ummAmira skrev 2009-04-23 15:23:39 följande:
Hs egen skrev 2009-04-23 15:15:25 följande:
Nej varför ska du försöka övertyga mig?Jag försöker väl inte övertyga dig eller hur?Jag ger dig mitt synsätt och om du inte tror på det så gör väl inte det någonting..jag förklarade då vissa tror vi ber till Mohammed och andra tror att vi inte tror på bibeln alls..
Men om man tror på bibeln måste man ju tro på hela. Det är en helig skrift. Du kan inte plocka ut delar ur en helig skrift och tro på dom, då är det en vanlig bok du läser, ingenting annat.
Det finns ytterligare ställen som visar på Jesu död och uppståndelse:
Bröder, jag vill påminna er om evangeliet som jag förkunnade, som ni också tog emot, på vars grund ni står
1 Kor 15:2
och genom vilket ni blir räddade. Jag vill påminna er om orden i min förkunnelse - den håller ni väl fast vid, annars var det bortkastat att ni kom till tro.
1 Kor 15:3
P N
Bland det första jag förde vidare till er var detta som jag själv hade tagit emot: att Kristus dog för våra synder i enlighet med skrifterna,
1 Kor 15:4
att han blev begravd, att han uppstod på tredje dagen i enlighet med skrifterna
1 Kor 15:5
P N
och att han visade sig för Kefas och sedan för de tolv.
1 Kor 15:6
Därefter visade han sig för mer än femhundra bröder vid ett och samma tillfälle, de flesta är ännu i livet, men några har avlidit.
1 Kor 15:7
N
Därefter visade han sig för Jakob och sedan för alla apostlarna.
1 Kor 15:8
P N
Allra sist visade han sig också för mig, detta ofullgångna foster.
1 Kor 15:9
P
Jag är ju den allra minste av apostlarna, inte värdig att kallas apostel, eftersom jag har förföljt Guds församling.
1 Kor 15:10
P
Men genom Guds nåd är jag vad jag är, och hans nåd mot mig har inte varit förspilld. Jag har arbetat mer än någon av dem, fast inte jag själv, utan Guds nåd som har varit med mig.
1 Kor 15:11
Jag eller de - så är det vi förkunnar, och så är det ni har lärt er att tro.
1 Kor 15:12
Men om det nu förkunnas att Kristus har uppstått från de döda, hur kan då några bland er säga att det inte finns någon uppståndelse från de döda?
1 Kor 15:13
Om det inte finns någon uppståndelse från de döda har inte heller Kristus uppstått.
1 Kor 15:14
Men om Kristus inte har uppstått, ja, då är vår förkunnelse tom, och tom är också er tro.
1 Kor 15:15
P
Och då visar det sig att vi har vittnat falskt om Gud, eftersom vi har vittnat om Gud att han har uppväckt Kristus, som han ju inte kan ha uppväckt om det är sant att de döda inte uppstår.
1 Kor 15:16
Ty om inga döda uppstår har heller inte Kristus uppstått.
1 Kor 15:17
P
Men om Kristus inte har uppstått, då är er tro meningslös, och ni är ännu kvar i era synder.
1 Kor 15:18
P
Då är också de som har avlidit i tron på Kristus förlorade.
1 Kor 15:19
P N
Gäller vårt hopp till Kristus bara detta livet, då är vi de mest ömkansvärda bland människor.
1 Kor 15:20
P N
Men nu har Kristus uppstått från de döda, som den förste av de avlidna.
1 Kor 15:21
P N
Ty eftersom döden kom genom en människa kommer också uppståndelsen från de döda genom en människa.
1 Kor 15:22
Liksom alla dör genom Adam, så skall också alla få nytt liv genom Kristus.