• xandersmamma

Här kan vi skriva av oss om vår neo tid

Hej!

Den 2/3 föddes vår lilla gosse (ALVE) i v.32+1
    Han vägde vid födseln 2054 gram och var 42 cm lång!
    Han vägde som minst ca1800 gram.
    Han fick ligga i kuvös med cpap och syrgas dom första dagarna i sitt liv...
    Efterhand så klarade han att vara utan syrgasen mer och mer och när han var ca 5 dagar var han helt utan!

Efter det fick han komma ur kuvösen och ligga på värme bädd istället.
    Den 16/2 alltså 2 veckor gammal ammade han sitt första hela mål och samma dag fick jag ta med honom till RMD huset där jag bodde under tiden på neo (ett patient hotell)
    Dagen efter åkte vi hem med hemsjukvård, som ska komma och väga honom och kolla att allt fungerar här hemma!

Den 17/2 ammar han för fullt och är helt utan sond!

( Jag har bilder på honom i mitt galleri under starka bilder kika gärna om du har lust )

Ville bara skriva av mig lite... och berätta att det faktiskt kan gå hur bra som helst med en liten prematur!!

(jag vet att det finns många som har eller har haft det bra mkt kämpigare den första tiden!)

Skriv gärna och berätta om er neo tid, när ni kom hem hur allt fungerade eller inte fungerade!
    Ja, skriv vad du vill  {#lang_emotions_laughing}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-20 13:24
    Jag måste bara tillägga att all personal på Neo i lund har varit helt underbara under vår tid där!
    Dom har sett till våra behov och varit ett stort stöd under många jobbiga stunder av oro och ångest!

Tusen kramar till er som jobbar på neo ni gör ett SUPER BRA jobb!!!!
  • Svar på tråden Här kan vi skriva av oss om vår neo tid
  • mamma2ggr

Det där med blodtrans vet jag inte om de behöver fråga om. De gör nog helt enkelt det som är bäst för barnet. Vi blev inte tillfrågade om vi hade några tankar kring detta utan ställdes bara inför faktum. Ett tag fick hon nästan varje dag. Men det verkar ju lite konstigt att de inte berättade om transfusionen för er.

Däremot när första dottern föddes (v31+6, 1760g) blev jag på operationsbordet tillfrågad om vi accepterade att man gav henne bankmat. När så andra dottern föddes (v 26+1, 945g) blev vi inte tillfrågade om bankmaten utan hon fick direkt.

Så personalen ser helt enkelt till vad som är bäst för barnet. Hade det varit i Usa hade de säkert krävt din namnteckning samtidigt som de fråntog sig allt ansvar.

Lycka till med lillkillen!

• Fru waran
    mamma2ggr skrev 2009-05-05 22:57:49 följande:
    Det där med blodtrans vet jag inte om de behöver fråga om. De gör nog helt enkelt det som är bäst för barnet. Vi blev inte tillfrågade om vi hade några tankar kring detta utan ställdes bara inför faktum. Ett tag fick hon nästan varje dag. Men det verkar ju lite konstigt att de inte berättade om transfusionen för er. Däremot när första dottern föddes (v31+6, 1760g) blev jag på operationsbordet tillfrågad om vi accepterade att man gav henne bankmat. När så andra dottern föddes (v 26+1, 945g) blev vi inte tillfrågade om bankmaten utan hon fick direkt. Så personalen ser helt enkelt till vad som är bäst för barnet. Hade det varit i Usa hade de säkert krävt din namnteckning samtidigt som de fråntog sig allt ansvar. Lycka till med lillkillen!
    Ja, de borde ju berätta varför han fick blod och vad som hänt. Självklart ska han ha blod om de anser att han behöver det men man blir ju helt chockad av att få veta det på ett annat ställe långt efteråt. Bankmaten blev vi med tillfrågade om i alla fall.
  • Double the joy

Hejsan alla!

Hur har det gått Fru waran? Har ni fått nått svar ännu?

Kram DTJ

♥¸.?°´¯) ♥Double the joy and two times the pleasure♥¸.?°´¯) ♥
  • Fru waran

Double the joy skrev 2009-05-06 15:31:24 följande:

Hejsan alla! Hur har det gått Fru waran? Har ni fått nått svar ännu? Kram DTJ
    vi ringde neo och de sa att de skulle kontakta läkarteamet och sen ringa tillbaka men de har inte ringt upp. Hoppas att de ringer imorgon för jag går ju runt och funderar på vad detta har varit.
  • JessAnn

Det där med att de måste fråga ang blodtransf vet jag inte heller. Dock måste förtidigt födda barn (från vilken vecka vet jag inte) få en eller flera transf. Detta är för att barnet kan inte själv tillverka sina egna blodkroppar. De måste få ett tillskott på detta när de egna sjunker. Jag tror att vid v 33-34 så kom O:s egna tillverkning av blodet igång.
    O fick 4 st blodtrans. Men vet att det var barn som fick många fler gånger.
    Hoppas du får ditt svar snarast.

• Mamma till två hjärtan

Hej! Hoppade in i denna tråd. Jag tror inte att de behöver föräldrarnas medgivande när det gäller blodtrans. Vi har aldrig blivit tillfrågad och vår lilla tös har fått 34 transaktioner. Gällande ev religoner så finns det en lag som går runt de religösa idelogierna gällande ev transaktioner, detta för att göra det så bra som möjligt för barnet.

Vi är fortfarande inneliggande på neo och har så varit sen i december, börjar bli väldigt less på sjukhus nu, men men. Den som väntar på något gott väntar väl alltid förlänge...  

• JessAnn
    Mamma till två hjärtan skrev 2009-05-06 23:39:00 följande:
    Hej! Hoppade in i denna tråd. Jag tror inte att de behöver föräldrarnas medgivande när det gäller blodtrans. Vi har aldrig blivit tillfrågad och vår lilla tös har fått 34 transaktioner. Gällande ev religoner så finns det en lag som går runt de religösa idelogierna gällande ev transaktioner, detta för att göra det så bra som möjligt för barnet.Vi är fortfarande inneliggande på neo och har så varit sen i december, börjar bli väldigt less på sjukhus nu, men men. Den som väntar på något gott väntar väl alltid förlänge...  
    Instämmer med dig.
    Hur länge han ni legat inne? O kom 13 veckor förtidigt så vi låg också ganska länge, först i lund sedan i K-stad.
  • Fru waran
    Mamma till två hjärtan skrev 2009-05-06 23:39:00 följande:
    Hej! Hoppade in i denna tråd. Jag tror inte att de behöver föräldrarnas medgivande när det gäller blodtrans. Vi har aldrig blivit tillfrågad och vår lilla tös har fått 34 transaktioner. Gällande ev religoner så finns det en lag som går runt de religösa idelogierna gällande ev transaktioner, detta för att göra det så bra som möjligt för barnet. Vi är fortfarande inneliggande på neo och har så varit sen i december, börjar bli väldigt less på sjukhus nu, men men. Den som väntar på något gott väntar väl alltid förlänge...  
    Inte medgivande men man vill ju gärna bli informerad om att det har skett. Inte så kul att nån annan påpekar det och man sitter som ett levande frågetecken. De gjorde PKU-testet med innan vi blivit informerade fast det sa de i alla fall efteråt. Han fick antibiotika och då förklarade de varför. Principen borde vara det samma med blodet. Men de har inte ringt än. Ringer de inte i morgon så ringer vi tillbaks. Annars har de vart suveräna på neo här, både på östra och Mölndal. Jag kommer inte att göra nån anmälan, vill bara att de ska informera.
  • Mamma till två hjärtan
    JessAnn skrev 2009-05-07 09:39:14 följande:
    Instämmer med dig. Hur länge han ni legat inne? O kom 13 veckor förtidigt så vi låg också ganska länge, först i lund sedan i K-stad.
    Vi låg 1½ vecka innan vår tjej kom, hon föddes 16 veckor förtidigt. Vi blev inlagda 8/12. Först 9 dagar i Ösd, sen 9 veckor i Umeå och hittils 11½ vecka i ösd. Jag tror att vi kommer att vara här minst en månad till.

Är som sagt riktigt less och irriterad på detta sjukhus. Mest när det gäller den praktiska delen. Vårt underbara sjukhus har renoverat om neoavdelningen i ett år och till veckan ska vi flytta tillbaka till den nya avdelningen. Nu har vi fått information att de inte har byggt något familjekök eller ett pumprum!! De anser att vi föräldrar ska köpa mat i cafeterian, dvs pulvermos och en varmkorv för 67kr. Gällande pumprum, så tycker de att man ska pumpa i storsalen bervid sitt barn. Jag är så arg, de har kostat på en renovering för flera miljoner, men glömt föräldrakök och pumprum! Hur är det på era avdelningar, har ni möjlighet att ordna egen mat?
  • JessAnn
    Mamma till två hjärtan skrev 2009-05-07 15:30:24 följande:
    Vi låg 1½ vecka innan vår tjej kom, hon föddes 16 veckor förtidigt. Vi blev inlagda 8/12. Först 9 dagar i Ösd, sen 9 veckor i Umeå och hittils 11½ vecka i ösd. Jag tror att vi kommer att vara här minst en månad till. Är som sagt riktigt less och irriterad på detta sjukhus. Mest när det gäller den praktiska delen. Vårt underbara sjukhus har renoverat om neoavdelningen i ett år och till veckan ska vi flytta tillbaka till den nya avdelningen. Nu har vi fått information att de inte har byggt något familjekök eller ett pumprum!! De anser att vi föräldrar ska köpa mat i cafeterian, dvs pulvermos och en varmkorv för 67kr. Gällande pumprum, så tycker de att man ska pumpa i storsalen bervid sitt barn. Jag är så arg, de har kostat på en renovering för flera miljoner, men glömt föräldrakök och pumprum! Hur är det på era avdelningar, har ni möjlighet att ordna egen mat?
    På den neonatal avdelningen vi bodde på kunde man bara värma maten. Inte laga för det fans inga spisplattor eller fläkt. Hade turen att min mamma o svärmor lagde mat o gav så vi kunde frysa in.
    De hade dock inga pumprum utan då fick man sitt i sitt egna rum eller på salen brevid bebisen.
  • jennsans

flikar in..
    var på neo i uppsala 2-3 veckor sommaren 07.. A född i v 32+3.. där kunde vi både laga mat o värma mat. pumprum fanns men på samvården (där bodde vi tillsammans med A) fanns pump inne på rummet..

• olivia 11

På vårat "lyxsjukhus" fick vi inte eget rum förrän sista veckan före hemgång. Inget pumprum, fick pumpa bredvid kuvösen. Mat fick vi köpa i cafeterian eller sjukhusets matsal. Fanns tillgång till micro och spis längre bort i lekterapirummet. Där var det fullt av sjuka barn så där ville man ju inte vara. Vi hade inte ens en "egen" toalett till oss med prematurer, utan var tvungna att vandra bort till de "sjuka" barnens avdelning. Mkt väl genomtänkt...

Hade jag några miljoner över skulle jag bygga om hela neo- avdelningen. Den var rätt så usel, personalen var bra och vården. Men föräldrarna till de små hade de helt glömt bort...{#lang_emotions_frown} Oj vad bitter jag låter...
  • mamma2ggr

Där vi var fanns möjlighet att värma i micron eller använda de två plattorna. Angående pumpning fick man klara av det inne på salen, personalen hjälpte snällt till att skärma av. Det fanns möjlighet att dra med en pump in på föräldrarummet mn där kunde man inte skärma av sig och det var kanske inte så kul om det kom in andra föräldrar som ville slå sig ner en stund och kanske äta lite.

Hade som tur var många portioner i frysen redan innan och varje gång vi lagade mat så blev det storkok. På så sätt slapp jag äta alltför många gånger i korvmojen eller cafeterian.

• xandersmamma

Vi låg i lund. Och där bodde jag och familjen på ronald mc donald house. Där det ver helt underbart.. stort kök ( 4 spisar på varje plan ) egen kyl och frys samt skafferi.. Vi  lagade all vår mat där, helt underbart! Dit kunde man gå och bara vara en stund när allt kändes för jobbigt... ta en kopp kaffe och sen gå till baka till alve igen!
    Jag hade "lånad" pump med till hotellet. och på neo avdelningen fanns det pump rum. med allt som behövdes (flaskor mm) och snygga gardiner för dörrarna så man kunde sitta riktigt ifred!!
    Kan nog inte komma på något som inte fungerade rent praktiskt!
    Men ändå kan jag känna att dom glömmer bort föräldrarnas sorg och kännslor....

Aves operation gick bra! Han var trött och slö på att äta ganska länge efteråt.. men han repade sig igen..

Nu ser man bara ärret om man vet om det! =)

kram på er!!

• JessAnn
    xandersmamma skrev 2009-06-04 09:08:09 följande:
    Vi låg i lund. Och där bodde jag och familjen på ronald mc donald house. Där det ver helt underbart.. stort kök ( 4 spisar på varje plan ) egen kyl och frys samt skafferi.. Vi  lagade all vår mat där, helt underbart! Dit kunde man gå och bara vara en stund när allt kändes för jobbigt... ta en kopp kaffe och sen gå till baka till alve igen!Jag hade "lånad" pump med till hotellet. och på neo avdelningen fanns det pump rum. med allt som behövdes (flaskor mm) och snygga gardiner för dörrarna så man kunde sitta riktigt ifred!! Kan nog inte komma på något som inte fungerade rent praktiskt!Men ändå kan jag känna att dom glömmer bort föräldrarnas sorg och kännslor....Aves operation gick bra! Han var trött och slö på att äta ganska länge efteråt.. men han repade sig igen..Nu ser man bara ärret om man vet om det! =)kram på er!!
    Där bodde vi också på "piggsvinet" i 10 dagar innan vi blev flyttade till vårt hemsjukhus.
    Är man någon gång på MCdonald o äter så lägger man en extra slant till deras hus.
  • Spicy Women

Min son föddes i v 28+3 i akut kejsarsnitt 31 januari i år.
    Vägde 915 g och var 37 cm lång.
    Låg i cpap i 8 veckor. Hamnade i respirator i ett dygn efter 5 veckor. För hans ena näsborre var för trång, så han fick det jobbigt med andningen.
    Kom hem den 24 april och allt har gått bra sen dess.
    Han ska op för ljumskbråck någongång. Vet inte när.
    Han fick också en massa blodtransfusioner. Bara för hans hb var lågt. Han äter järnmedicin nu.
    Det som var jobbigt var att jag låg inne med honom hela tiden medan pappan var hemma med storebror under den tiden.

• Written Fiction
    JessAnn skrev 2009-06-04 10:02:15 följande:
    Där bodde vi också på "piggsvinet" i 10 dagar innan vi blev flyttade till vårt hemsjukhus. Är man någon gång på MCdonald o äter så lägger man en extra slant till deras hus.
    Same same here. Vi bodde hela perioden av vårdtiden i Lund på Ronald. Vi hade "kamelen"

Sedan var vårt Hemsjukhus i Helsingborg men där fick vi bo på avdelningen hela vårdtiden. Inget kök mer än kyl frys och micro men det gjorde mig inget då jag fick vara där dygnet runt och pumpa på mitt eget rum.
  • pindile

gör som nån mer och tipsar om min blogg, när Leon kom i v29. finns på min sida.
    ni som vill får gärna läsa.
    det e så skönt o läsa om andra som gått igenom samma sak som man själv gjort, ibland känner man sig så ensam om sina jobbiga minnen o så....

• Zhra

Börjat komma in i hemmalivet nu med min son Thor, född i v. 33+5 med akut kejsarsnitt. På Annandag påsk kom han, på grund av infektioner som jag dragits med sedan nyår och en blödning på moderkakan. Sökte flera gånger, första gången i v. 17+2, för värk och blödningar men läkaren som gjorde samtliga VUL kunde inte se något och skrev allting som u a.

Det "började" på riktigt den 11/4, då jag knappt klarade mig upp ur sängen på morgonen på grund av värk i livmodern och svanken. Försökte smått röra på mig under dagen, men blev mest sängliggandes. På kvällen verkade det släppa lite och jag kunde förflytta mig till soffan där jag och sambon bestämde oss för att ha myskväll med film. Det dröjde inte länge innan jag blev så pass trött av helvetet jag gick igenom den dagen, så runt 23-tiden släckte vi ned och gick och la oss. Strax innan kl. 3 samma natt, natten mellan påskdagen och annandag påsk, vaknade jag med frossa och kallsvettades. Jag hade inte ont över huvud taget och fick nästan panik, sambon ringde in till förlossningen som först inte ville ta emot. Men eftersom att jag var i v. 33+5 och hade haft så ont dagen innan så hade de inget val. Vi var på förlossningen innan kl.4 och blev hänvisade till infektionsrummet, då dom trodde jag åkt på magsjukan. Förlossningsläkaren jag hade var verkligen en dröm, hon var snäll och tålmodig och förklarade precis vad som hände och varför dom gjorde si och så. Jag låg med CTG i 7 timmar, under den tiden förberedde förlossningsläkaren mig och sambon på att vi kanske skulle bli föräldrar redan idag. Det tog jag inte alls in, utan borstade bort det hon sa, för det var ändå runt 6 veckor kvar tills han skulle komma. Klockan 10 hade dom tydligen skiftbyte och den nya förlossningsläkaren kom in en timma efter det för att presentera sig, samtidigt som hon sa att hon skulle snitta ut mitt barn. Då kom paniken, jag ville inte alls vara med och var påväg att ta på mig ytterkläderna och fara hem igen. Min sambo som var med mig på CSK i Karlstad, och min mamma som satt 35 mil bort i Stockholm, försökte övertala mig till att stanna och göra som läkaren bad. Det var det bästa för både mig och barnet propsade dom på. Att jag inte förstod vad som hänt och var livrädd var det ingen som snappade upp. Två barnmorskor och en undersköterska kom in i rummet med stödstrumpor och berättade att om jag skyndade mig på så kunde jag få vara vaken under snittet, det ville jag inte alls. Jag hatade hela situationen och alla runt omkring.
    Narkosläkaren som skulle söva mig körde ner ett sugrör i halsen på mig och nästintill skrek att jag skulle dricka det, berättade inte varför och när jag ville ta det lite lugnare eftersom att jag höll på att kräkas av det jag skulle dricka så blev han arg och sa att det inte fanns tid till att vänta och ta det lugnt. Om det inte fanns tid till att ta det lugnt, hur kommer det sig då att dom egentligen hade haft tid att bedöva så jag hade kunnat vara vaken om jag ville?
    Sen sjönk min syresättning, och efter nästan en timmes konstant gråt och panik var jag rätt täppt i näsan, då ville han trycka dit en syrgasmask och såfort jag försökte andas så sög den fast som i ett vakuum och det kändes som att jag skulle kvävas. Han förstod inte alls och tröck bara hårdare, då kom en riktig panikattack och sen slocknade jag.
    Kl. 11.50 den 12/4 snittades lille Thor ut och skrek på en gång enligt min sambo. Han vägde 1900 gram, liten för sin ålder, och var 44 cm lång. Direkt ned till BIVA där han fick cpap, syrgas, glukos, antibiotika och värmemadrass.
    Första gången jag fick se min son var på de bilder min sambo skrivit ut, som personalen på BIVA tog. Jag låg på IVA i 7 timmar, sedan fick jag åka vidare till en medicinsk eftervårdsavdelning. Där fick även jag antibiotika och efter ytterligare 2 timmar fick jag permis så att jag kunde träffa min lille prins. Han var mycket tagen, men sondmatades och klarade av att äta hela 5 ml varannan timme. Cpap:en hade han i 4 dygn, och efter det endast syrgas. Glukosen minskade allteftersom han började äta större måltider och efter 11 dagar på BIVA så blev han av med även den. Efter 2 veckor hade han endast värmemadrassen, sonden och ett apnélarm, då fick vi äntligen ta honom till det Patienthotell som jag och sambon bodde på. Efter ytterligare en vecka så blev vi utskrivna till hemsjukvård, men även den slapp han efter 6 dagar. Det gick i raketfart de sista 2 veckorna och nu äter han hela 160 ml per måltid, med flaska, och är hur nöjd som helst

Den 12/6 blir han två månader, och idag väger han 3475 gram och är 52 cm lång.

Svar på tråden Här kan vi skriva av oss om vår neo tid