först och främst.
    Du har redan gjort bort dig hittills med just den saken. Men kasta inte in handuken för det.
    Alla kan ändra sig.

Du trampar ingen på tårna. Okunskap känner sig ingen hotad av.

"jag har inte sett någon som kritiserar Islam..." - skrev du nyss. Då får jag be dig att läsa om dina egna tidigare inlägg för att förstå vad du själv skriver. (förhoppningsvis)

Jag har redan svarat på din första fråga.

Slutligen - jag ägnar mig inte åt personangrepp, men jag ifrågasätter ditt ställningstagande och motiv till varför du skriver som du gör, starkt. Ber om ursäkt om jag uttryckte mig klumpigt.

• ummAmira
    February skrev 2009-04-22 17:18:50 följande:
    ummAmira. Jesus upphävde inte de gamla lagarna??Nu skämde du ut dig igen.Och i mitt tidigare inlägg så gav jag dit exemplet om varför jag ansåg just det, direkt efter. Samma anledning som nu. Läs igen.Du har väldigt mycket åsikter om något du kan väldigt lite om. Det lämnar du gång på gång bevis om.Synvinklar/synpunkter är bara intressanta så länge de inte är lösryckta.Andemeningen som Zophia nämner fattas.Jag väljer att inte direkt uttala mig om Islam. Vet du varför? För att jag kan för lite om den.Vet du varför folk inte gillar politiker? För att de snackar skit om varandra istället för att framföra sig själva på ett trovärdigt sätt UTAN att blanda in andra. För att ta steget längre och gå från politiker till religionsutövare, så borde de/ni göra det samma. Just för trovärdighetens skull först och främst.Du har redan gjort bort dig hittills med just den saken. Men kasta inte in handuken för det. Alla kan ändra sig.Du trampar ingen på tårna. Okunskap känner sig ingen hotad av."jag har inte sett någon som kritiserar Islam..." - skrev du nyss. Då får jag be dig att läsa om dina egna tidigare inlägg för att förstå vad du själv skriver. (förhoppningsvis)Jag har redan svarat på din första fråga.Slutligen - jag ägnar mig inte åt personangrepp, men jag ifrågasätter ditt ställningstagande och motiv till varför du skriver som du gör, starkt. Ber om ursäkt om jag uttryckte mig klumpigt.
    Jasså för skämmde jag ut mig igen?Åhh stackars mig! Jag vet vad du skrev..men du gav aldrig ett exempel.Menar du att jag skämmer ut mig för mina tolkningar av den kommande Profeten genom att ta ut verser som syftar på honom? Då gör du det också genom att tro att Jesus var menad.
    Men min präst sa detta till mig när jag hade möte med henne. Jag frågade varför kristna inte följer allt och bara vissa saker inom judendomen..hon svarade att ingen klarade av att följa judendomen så Jesus kom då som Profet,men han upphävde aldrig Moses lagar!Jag frågade då henne hur man ska leva som Kristen och hon sa att det enda som man behöver göra är att vara en god människa.

Ja om du kan så lite om Islam så ska du ju inte uttala dig,det gör du rätt i.

Jaha vem är de/ni som du skriver..drar du alla muslimer över samma kam?Eller vem syftar du på-förklara gärna.Tråkigt att läsa att du gör så,brist på kunskap igen..

Vad konstigt känns som ingen kan svara rakt ut med en mening på min fråga,kanske du ska ge det ett försök?För du har fortfarande inte svarat.Du som anser dig kunnig i Kristendomen kan ju skriva ner varför Profeten Muhammed inte är den menade Profeten,alltså hur Jesus kan likna Moses mer?Och komma med motbevis på min tolkningsom jag skämmer ut mig så enormt mkt med..
  • Flickan1

zophia sa inte jesus
    :Varför kallar ni mig Gud,ingen är Gud utom Gud allena.
    det betyder att jesus inte kan vara gud for han sager ju vf kallar ni mig GUD.

• February

ummAmira - kollar du dina inlägg innan du postar?
    Att som hund resonera med en katt känns oerhört meningslöst. Så länge det känns oseriöst så är jag inte intresserad. Svänger det mot all förmodan om och skulle få en seriös twist på det hela så kommer jag tillbaka.
    Tills dess - begrunda kommentarer du har fått. Det vinner du alla gånger på.

• ummAmira
    February skrev 2009-04-22 19:23:37 följande:
    ummAmira - kollar du dina inlägg innan du postar?Att som hund resonera med en katt känns oerhört meningslöst. Så länge det känns oseriöst så är jag inte intresserad. Svänger det mot all förmodan om och skulle få en seriös twist på det hela så kommer jag tillbaka.Tills dess - begrunda kommentarer du har fått. Det vinner du alla gånger på.
    Jaha är vi djur nu också?Då får vi hoppas att du menade att du är en hund,då jag tar illa upp om du kallar mig för en hund även om det är en hypotes så ser jag dig som hunden och mig som katten.

Du är rolig du,du svarar aldrig på frågan och när jag bad dig svara för typ 111:e gången så backar du och måste hänvisa att diskussionen inte är seriös..jag förstår om du måste skylla på något för att slippa svara..skulle jag också gjort i din sits om jag fått så mkt fakta mot mig..men om man är säker i sin tro och anser sig kunnig då svarar man med det man kan,så jag förstår om du backar nu.
  • Zophia

Du startar en tråd ummAmina och ställer frågor. När jag ger dig svar klistrar du bara rakt av en hel sida från en islamisk hemsida.

Jag har redan visat hur bissar klippet är när sidan med ett enda ord som man själv erkänner kan vara ?trolig?, och som inte ens finns i bibeln, bygger upp ett doktrin av, att Muhammad är Heliga Anden.

Sunt förnuft förstår att man inte bygger upp scenarier med ett enda ord som dessutom antas bara vara ?trolig?.

Vidar gör sidan också gällande att Moses ska ha sagt att en presumtiv muslimsk ledare ska dyka upp i framtiden. Och problematiken med att han är jude löser man genom - han är jude - men egentligen inte ? hans bröder är det ? men inte han själv- kedjeresonemang där man slutligen klämmer in att han är ?från israeliterna?. Och vipps har man löst judeproblemet.

Självkritik är ett styrkebesked sägs det. Jag hoppas att muslimer som läst sidan förstår att hemsidan gör narr av sina läsare med sina upplägg.

Sedan säger du ummAmina att: ?Bibeln är full av motsägelser så det är svårt att veta vad som är sant och vad som är hörsägen?.

Märkligt, för hemsidan tar faktiskt stöd av Bibeln. Hur ska ni ha det?

När det gäller likheten mellan Moses och den kommande profeten, säger du att jag inte kunnat svara på det. Jag har förklarat att likheterna med profeterna är symbolladdade paralleller där Moses mission var en sinnesbild av vad Kristus kommer att göra. Att det handlar om att befria och rädda människor undan fångenskap. Moses befriade en liten grupp människor fysiskt. Medan Kristus kommer att göra det för hela mänskligheten.

Men enligt er "analys" handlar likheterna om att Gud istället fokuserat kring detaljerna av deras sociala liv, att vilka föräldrar de hade osv. Det är väl inte svårt att gissa att ni tror så för att kunna knyta an honom till Muhammad.

Slutligen frågade du mig vad det var för skillnad mellan Kristus och Muhammad. Och jag gav ett svar. Men menar du på fullt allvar att Muhammad aldrig ägnade sig åt att plundra karavaner när du frågar: "Vart finner du din källa till detta antydande ang Profeten Muhammed?"

ummAmina, jag är iranier, jag har bott i kärnan av religionen. Muhammad var ökänd för sina plundringar. Haditherna berättar om sådana berättelser. Börja med att kolla upp Bukharas tredje volym kapitel 37 stycke 495 där det bl.a. sägs att Muhammad ?blev rik genom erövringar?.

Ett kaliforniskt universitet har publicerat Bukharas volymer på nätet. Läs själv! För du tror väl på era egna källor.

www.usc.edu/schools/college/crcc/engagement/resources/texts/muslim/hadith/bukhari/037.sbt.html

God natt!

• Zophia
    Flickan1 skrev 2009-04-22 19:10:18 följande:
    zophia sa inte jesus :Varför kallar ni mig Gud,ingen är Gud utom Gud allena.det betyder att jesus inte kan vara gud for han sager ju vf kallar ni mig GUD.
    Flickan1, vet du vad en kontrafråga är? Man vänder på ett argument och ställer den retoriskt tillbaka. Vad Kristus här säger är, om ni nu säger att jag är god, samtidigt som ni också säger att endast Gud är god, vad blir jag då? Med detta sade Kristus indirekt att han var Gud. Han talade ofta i liknelser. Många människor varken förstod vad han sa, eller vem han var. Men judarna på hans tid gjorde det. Därför sade dem till honom:

"Det är inte för någon god gärning vi vill stena dig, utan därför att du hädar och gör dig själv till Gud, du som är en människa." (Joh 10:33)
Svar på tråden Kunniga Kristna..kan ni förklara detta?