• xandersmamma

Här kan vi skriva av oss om vår neo tid

Hej!

Den 2/3 föddes vår lilla gosse (ALVE) i v.32+1
    Han vägde vid födseln 2054 gram och var 42 cm lång!
    Han vägde som minst ca1800 gram.
    Han fick ligga i kuvös med cpap och syrgas dom första dagarna i sitt liv...
    Efterhand så klarade han att vara utan syrgasen mer och mer och när han var ca 5 dagar var han helt utan!

Efter det fick han komma ur kuvösen och ligga på värme bädd istället.
    Den 16/2 alltså 2 veckor gammal ammade han sitt första hela mål och samma dag fick jag ta med honom till RMD huset där jag bodde under tiden på neo (ett patient hotell)
    Dagen efter åkte vi hem med hemsjukvård, som ska komma och väga honom och kolla att allt fungerar här hemma!

Den 17/2 ammar han för fullt och är helt utan sond!

( Jag har bilder på honom i mitt galleri under starka bilder kika gärna om du har lust )

Ville bara skriva av mig lite... och berätta att det faktiskt kan gå hur bra som helst med en liten prematur!!

(jag vet att det finns många som har eller har haft det bra mkt kämpigare den första tiden!)

Skriv gärna och berätta om er neo tid, när ni kom hem hur allt fungerade eller inte fungerade!
    Ja, skriv vad du vill  {#lang_emotions_laughing}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-20 13:24
    Jag måste bara tillägga att all personal på Neo i lund har varit helt underbara under vår tid där!
    Dom har sett till våra behov och varit ett stort stöd under många jobbiga stunder av oro och ångest!

Tusen kramar till er som jobbar på neo ni gör ett SUPER BRA jobb!!!!
  • Svar på tråden Här kan vi skriva av oss om vår neo tid
  • Mammatillmini2008

19/8-08 tittade vår lilla Edvin ut vecka 24+4, han vägde 516 gram som minst 468 gram och var 29 cm lång. Han låg i resperator i 3 dygn innan det blev Cpap. i Kuvösen låg han cirka 6 veckor och sen på värmebädd. Efter 2 månader på BIVA så fick vi flytta in på samvården där vi blev kvar 5 veckor. På samvården så lärde han sig äta alla sina mål med nappflaska så sonden förvann innan vi skulle åka hem.
    Den 23/11-08 hade vi vår första nattpermis och den 25/11-08 så bodde vi hemma men åkte in på kontroller 2ggr i veckan, eftersom han fortfarande hade lite syrgasbehov 12/12-08 så togs syrgasen bort helt och den 16/12-08 så blev han utskrivenhelt.

Idag mår edvin jättebra och växer så det knackar han är 7 månader och väger dryga 5 kilo.

Själva tiden på Neo tycker jag funkade jaättebra och så, men vi har haft lite krångel med det efteråt, då Edvin fått ljumskbråck och dom missade att skicka in remissen om det och om hörseltest, men som sagt överlag tycker jag det dom varit super!

• Fiviva

hej hej jag är lat och hänvisar till mitt krypin där jag har länkat till mina förlossnings berättelser.

• xandersmamma
    Casiopeja skrev 2009-03-20 08:55:14 följande:
    19/8-08 tittade vår lilla Edvin ut vecka 24+4, han vägde 516 gram som minst 468 gram och var 29 cm lång. Han låg i resperator i 3 dygn innan det blev Cpap. i Kuvösen låg han cirka 6 veckor och sen på värmebädd. Efter 2 månader på BIVA så fick vi flytta in på samvården där vi blev kvar 5 veckor. På samvården så lärde han sig äta alla sina mål med nappflaska så sonden förvann innan vi skulle åka hem. Den 23/11-08 hade vi vår första nattpermis och den 25/11-08 så bodde vi hemma men åkte in på kontroller 2ggr i veckan, eftersom han fortfarande hade lite syrgasbehov 12/12-08 så togs syrgasen bort helt och den 16/12-08 så blev han utskrivenhelt. Idag mår edvin jättebra och växer så det knackar han är 7 månader och väger dryga 5 kilo. Själva tiden på Neo tycker jag funkade jaättebra och så, men vi har haft lite krångel med det efteråt, då Edvin fått ljumskbråck och dom missade att skicka in remissen om det och om hörseltest, men som sagt överlag tycker jag det dom varit super!
    Vad roligt att läsa att det gick bra för din llille Edvin! {#lang_emotions_laughing}
    Stora killen i dag ju!

Själv så ligger min lille prins (18 dagar gammal) här i famnen och smackar för full.. han ska nog också bli stor för det var ju värst vad han äter! haha
  • xandersmamma
    Fiviva skrev 2009-03-20 09:59:25 följande:
    hej hej jag är lat och hänvisar till mitt krypin där jag har länkat till mina förlossnings berättelser.
    Du berättar helt fantasktiskt... Fortsätt skriva, det är du mkt bra på!
    Underbart med 2 små charmtroll som mår bra!
  • Fiviva

Xandersmamma: tack så mycke nu gjorde du mig glad. :0)

• xandersmamma

puffar upp tråden liite!

Finns kanske fler mammor eller pappor där ute som vill dela med sig med en berättelse om sin/sina premisar, neo tid, förlossning ja gud vet vad!

Skriv och berätta vet ja!

Fivia: varsågod! =)

• Tualisa

Hej! Jag har oxå en tjej som kom förtidigt.. alva heter hon ohc föddes i v. 31+2 var mycket tillväxthämmad, vägde 1 kg och var 35 cm lång. Jag var inlagt i 7 veckor innan hon togs ut i kejsarsnitt... och 7 veckor efter med alva. Hon föddes den 14 maj. Jag har oxå bloggat en del.. först alvas blogg och sen den bloggen innan där jag skrev varje dag från sjukhuset.. den långa vägen till framgång.. ifall någon vill läsa

www.familjeliv.se/Bloggar-3-50/b98003-3.html

Lilla Alva är här 080514
  • Tualisa

länkade till första sidan av bloggen.. så man måset ju rullar ner..

Lilla Alva är här 080514
  • xandersmamma

åh så fort jag har mer tid över ska jag läsa hela!
    Men under tiden måste jag få veta hur det gått föt lilla Alva?? Mår hon bra idag?

Alva är ett underbart namn!! Skulle Alve hetet om han inte hade snopp =) =) =)

• Tualisa
    xandersmamma skrev 2009-03-24 07:04:44 följande:
    åh så fort jag har mer tid över ska jag läsa hela! Men under tiden måste jag få veta hur det gått föt lilla Alva?? Mår hon bra idag? Alva är ett underbart namn!! Skulle Alve hetet om han inte hade snopp =) =) =)
    Har gått jätte bra för henne. hon är idag 10 månader och väger iförsig lite.. 6,5 kg.. har kämpat hårt för vikten. Jag ammade henne till januari då hon självmant slutade... vilket var en stor besvikelse för mig såklart så hon åt bara gröt hela dagarna i några veckor. nu äter hon iallafall välling, gröt och smörgås, ibland till ohc med en burk med favvosen pasta med broccoli
    HOn har peppar , peppar klarat sig bra från sjukdomar ohc sånt, jag har iförsig varit försiktig hela vintern nu... ska flyga med henne för första gången nu över påsk, upp till svärmföräldrarna i lappland.  Det blir en lång bebistid när dom är så små i kroppen.
    Hur är det med din då? Mår han bra?  hihi.. ja visst är det fina namn
    Lilla Alva är här 080514
Svar på tråden Här kan vi skriva av oss om vår neo tid