oOHalalOo skrev 2009-06-03 13:31:10 följande:
mosterYster ''Men kallar du det respektlöst att jag har en uppfattning om hur saker och ting är? Isåfall ber jag om ursäkt. '' Nej, men du framlägger det som om det vore enligt Islam, det är den uppfattningen jag får, och det utgick jag ifrån. ''Dock skulle jag inte kalla dig respektlös om du tex citerar bibeln på ett i mitt tycke felaktigt sätt. Jag skulle kalla dig okunnig. Allt du skriver om respektlöshet gör mig ledsen.Jag ber också om ursäkt för att jag skrev att ni dyrkar Muhammed samt att han skulle vara gudomlig för er. Det var extremt klantigt av mig (men inte respektlöst, väl?)'' Respektlösheten var i allmänhet inte utifrån något specifikt du skrev. Så du behöver inte be om ursäkt. Min framställan till dig om ömsesidig respekt var snarare utifrån din förfrågan, jag har slutat, i allmänhet, att be att mötas med respekt för har vant mig vid att jag måste förtjäna det. Så det får jag tyda som jag inte behöver visas respekt eftersom jag är muslim - det räcker liksom som utgångspunkt. Jag beklagar mig inte, bara konstaterar hur det är. Så jag har väldigt sällan några förväntingar om respektfullt bemötande, men blir däremot ibland glatt överraskad när jag möts av det. Vilket är trevligt som omväxling. Jag kan se det som respektlöst eftersom det är som att inte bry sig om vad Islam lär och göra en egen tolkning av det. Framställa det som en sanning kontra Islams sanning. Jag vet man utan problem kan kränka och nedvärdera andras tro utifrån yttrandefrihetens ramar, men det stör mig ändå. För mig handlar det om ett moraliskt ansvar. Man påstår inte saker som man inte har belägg för. Man kan göra det i form av frågor, diskusson osv, men inte som framläggande av fakta. Enligt mig har man då gått för långt. Och ja det kan uppfattas som respektlöst. Men du har bett om ursäkt och det var strongt gjort av dig så det är glömt nu. ''Dock vidhåller jag att väldigt mycket inom islam kretsar runt Muhammed. Det är en väldig Muhammed-kult. '' Antagligen för du missar att det viktigaste för en muslim är att dyrka Allah (swt) och det är runt det som det cirkulerar. Muhammad är Hans budbärare som givit oss i arv hur vi ska kunna dyrka och underkasta oss Allah (swt) och Hans vilja. Så givetvis är han viktig för den insats han har gjort. Tänk dig viktiga personer i historien som gjort något exceptionellt, de minns vi och talar om än idag för att hänvisa till vad de gjorde. Men det innebär inte att vi dyrkar dem bara för det. ''Muhammed ser ni som en profet, inte en guddom. Ändå alla dessa uttryck som inkluderar honom, denna upphöjan av en människa. '' Du menar som t.ex. att vi ärar honom när vi nämner hans namn? Vi gör detsamma med alla andra profeter och budbärare, inklusive Jesus (fvmh). Som exempel bara. ''Såg även att du inte kände till att Jesus med sin död och uppståndelse upphävde den gamla lagen. Den gäller inte längre, nu är det Nådens tid. Det betyder att allt man behöver göra är att be till Jesus om förlåtelse för sina synder och förklara att man tror på att han är Guds son, på att han gav sitt mänskliga liv för våra synder och övervann döden. Detta är den kristna nåden. Ett nytt bud ger jag er, att ni skall älska varandra. Så som jag har älskat er skall också ni älska varandra. '' Så vad betyder då motsägelsen i Matteus 5:17 att han INTE har kommit för att upphäva lagen? Vilken lag talar han då där om? Varför ber man till Jesus (fvmh) om förlåtelse och inte direkt till Gud? ''I samband med att Jesus försvann från jorden, fick vi den Helige Ande att verka som Guds verkställande kraft på jorden.'' Men det står att han ska skicka anden, det borde innebära något som inte redan finns som ska komma? Så varför är det Jesus (fvmh) som ska rumstera om i gudsbilden och lägga till när Gud redan borde vara som Han är? ''Ty Kristus har genom den evige Ande framburit sig själv som ett felfritt offer åt Gud. Därför är Kristus medlare för ett nytt förbund, för att de kallade skulle få det utlovade eviga arvet, sedan han genom sin död hade friköpt oss från överträdelserna under det första förbundet. '' Betyder det att Gud själv har valt att offra sig själv, genom Jesus (fvmh)? För det är så jag uppfattar det. Och att kristna genom det nya förbundet kan synda eftersom den synd som de/ni gör behöver ni inte själva stå för och betala, då det redan är gjort, så därför kan ni helt enkelt inte synda?
För att förstå hur Jesus menade (Matt 5:17) måste man se kontexten samt sammanhanget.
Matt 5:17-20:
17. I skolen icke mena att jag har kommit för att upphäva lagen
eller profeterna. Jag har icke kommit för att upphäva, utan för
att fullborda.
18. Ty sannerligen säger jag eder: Intill dess himmel och jord
förgås, skall icke den minsta bokstav, icke en enda prick av
lagen förgås, förrän det allt har fullbordats.
19. Därför, den som upphäver ett av de minsta bland dessa bud och
lär människorna så, han skall räknas för en av de minsta i
himmelriket; men den som håller dem och lär människorna så, han
skall räknas för stor i himmelriket.
20. Ty jag säger eder, att om eder rättfärdighet icke övergår de
skriftlärdes och fariséernas, så skolen I icke komma in i
himmelriket.
Mycket riktigt säger han att han inte kommit för att upphäva lagen - utan för att FULLBORDA den. I följande vers ser vi ett exempel på hur detta sker:
Matt 5:27:
Ni har hört att det är sagt: Du skall inte begå äktenskapsbrott. Men jag säger: Var och en som ser på en kvinna för att begära henne har redan begått äktenskapsbrott med henne i sitt hjärta.
Han syftar således på att uppfylla lagen med den mening den från början hade, samt förenkla allt genom det slutgiltiga budet, i Lukas 10:25-28 beskrivet så här:
25. Men en lagklok stod upp och ville snärja honom och sade:
»Mästare, vad skall jag göra för att få evigt liv till arvedel?»
26. Då sade han till honom: »Vad är skrivet i lagen? Huru läser du?»
27. Han svarade och sade: »'Du skall älska Herren, din Gud, av allt
ditt hjärta och av all din själ och av all din kraft och av allt
ditt förstånd och din nästa såsom dig själv.'»
28. Han sade till honom: »Rätt svarade du. Gör det, så får du leva