Inlägg från: mosterYster |Visa alla inlägg
  • mosterYster

Kunniga Kristna..kan ni förklara detta?

UmmmAmira.

Jag har nu läst igenom tråden - eller skummat lite måste jag säga, då många inlägg du skrivit varit osammanhängande, ologiska samt kryddade med fördomar och en skopa ovett då och då.

Jag förstår inte varför det så ofta förekommer att anhängare av islam argumenterar på ett väldigt aggressivt sätt. Denna tråd startades eftersom du inte visste att Jesus kom av Abrahams ätt, samt, verkar det som, eftersom du av någon anledning känner dig manad att ifrågasätta och nedvärdera hela kristendomen. Varför?

Jag respekterar att du är muslim, det är en religion och jag har köpt dels koranen, dels skrifter som jämför de olika världsreligionerna för att studera dem närmare. (Jag har dock inte fått hem böckerna ännu.) Jag intresserar mig även för den urgamla Zarathustraläran. Känner du till den? Mycket intressant.

Jag vill be om din (och andra muslimers) respekt för mig (och andra kristna) och min (vår) tro. Jag ser ingen som helt poäng i att starta en tråd där jag avser att ovetande ifrågasätta er livssyn. Ingen muslim kommer att bli omvänd genom att jag prackar på honom min tro.

Jag vill avsluta med att säga att jag tror på Jesus Kristus som Guds son, jag tror även på den Helige Ande - och på att dessa tre är skilda men ändå delar av samma stora ___. Jesus är Gud men människa. Han har även givit namn åt vår tro - Kristendom. Det jag har svårast att förstå med Islam, är att de troende ägnar så mycket dyrkan åt Muhammed. Han är inte Gud, han var en människa, det förnekar inte ens en hängiven muslim. Ändå såg han till exempel till att alla muslimer skulle vända sig mot Mekka (den stad HAN erövrade efter STRID år 630 och gjorde till den islamska världens centrum) och be. I mitt tycke kretsar väldigt mycket inom islam kring Muhammed.

Jag tror på en Gud och inte på mänsklig gudomlighet.

• mosterYster
    ummAmira skrev 2009-04-23 13:23:54 följande:
    Nu måste jag rätta dig då du är otroligt okunnig som påstår att vi ber till Muhammed-ingen rättrogen muslim ber till e människa..därför är inte kristendomen rätt tolkad enligt oss,då ni ber till en hälften människa hälften Gud. Vart finner du dina argument till att vi ber till Muhammed? Om du nu är riktigt sann kristen vet du att avgudadyrkan till en självgjord staty är fel då det inte är Gud.Så gjorde folket i Mecka vilket Profeten förhindrade.Han gjorde alla sina handlingar med tillsägelse från Gud..precis som Jesus och Moses.Läs följande länk: www.profeten.nu/index.php&... Denna tråd startades för profilen enligt biblen på den kommande Profeten stämmer inte in lika mkt på Jesus som på Muhammed,har redan klartgjort det så sätt inte ord i min mun! Vilket av mina inlägg nedvärderar jag Kristendomen?Kom med exempel om du ska anklaga mig för något..annars verkar du bara desperat efter en konflikt! Jag värderar Jesus som en väldigt hög och respekterad Profet precis som alla muslimer gör.Han är enormt högt värderad i Koranen! Så sammanfattat var ditt inlägg det med korkade jag läst,så du inte vet ett smack av vad du skriver..
    Förklaringar du ber om:

- Jesus är egentligen inte hälften människa hälften Gud. Han var ju människa till fullo med människokroppens alla normala funktioner. Samtidigt är han avlad av den Helige Ande, som är ett av Guds ansikte, en av hans sidor. Han är alltså även till fullo gudomlig. Vi kan be till en Gud som materialiserat sig för oss, därför att Han inte i och med detta upphörde att vara Gud. Förstår du?

- Jag tycker att du nedvärderar kristendomen genom hela denna tråd. Vad är avsikten med den? Att låta oss utöva vår religion och leva i frid med den tro vi har? Det enda du säger är att du har rätt, du säger det om och om igen genom olika "argument", oftast inte valida, som ska bekräfta att Muhammed var den störste profeten och Jesus endast en profet och inte Guds son. Det sistnämnda är i högsta grad att nedvärdera den som vi kristna förlitar oss på allra mest.

Frågor till dig:

1. Var har jag skrivit att ni ber till Muhammed?

2. Varför handlar så mycket om islam om Muhammed? Är det inte bättre att koncentrera sig mer på den sanne Guden?
  • mosterYster

Hs egen skrev 2009-04-23 14:15:44 följande:

Det finns ställen som säger att kvinnorna är lägre, men det som du skriver vet jag inte om jag hittar. På den tiden hade kvinnorna lägre rang så eftersom berättelserna är från den tiden är det inte konstigt att kvinnorna skildras så. Någon som behandlade kinnor med repsekt var Jesus. Han samtalade med kvinnor, vilket inte ansågs lämpligt på den tiden. En man skulle inte tala med en kvinna offentligt. Jesus var nära vän med flera kvinnor och behandlade dem med repsekt. Det var verkligen revolutionerande. Men kunde han göra annorlunda. Som människa ja, men som Gud Nej. Gud älskar kvinnor och män lika högt. (Något som jag inte kan se i islam?) du skriver att inget som skrivs är från något ögonvittne? Men det stämmer inte. Flera av skrifterna är av ögonvittnen, bla: Joh 21:24 Det är den lärjungen som vittnar om allt detta och har skrivit ner det, och vi vet att hans vittnesbörd är sant. Muhammed förnekade Jesu uppståndelse. Det är att förvränga Bibeln. Han ändrar på att Jesus är Guds son till att han är en profet. Han förminskar alla profetiorna i GT som handlar om Jesus till att handla om sig själv? Eller till vad säger han att profetiorna är?
    Du skriver mycket bra, men jag vill faktiskt vända mig mot en sak.

Islam i sig är inte nedvärderande mot kvinnor, inte heller Muhammed med den tidens syn på familj och jämlikhet. Vi kristna hävdar att NT måste tolkas utifrån den tid då det skrevs, samma gäller i så fall koranen. Att det sedan finns idioter till muslimer som misshandlar sina fruar och anser sig ha rätt att göra vad som helst mot kvinnor, hör inte hit. Det finns idioter i den kristna kyrkan också. Att ställa dem mot varann för att se vilka som är flest/värst är att sätta sig på läktaren och beskåda ett problem som man egentligen borde försöka lösa.
  • mosterYster
    ummAmira skrev 2009-04-23 14:42:16 följande:
    "Det jag har svårast att förstå med Islam, är att de troende ägnar så mycket dyrkan åt Muhammed. Han är inte Gud, han var en människa," Detta är vad du skrev om Mohammed.. och som jag vill ha källa till tack.
    Vad är då dyrka och vad är att tillbe?

Jag dyrkar Madonna. Det finns ett helt gäng som dyrkar Hammarby. Många småflickor dyrkar mamma, när de blir lite äldre övergår de till att dyrka pappa. Att dyrka är att beundra, älska och se upp till OERHÖRT mycket. Jag kan i och för sig säga att jag dyrkar Jesus, men jag ger honom mer än min dyrkan, jag ger honom min tillbedjan

Jag tillber min Skapare, den Gud jag tror skapat himmel och jord samt levt på jorden och dött för att övervinna döden så att alla människor får möjlighet till ett evigt liv med Honom. Ingen annan kan jag tillbe.
  • mosterYster
    Men ni förstår nog inte hur jag menar med Jesus och Gud. Varför måste Gud avla en son?Gud kan föda och har heller aldrig fött.Gud behöver bara säga bli så blir det.Jag tycker man förminskar Gud genom detta tänkande.Det är inget jag nedvärderar någon för och om du kännser så så tar du åt dig personligt i onödan. Min mening med denna tråd är att förstå mer ingående hur kristna resonerar och hur dom kan få igop det till sunt förnuft och samtidigt mena att Gud är störst.
    Jesus kom för att dö och återuppstå, kort sagt. Han hann dessutom göra några under och berätta några liknelser samt reta upp prästerskapet. Men den verkliga orsaken var ju för att vi människor skulle få det bevisat att vi har möjligheten att få evigt liv genom att låta Gud in i våra hjärtan och bekänna oss till honom.

Joh 3:16 Ty så älskade Gud världen, att han utgav sin enfödde son, på det att var och en som tror på honom inte skall förgås utan ha ett evigt liv.
  • mosterYster
    Din andra fråga om varför Islam handlar så mkt om Mohammed är ju för att Mohammed var Islams Profet..varför hqandlar Judendomen om Moses,ovh varför handlar Kristendomen om Jesus..dom var den tidens Profeter eller hur? Ingenstanns i Koranen uppmanas folket att be till Profeten utan Profeten uppmanar folket att endast be till Gud och ingen annan..varför erövrades annars Mecka-Profetens hemstad som han blev utjagad ifårn när han försökte sprida att Gud är den enda man ska be till..
    Det är ju det här jag menar.

Judendomen handlar inte om Moses. Den handlar om GUD.

Kristendomen handlar inte _bara_ om Jesus, men eftersom han är en central del av den och vi kristna betraktar honom som gudomlig, så måste NT givetvis vara centrerat kring honom.

Men islam handlar till en mycket stor del om en icke gudomlig man och hans ord - som han givetvis hävdar kommer direkt från Gud. Märkligt bara att både GT och NT i mångt och mycket säger samma sak som koranen. Koranen kom ju "direkt från Gud" - hade Muhammed läst GT/NT när han fick sina gudomliga direktiv och skrev koranen? Det är inte ironi, bara en nyfiken fråga för jag vill uppriktigt veta.
  • mosterYster
    ummAmira skrev 2009-04-23 15:26:58 följande:
    Jaha men att dyrka någon och tillbe någon är i princip samma sak.Jag dyrkar inte Profeten Muhammed han är en förebild men Jesus och Moses är förebilder också.Men dyrka och tillbe ska endast man göra till Gud.
    OK, har nu slagit upp ordet och jag hade fel. Dyrka är inte m8indre än en översättning av tillbe. Det visste jag inte. Men i dagligt tal så kan man ju "dyrka" allt från Diors senaste läppstiftsfärg till årets nya GB-strut

Med dyrka menade _jag_ det jag skrev: att beundra, älska och se upp till någon/något OERHÖRT mycket. Starkare än att bara "tycka om". Jag vill inte att någon ska tro att jag tillber Madonna... Ska jag skriva om meningen så skulle jag vilja säga att ni ägnar en enorm uppmärksamhet åt Muhammed. Till exempel lyder väl er trosbekännelse "Allah är den enda guden och Muhammed är hans sändebud". Vem kom på det? Muhammed? Ni ber mot Mekka (den stad Muhammed vann i strid och gjorde till islamistiskt centrum) och pilgrimsvandrar väl även både dit och till Medina, eller hur? Och rätta mig om jag har fel, men Muhammed är fortfarande inte gudomlig, eller?
  • mosterYster
    ummAmira skrev 2009-04-23 16:20:12 följande:
    nu ska jag leka med min dotter och imon ska vi hela familjen bort på resa.Men jag kommer tillabak om ca 1 vecka..så på återseende:) kanske hinner skriva mer ikväll men nu får det räcka för idag tror jag. Kul att diskutera på en bättre nivå eller hur?
    Absolut bättre nivå på diskussionen nu, ja!

Som kristen så vet jag inte en enda människa som är felfri. Ingen människa som någonsin levt, är syndfri. (Detta gäller från det att man är så gammal att man över huvud taget fattar vad som är rätt och fel, givetvis - små babies syndar ju inte). För en kristen är Jesus, den ende syndfrie som vandrat på denna jord, den vi vill likna. Han är exemplet på hur man ska vara. Vi vet ingenting om vilka som kommer till himlen. Endast Gud vet. Därför är det omöjligt att ha en människa som förebild, när den ende förebild som är garanterat syndfri, är Jesus.

Trevlig resa!
  • mosterYster
    ummAmira skrev 2009-04-23 16:15:22 följande:
    Hehe ja men det är lätt att ta fel på ord ibland,men jag förstår hur du menar ändå:) Vi ägnar inte vår tid till Muhammed vi ägnar vår tid till att be till Gud men när det gäller Profeten var han ett föredöme för hur en muslim skulle bete sig..därför påminns man om hur Profeten gjorde i vissa situationer då det var godkänt av Gud,så man inte gör en handling på av ett eget tolkande av Koranen.Därför finns terrorister..dom tolkar själva stycken och jämför inte med hur Profeten betedde sig. När det gäller böneutrop var det en slav som Profeten frigjorde som hade en sån vacker röst och hög stämma så eftersom dom flesta inte visste exakt när bönen var så ropade slaven ut en slags fin dyrkan till Gud att det var dags,och den som tror på Islam tror ju på att Profeten är sändebudet,alltså en profet.Därför sägs denna vackra text innan bön så alla hinner samlas och be samtidigt. Pilgrimsfärden är en påminnelse för vad muslimerna gick igenom när Islam uppkom..och vad Abraham gick igenom när han skulle offra sin son,man ska komma närmare Gud..det är syftet med hajj.Mecka var Profetens föedelsestad,men han blev jagad ur den när han blev Profetn men övertog den sedan men shjälp av sina män.
    Jag tycker fortfarande att det är väldigt mycket som hängs upp på Muhammed, vad han gjorde och staden han föddes i och vart man ska vända sig i bön, man omnämner en människa när man ska be (böneutropet) och man har honom som den perfekte förebilden som man vill efterlikna. Det är en sådan kult runt detta.

Vi kristna når vår Gud var som helst och när som helst och vilken riktning våra näsor än pekar i. Vi tillber Gud, som vi tror har tre uttryck: ORDET (som är guds väsen, världsalltet, det stora Onämnbara alltings ursprung, som är del av allt samtidigt som vi är del av Det) SONEN (gudomlig själ i en människokropp, Ordets "röst") samt den Helige Ande (den som utför, själva kraften och energin, gudomlig närvaro och kraft på jorden). Sedan har även vi präster och predikanter, men bara som talare och undervisare, inte integrerade i vår religiösa tro.
  • mosterYster

Hs egen skrev 2009-04-24 20:10:22 följande:

Men hur ska han mäta det? Vem är måttstocken? Hur ska han bedöma vem som får komma in i himlen och vem inte? Om man jämför oss med honom är alla lika stora, ursäkta uttrycket, skitar. Det är ju som om vi skulle sitta och jämföra myrors godhet eller inte godhet.. ? Hur ska han med sitt rena hjärta, stor i godhet och kärlek. Tänk dig hur stor han är. Hur ska han jämföra små små människor? Den som begår mycketont här på jorden, har förmodligen också mött väldigt mycket ont, eller hur? Likaså med en som är god och tålmodig.. Han här lätt att vara god och tålmodig.. Var ska Gud dra strecket?
    Mycket bra och intressant tankegång.
Svar på tråden Kunniga Kristna..kan ni förklara detta?