Kunniga Kristna..kan ni förklara detta?
UmmmAmira.
Jag har nu läst igenom tråden - eller skummat lite måste jag säga, då många inlägg du skrivit varit osammanhängande, ologiska samt kryddade med fördomar och en skopa ovett då och då.
Jag förstår inte varför det så ofta förekommer att anhängare av islam argumenterar på ett väldigt aggressivt sätt. Denna tråd startades eftersom du inte visste att Jesus kom av Abrahams ätt, samt, verkar det som, eftersom du av någon anledning känner dig manad att ifrågasätta och nedvärdera hela kristendomen. Varför?
Jag respekterar att du är muslim, det är en religion och jag har köpt dels koranen, dels skrifter som jämför de olika världsreligionerna för att studera dem närmare. (Jag har dock inte fått hem böckerna ännu.) Jag intresserar mig även för den urgamla Zarathustraläran. Känner du till den? Mycket intressant.
Jag vill be om din (och andra muslimers) respekt för mig (och andra kristna) och min (vår) tro. Jag ser ingen som helt poäng i att starta en tråd där jag avser att ovetande ifrågasätta er livssyn. Ingen muslim kommer att bli omvänd genom att jag prackar på honom min tro.
Jag vill avsluta med att säga att jag tror på Jesus Kristus som Guds son, jag tror även på den Helige Ande - och på att dessa tre är skilda men ändå delar av samma stora ___. Jesus är Gud men människa. Han har även givit namn åt vår tro - Kristendom. Det jag har svårast att förstå med Islam, är att de troende ägnar så mycket dyrkan åt Muhammed. Han är inte Gud, han var en människa, det förnekar inte ens en hängiven muslim. Ändå såg han till exempel till att alla muslimer skulle vända sig mot Mekka (den stad HAN erövrade efter STRID år 630 och gjorde till den islamska världens centrum) och be. I mitt tycke kretsar väldigt mycket inom islam kring Muhammed.
Jag tror på en Gud och inte på mänsklig gudomlighet.