Inlägg från: mosterYster |Visa alla inlägg
  • mosterYster

Kunniga Kristna..kan ni förklara detta?

oOHalalOo skrev 2009-06-03 11:18:43 följande:
    mosterYster ''Jag vill be om din (och andra muslimers) respekt för mig (och andra kristna) och respektera min (vår) tro.'' Absolut en rimlig begäran. Vad innebär det i mer klartext? Att man inte får ifrågasätta de kristna doktrinerna eller innebär det att visa vanlig hyfs så att säga? ''Det jag har svårast att förstå med Islam, är att de troende ägnar så mycket dyrkan åt Muhammed.'' Jag skulle inte kalla det här som du har skrivit för att du inte är respektfull men däremot skulle jag säga att du är okunnig. Eftersom muslimer inte dyrkar Muhammad (fvmh). Den största synden i Islam är att dyrka någon eller något annat vid sidan om Allah (swt). Så jag skulle vilja ställa ett motkrav - det vore ett bättre utgångsläge om kristna inte framställer ting som om de vore sanna när de är osanna. Då kommer vi att nå en bättre respektfull nivå i diskussionerna. '' Ändå såg han till exempel till att alla muslimer skulle vända sig mot Mekka (den stad HAN erövrade efter STRID år 630 och gjorde till den islamska världens centrum) och be'' Vidare. Mer påståenden som inte är sanna... (varför börjar din ton att kännas icke respektfull... fundera lite över det) Alla Allahs (swt) profeter och budbärare, så även Jesus (fvmh) och Muhammad (fvmh) var utsända för att framföra HANS budskap och påbud och direktiv. Ändring av böneriktningen var redan given skulle ändras när den siste profeten kom. Så det var ett uppfyllande av något som redan var skrivet och beordrat. Det stämmer däremot att Muhammad (fvmh) BESEGRADE Mecka, men inte en enda människa fick sätta livet till. ''I mitt tycke kretsar väldigt mycket inom islam kring Muhammed. Jag tror på en Gud och inte på mänsklig gudomlighet.'' Givetvis, precis som tidgiare profeter har präglat de folk de har sänts till. Återingen ett påstående som inte håller sig till sanningen, Muhammad (fvmh) är inte en mänsklig gudomlighet. Jag tycker det är trist att du efterlyser respekt men inte drar dig för att framlägga det ena efter det andra som är dina subjektiva uppfattningar och helt bortser från vad Islam lär. Kallar du det ett respektfullt givande från din sida?
    Men kallar du det respektlöst att jag har en uppfattning om hur saker och ting är? Isåfall ber jag om ursäkt.

Dock skulle jag inte kalla dig respektlös om du tex citerar bibeln på ett i mitt tycke felaktigt sätt. Jag skulle kalla dig okunnig. Allt du skriver om respektlöshet gör mig ledsen.

Jag ber också om ursäkt för att jag skrev att ni dyrkar Muhammed samt att han skulle vara gudomlig för er. Det var extremt klantigt av mig (men inte respektlöst, väl?)

Dock vidhåller jag att väldigt mycket inom islam kretsar runt Muhammed. Det är en väldig Muhammed-kult. Nu kommer du sannolikt att säga att jag är respektlös (igen...) men tänk på att jag ser din religion utifrån, liksom du ser min. Muhammed ser ni som en profet, inte en guddom. Ändå alla dessa uttryck som inkluderar honom, denna upphöjan av en människa. I bibeln finns många exempel på lärjungar och trogna. Men ingenstans är det påbjudet att dessa har någon som helst uppgift att göra annat än att vittna om Jesus.

Såg även att du inte kände till att Jesus med sin död och uppståndelse upphävde den gamla lagen. Den gäller inte längre, nu är det Nådens tid. Det betyder att allt man behöver göra är att be till Jesus om förlåtelse för sina synder och förklara att man tror på att han är Guds son, på att han gav sitt mänskliga liv för våra synder och övervann döden. Detta är den kristna nåden.

Ett nytt bud ger jag er, att ni skall älska varandra. Så som jag har älskat er skall också ni älska varandra. Joh. 13:34

Stå inte i skuld till någon utom i kärlek till varandra. Ty den som älskar sin nästa har uppfyllt lagen. Rom.13:8

Ty av nåden är ni frälsta genom tron, inte av er själva, Guds gåva är det, inte på grund av gärningar, för att ingen skall berömma sig. Ef. 2:8

Ty lagen gavs genom Mose, nåden och sanningen kom genom Jesus Kristus. Johannesev. 1:17

I samband med att Jesus försvann från jorden, fick vi den Helige Ande att verka som Guds verkställande kraft på jorden.

I en Ande har vi alla blivit döpta för att höra till en kropp, vare sig vi är judar eller greker, slavar eller fria, och alla har vi fått en och samme Ande utgjuten över oss. 1 Korinthierbrevet 12:13

Mer om hur Nåden går över Lagen:

Om nu redan blod av bockar och tjurar och askan från en kviga, stänkt på de orena, helgar till yttre renhet, hur mycket mer skall då inte Kristi blod rena våra samveten från döda gärningar, så att vi tjänar den levande Guden. Ty Kristus har genom den evige Ande framburit sig själv som ett felfritt offer åt Gud.
    Därför är Kristus medlare för ett nytt förbund, för att de kallade skulle få det utlovade eviga arvet, sedan han genom sin död hade friköpt oss från överträdelserna under det första förbundet. Hebreérbrevet 9:13-15
  • mosterYster
    oOHalalOo skrev 2009-06-03 13:31:10 följande:
    mosterYster ''Men kallar du det respektlöst att jag har en uppfattning om hur saker och ting är? Isåfall ber jag om ursäkt. '' Nej, men du framlägger det som om det vore enligt Islam, det är den uppfattningen jag får, och det utgick jag ifrån. ''Dock skulle jag inte kalla dig respektlös om du tex citerar bibeln på ett i mitt tycke felaktigt sätt. Jag skulle kalla dig okunnig. Allt du skriver om respektlöshet gör mig ledsen.Jag ber också om ursäkt för att jag skrev att ni dyrkar Muhammed samt att han skulle vara gudomlig för er. Det var extremt klantigt av mig (men inte respektlöst, väl?)'' Respektlösheten var i allmänhet inte utifrån något specifikt du skrev. Så du behöver inte be om ursäkt. Min framställan till dig om ömsesidig respekt var snarare utifrån din förfrågan, jag har slutat, i allmänhet, att be att mötas med respekt för har vant mig vid att jag måste förtjäna det. Så det får jag tyda som jag inte behöver visas respekt eftersom jag är muslim - det räcker liksom som utgångspunkt. Jag beklagar mig inte, bara konstaterar hur det är. Så jag har väldigt sällan några förväntingar om respektfullt bemötande, men blir däremot ibland glatt överraskad när jag möts av det. Vilket är trevligt som omväxling. Jag kan se det som respektlöst eftersom det är som att inte bry sig om vad Islam lär och göra en egen tolkning av det. Framställa det som en sanning kontra Islams sanning. Jag vet man utan problem kan kränka och nedvärdera andras tro utifrån yttrandefrihetens ramar, men det stör mig ändå. För mig handlar det om ett moraliskt ansvar. Man påstår inte saker som man inte har belägg för. Man kan göra det i form av frågor, diskusson osv, men inte som framläggande av fakta. Enligt mig har man då gått för långt. Och ja det kan uppfattas som respektlöst. Men du har bett om ursäkt och det var strongt gjort av dig så det är glömt nu. ''Dock vidhåller jag att väldigt mycket inom islam kretsar runt Muhammed. Det är en väldig Muhammed-kult. '' Antagligen för du missar att det viktigaste för en muslim är att dyrka Allah (swt) och det är runt det som det cirkulerar. Muhammad är Hans budbärare som givit oss i arv hur vi ska kunna dyrka och underkasta oss Allah (swt) och Hans vilja. Så givetvis är han viktig för den insats han har gjort. Tänk dig viktiga personer i historien som gjort något exceptionellt, de minns vi och talar om än idag för att hänvisa till vad de gjorde. Men det innebär inte att vi dyrkar dem bara för det. ''Muhammed ser ni som en profet, inte en guddom. Ändå alla dessa uttryck som inkluderar honom, denna upphöjan av en människa. '' Du menar som t.ex. att vi ärar honom när vi nämner hans namn? Vi gör detsamma med alla andra profeter och budbärare, inklusive Jesus (fvmh). Som exempel bara. ''Såg även att du inte kände till att Jesus med sin död och uppståndelse upphävde den gamla lagen. Den gäller inte längre, nu är det Nådens tid. Det betyder att allt man behöver göra är att be till Jesus om förlåtelse för sina synder och förklara att man tror på att han är Guds son, på att han gav sitt mänskliga liv för våra synder och övervann döden. Detta är den kristna nåden. Ett nytt bud ger jag er, att ni skall älska varandra. Så som jag har älskat er skall också ni älska varandra. '' Så vad betyder då motsägelsen i Matteus 5:17 att han INTE har kommit för att upphäva lagen? Vilken lag talar han då där om? Varför ber man till Jesus (fvmh) om förlåtelse och inte direkt till Gud? ''I samband med att Jesus försvann från jorden, fick vi den Helige Ande att verka som Guds verkställande kraft på jorden.'' Men det står att han ska skicka anden, det borde innebära något som inte redan finns som ska komma? Så varför är det Jesus (fvmh) som ska rumstera om i gudsbilden och lägga till när Gud redan borde vara som Han är? ''Ty Kristus har genom den evige Ande framburit sig själv som ett felfritt offer åt Gud. Därför är Kristus medlare för ett nytt förbund, för att de kallade skulle få det utlovade eviga arvet, sedan han genom sin död hade friköpt oss från överträdelserna under det första förbundet. '' Betyder det att Gud själv har valt att offra sig själv, genom Jesus (fvmh)? För det är så jag uppfattar det. Och att kristna genom det nya förbundet kan synda eftersom den synd som de/ni gör behöver ni inte själva stå för och betala, då det redan är gjort, så därför kan ni helt enkelt inte synda?
    För att förstå hur Jesus menade (Matt 5:17) måste man se kontexten samt sammanhanget.

Matt 5:17-20:
    17. I skolen icke mena att jag har kommit för att upphäva lagen
    eller profeterna. Jag har icke kommit för att upphäva, utan för
    att fullborda.
    18. Ty sannerligen säger jag eder: Intill dess himmel och jord
    förgås, skall icke den minsta bokstav, icke en enda prick av
    lagen förgås, förrän det allt har fullbordats.
    19. Därför, den som upphäver ett av de minsta bland dessa bud och
    lär människorna så, han skall räknas för en av de minsta i
    himmelriket; men den som håller dem och lär människorna så, han
    skall räknas för stor i himmelriket.
    20. Ty jag säger eder, att om eder rättfärdighet icke övergår de
    skriftlärdes och fariséernas, så skolen I icke komma in i
    himmelriket.

Mycket riktigt säger han att han inte kommit för att upphäva lagen - utan för att FULLBORDA den. I följande vers ser vi ett exempel på hur detta sker:

Matt 5:27:
    Ni har hört att det är sagt: Du skall inte begå äktenskapsbrott. Men jag säger: Var och en som ser på en kvinna för att begära henne har redan begått äktenskapsbrott med henne i sitt hjärta.

Han syftar således på att uppfylla lagen med den mening den från början hade, samt förenkla allt genom det slutgiltiga budet, i Lukas 10:25-28 beskrivet så här:

25. Men en lagklok stod upp och ville snärja honom och sade:
    »Mästare, vad skall jag göra för att få evigt liv till arvedel?»
    26. Då sade han till honom: »Vad är skrivet i lagen? Huru läser du?»
    27. Han svarade och sade: »'Du skall älska Herren, din Gud, av allt
    ditt hjärta och av all din själ och av all din kraft och av allt
    ditt förstånd och din nästa såsom dig själv.'»
    28. Han sade till honom: »Rätt svarade du. Gör det, så får du leva
  • mosterYster

Förresten, givetvis kan vi som kristna inte bete oss hur som helst och sen bara säga "Oops, förlåt". Meningen är att vi ska leva rättfärdigt och uppriktigt ÅNGRA de synder vi begriper att vi begår. Om jag blir arg på min man och säger något dumt, då ångrar jag mig när jag ser att han blir ledsen. Jag ber honom och Gud om förlåtelse. Han är mänsklig, men troligtvis förlåter han mig eftersom han älskar mig. Gud är Gud och jag är för evig förlåten i samma sekund som ångerkänslan och förlåtelsebönen formas i mig.

Man gör ju inte saker man vet att man kommer att ångra, eller hur? Ibland kan man säga "åh, det här kommer jag att ångra!" men då gäller det tex en sådan sak som att sitta i Fritt Fall på väg upp och det är ju knappast en synd. Jag menar att man inte gör något som man själv är medveten om att man uppriktigt kommer att ångra för att man känner sig skyldig gentemot Gud. På det sättet blir det automatiskt så att ångerkänslan i sig skyddar en för att bara synda utan eftertanke och sen slarvigt be om förlåtelse och tro att det är OK.

• mosterYster
    oOHalalOo skrev 2009-06-03 14:46:11 följande:
    Så vad innebär då synden om offret bara är en sorts formalitet? Ånger och förlåtelse är densamma i Islam, så där har vi samma tankar, skillnaden är att det är Allah (swt) som inplanterar detta i vårt hjärta iom att vi underkastar oss Hans vilja så infinner sig det i våra sinnen. Och det behövs inte något mänskligt offer för att den vetskapen. Det är därför svårt att se vad det kristna offret gör för skillnad, förutom att en människa offrats i onödan - för något som vår Skapare är fullt kapabel att ge oss utan en yttre handling?
    Jesus (dvs Guds son dvs en del av Gud) offrade sig för mänsklighetens skull. Han gav sitt mänskliga liv för att människorna skulle förstå. För att människorna skulle börja efterleva lagens sanna mening, lagens hjärta, i stället för att slaviskt följa påbud utan att förstå innebörden av det de gjorde.
  • mosterYster
    oOHalalOo skrev 2009-06-03 14:40:33 följande:
    mosterYster Ok om jag läser det i kontexten så är jag dessvärre förvirrad. För om jag läser vers 18-19 så uppfattar jag det fortfarande att lagen inte får ändras, 'inte minsta prick' och att den som gör det är minst i himmelriket. Och judarna har ju inte ändrat några lagar vad jag vet? Så vem är det som det syftas till som ses på, på det sättet om något ändras? ''Mycket riktigt säger han att han inte kommit för att upphäva lagen - utan för att FULLBORDA den. I följande vers ser vi ett exempel på hur detta sker:Matt 5:27'' Något som inte upphävs utan fullbordas borde innebära att ingen förändring sker? Men här sker en radikal förändring däremot. ''Ni har hört att det är sagt: Du skall inte begå äktenskapsbrott. Men jag säger: Var och en som ser på en kvinna för att begära henne har redan begått äktenskapsbrott med henne i sitt hjärta.Han syftar således på att uppfylla lagen med den mening den från början hade, samt förenkla allt genom det slutgiltiga budet, i Lukas 10:25-28 beskrivet så här:25.'' På vilket sätt hör din förklaring ihop med vad Jesus (fvmh) anser om äktenskapsbrott? Det får jag inte ihop. Hör det samman med hur man ser på äktenskapsbrott enligt kristen teologi eller vad?
    Som jag skrev ovan så är det givet att man följer lagen om man förstår den. Om man älskar sin nästa som sig själv så stjäl man inte från denne, man suktar inte efter dennes partner, man mördar inte. Följer man kärleksbudet så behövs inte lagen, om du förstår!
  • mosterYster

Förresten, jag har ett boktips: "Bibeln och koranen" av Christer Hedin. Han är en fristående religionslärare och universitetslärare som inriktat sig på kristendomens och islams teologi.

• mosterYster
    oOHalalOo skrev 2009-06-03 15:44:20 följande:
    Ok, tack.
    Jag började läsa den idag faktiskt, inspirerad av dig! Den är så hyperintressant så det finns inte!
  • mosterYster

Mrs CkE skrev 2009-06-03 15:43:29 följande:

MosterYster: Du är väldigt duktig på att förklara! Heja, Heja!
    Åh, jag tycker inte att jag kan få fram det jag vill ha sagt! Det är så otroligt svårt, trots att det finns så många paralleller mellan kristendom och islam så känns det som om man pratar två olika språk!
  • mosterYster
    oOHalalOo skrev 2009-06-03 15:39:53 följande:
    Det är det som är svårt att förstå. För det ger ju genast indikationen att människor före Kristendomens inträde inte hade en aning om vem vår Skapare är. Och det lär ju rätt grovt falla inte sant? Så därför söker jag logiken i den kristna teologin gällande detta, men den är svår att finna. Samtidigt uppstår det som jag tagit upp någonstans tidigare, Gud ändrar sig från vad Han kräver i GT till något helt annat i NT. Och allt som står där sägs vara från Honom i en eller annan form. Här tror jag du hittar många som tänker som jag, även de som inte är muslimer. Det blir ogreppbart och luddigt och även motsägelser. Sen att den kristna tron är sådan är inget jag ifrågasätter. Men om man ifrågasätter den från utsidan så är det svårt att få ihop det. Så inget illa ment, bara funderingar hur det ser ut utanför den kristna sfären.
    Gud är större än så för en kristen. Gud "kräver" inte på det sättet. Gud är inte en "varelse", Gud är ett väsen (eller egentligen finns ingen bra förklaring, Gud ÄR, det räcker så...)

Kärnan för allt är att vi ska uppträda kärleksfullt mot varandra. När Gud "insåg" (jag måste ju sätta mänskliga begrepp på det för att det öht ska gå att diskutera) att människorna lydde lagar blint, lät han sig själv i form av Jesus födas , växa upp, förklara och slutligen offra sig själv i mänsklig form för att vi skulle bli mer andliga och ägna oss åt det som är det viktiga, dvs våra tankar om vad som är det rätta och därmed vårt beteende inför detta.

Jesu offer (döden på korset) var ett sätt att slutgiltigt avvisa tanken på att man kan sona synder genom att offra. Jesus offrade sig själv som ett offerlamm, det var det slutgiltiga offret och i och med det behövs inga offer. Det enda som behövs (och det är det enkla, och svåra, med kristendomen) är att man tror och överlämnar sig.
  • mosterYster
    oOHalalOo skrev 2009-06-04 20:00:08 följande:
    Free Spirit skrev 2009-06-03 18:53:26 följande: Varför vet jag inte, men det är de 'nyheter' som Jesus (fvmh) fick ta emot. Jag vet att tankarna lätt far iväg till de fyra evangelierna. MEN då måste man tänka på att de är skrivna långt efter Jesus (fvmh) lämnat denna värld, och alla uppenbarelser som Allah (swt) har givit till Sina profeter och budbärare att förmedla till sina nationer, har givits till DEM. Dvs det är inte något som andra har skrivit OM profeternas mission i efterhand som det handlar om. Då brukar det klarna lite hur det hänger ihop.
    Jesus dog ungefär 30 år e Kr. NT är skrivet inom en tidperiod av 150 år, med start ungefär runt år 60 e Kr. Paulus' brev var de första dokument som nedtecknades.

Så evangelierna är inte skrivna långt efter det att Jesus lämnat denna värld.
Svar på tråden Kunniga Kristna..kan ni förklara detta?