• xandersmamma

Här kan vi skriva av oss om vår neo tid

Hej!

Den 2/3 föddes vår lilla gosse (ALVE) i v.32+1
    Han vägde vid födseln 2054 gram och var 42 cm lång!
    Han vägde som minst ca1800 gram.
    Han fick ligga i kuvös med cpap och syrgas dom första dagarna i sitt liv...
    Efterhand så klarade han att vara utan syrgasen mer och mer och när han var ca 5 dagar var han helt utan!

Efter det fick han komma ur kuvösen och ligga på värme bädd istället.
    Den 16/2 alltså 2 veckor gammal ammade han sitt första hela mål och samma dag fick jag ta med honom till RMD huset där jag bodde under tiden på neo (ett patient hotell)
    Dagen efter åkte vi hem med hemsjukvård, som ska komma och väga honom och kolla att allt fungerar här hemma!

Den 17/2 ammar han för fullt och är helt utan sond!

( Jag har bilder på honom i mitt galleri under starka bilder kika gärna om du har lust )

Ville bara skriva av mig lite... och berätta att det faktiskt kan gå hur bra som helst med en liten prematur!!

(jag vet att det finns många som har eller har haft det bra mkt kämpigare den första tiden!)

Skriv gärna och berätta om er neo tid, när ni kom hem hur allt fungerade eller inte fungerade!
    Ja, skriv vad du vill  {#lang_emotions_laughing}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-20 13:24
    Jag måste bara tillägga att all personal på Neo i lund har varit helt underbara under vår tid där!
    Dom har sett till våra behov och varit ett stort stöd under många jobbiga stunder av oro och ångest!

Tusen kramar till er som jobbar på neo ni gör ett SUPER BRA jobb!!!!
  • Svar på tråden Här kan vi skriva av oss om vår neo tid
  • Fru waran

Får jag vara med i er tråd?? Fick en pojk den 24/2, född v 31+4.
    Vi låg på neo i 5 veckor, sista veckan med hemvård. Jag fick en portavenstrombos (propp i en ven vid levern). Kom in till specialförlossningen med ambulans på lördagen och hade jätteont i magen. De kollade först ctg, allt var jättebra. Sen började de leta efter felet. Jag fick göra UL, VUL, röntgen av lungor, lever och hela bukpartiet. Har knappt minne av det för jag var så full av morfin att jag inte var medveten knappt. Sen hittade de proppen. Då hamna jag på IVA istället. Med bebis var det bra hela tiden men jag var jättesjuk. Låg med morfindropp, hjärtövervakning och syrgas. På tisdagen bestämdes det att jag skulle snittas för att inte riskera mitt och bebisens liv. De ville samtidigt kolla så att tarmarna inte blivit påverkade av proppen. Därför skulle de snitta ett medellinjesnitt istället för ett Joel Cohen-snitt som jag har sen tidigare.

Nåväl, jag sövdes ner och snittades. Allt gick bra med det och tarmarna såg fina ut. Men efteråt hamnade jag på IVA igen och min bebis på neonatal. Jag fick inte träffa bebis förens ETT DYGN efter förlossing Kom tillbaka till spec.förlossningen och så småningom till spec.BB
    Totalt låg jag inne i 8 dygn innan jag skrevs ut.

Med bebisen har allt vart bra hela tiden. Inga komplikationer än det som är normalt för att vara född i v 31. Han hade först respirator, sen CPAP och tillsist syrgasgrimma. Han har legat i kuvössäng hela tiden på en tempererad vattenmadrass och inte i sluten kuvös. Han har sondmatats och sonden kom bort i början av v 36. Först var vi på Östras neo (Göteborg), där har de intensivvård av sjuka/prematura barn. Sen efter 1,5 v fick vi flytta till Mölndals neo där de har bebisar som är mer stabilare och ligger där för att växa och mogna.
    Utskriva blev vi nu den 2/4.
    På torsdag denna vecka var min BF. Känns konstigt att jag skulle vara gravid fortfarande men min lilla plutt har vart ute länge...

• Double the joy

Grattis till din pojke Fru waran!
    Vad skönt att höra att allt gått bra för er. Vad jobbigt att inte få träffa den lille på 1 dygn. Men det värsta verka ju ha varit för dig med op o dyl. Vad var det som gjorde att du hamnade på IVA efter snittet?
    Lycka till
    DTJ

♥¸.?°´¯) ♥Double the joy and two times the pleasure♥¸.?°´¯) ♥
  • Fru waran

Double the joy skrev 2009-04-20 18:25:00 följande:

Grattis till din pojke Fru waran! Vad skönt att höra att allt gått bra för er. Vad jobbigt att inte få träffa den lille på 1 dygn. Men det värsta verka ju ha varit för dig med op o dyl. Vad var det som gjorde att du hamnade på IVA efter snittet? Lycka till DTJ
    Tack ja det var jobbigt med operationen men när snittet var gjort och behandling insatt så blev jag snabbt pigg igen som tur är. Jag låg ju på IVA dygnet innan snittet och de ville ha fortsatt hjärtövervakning av mig efteråt.
    Veckorna på neo gick så långsamt och nu när vi är utskrivna rusar dagarna förbi. Jag var på neo med stora sonen med så det kändes ganska motigt att göra en andra resa dit.
  • Helene100
    Fiviva skrev 2009-04-16 09:37:16 följande:
    Min man är inget vidare stöd i den här frågan.Jag får ofta höra kommentaren : sluta älta allt ha ju gått bra..Ja visst har det gått bra men det är fortfarande en slags sorg över hur det egentligen skulle ha varit.Och det verkar vara någon slags olegitim sorg.Men ska vara glad över vad man har fått punkt slut.Jag fick ofta kommentaren när man nyss kommit hem av bekanta:Men det gick ju bra.hmm ja bra och bra allt är relativt.Jag har två friska barn och det är jag otroligt tacksam för men jag sörjer fortfarande.Och helst att min man vägrar att ens tänka tanken på fler barn.jag är inte heller säker på om jag skulle våga men jag vill inte att allt ska vara så definitivt.Jag sörjer min mage, jag trivdes att vara gravid, jag sörjer att jag inte fick den där rosenröda första tiden med min bebis på bröstet.Utan istället möttes av en blå lite fjäril som kördes iväg i full fart.Jag sörjer tiden då jag fick lämna honom även om det var betydligt kortare tid än många andra.Det är så mycke som jag är ledsen för som inte riktigt är legalt att vara ledsen för.
    Jag känner precis igen mig i beskrivningen. Visst har man rätt att sörja en "normal" start även om man med facit i hand vet att det ändå gick rätt hyfsat.. Visst är man glad (jätteglad) men det är svårt att bara "hoppa över" det jobbiga kapitlet och inte tänka på det mer. Tycker inte det är att älta. Tycker mer att det är att bearbeta och komma till ett accepterande om att så här blev det.
  • Birry

xandersmamma - Hoppas att allt har gått bra med lillkillen! Förstår att det är oroligt att lämna sitt barn till läkarna, men de är ju oerhört kompetenta och det är ju ett rutiningrepp. Kan tänka mig att det river upp knappt läkta sår! *kram*

Lappen - hur gick det men knölen?

Fru waran - Välkommen och OJ vilken historia! Vad smärtsamt att inte få träffa sin bebis på så lång tid, och dessutom att vara "sjuk" själv!!!

Själv måste jag få skriva av mig igen. En kompis till oss är gravid, tidigt och kom förbi igår när jag inte var hemma för att få tillbaka utlånde gravidkläder och hade dessutom frågat efter kläder som hon sett att jag hade när jag var gravid (vi är ungefär lika tjocka...). Min fru hade sagt att hon inte hittade mina kläder för hon vet att det är känsligt för mig. Men idag tog jag mig i kragen och letade upp dem och trots att det är jättesvårt så ska jag låna ut dem. Men jag har gråtit massor och fattar inte riktigt varför!!??

Vet inte om det är så att jag inte accepterat att jag inte är gravid längre (åtta månader senare!!) eller om det är något med att jag är rädd att jag aldrig ska få vara gravid igen... Vi hade ju inte tänkt skaffa fler barn innan detta hände, men jag har behållit gravidkläderna som någon slags "garanti" på att jag ska använda dem igen. Så när jag lånar ut dem... ja jag vet inte, jag bara gråter!!

• Lappen

het var hemangiom (smultronmärke) ingen fara det växer med barnet till halvåret men ska väl försvinna sakta men säkert hoppas vi....nu har hon börjat dricka välling hon ville ha 220ml direkt så det är inte dåligt så det blir två sådana varje dag och maten går också bra tror det är när pappa/sambon kom hem...

Emanuel 070128 ~~ Ristin 080914 ~~ alexandraomma.webs.com
  • Längtar

Min son föddes ivecka 38+6 och var tilläxthämmad.Han andades inte när han föddes.Vi låg på neo i 6 dagar hade nog varit längre om jag inte hade kämpat med allting.Jag känner precis som fiviva.Min sambo tycker att det är onödigt att sörja men det blev inte som jag ville att det skulle bli.Jag är orolig för allt så det har blivit många läkar besök i onödan.

• Fru waran

Har era prematura barn fått blodtransfusion?? När vi var på barnmottagningen idag fick vi reda på (för det stod i deras journal) att han fått blod och det har inte sjukhuset informerat oss om. Måste de inte informera om sånt?? Jag har ingen aning om varför han fick det. Vi blev utskrivna för 1 månad sen och först idag fick vi veta det på en helt annan läkarmottagning än neo. Ringde neo på det sjukhus han är född och de sa att vi skulle återkomma i morgon för de fick plocka fram hans journal.

• Double the joy
    Fru waran skrev 2009-05-05 20:03:19 följande:
    Har era prematura barn fått blodtransfusion?? När vi var på barnmottagningen idag fick vi reda på (för det stod i deras journal) att han fått blod och det har inte sjukhuset informerat oss om. Måste de inte informera om sånt?? Jag har ingen aning om varför han fick det. Vi blev utskrivna för 1 månad sen och först idag fick vi veta det på en helt annan läkarmottagning än neo. Ringde neo på det sjukhus han är född och de sa att vi skulle återkomma i morgon för de fick plocka fram hans journal.
    Låter ju lite konstigt tycker jag. Har för mig att de måste ha föräldrarnas tillstånd. Tänker på de som har religiösa orsaker mm som absolut inte vill eller det inte ens är tillåtet att ta emot annans blod ( sen kan man tycka vad man vill om det) Troligtvis har det skett en misstag och det känns ju inte roligt att få veta det så sent eller för den delen av att annat ställe. Det kanske tom ska göras en anmälan om misstaget både från er men även en sk lex maria från avdelningen själv. Det finns en patientnämn ( vet inte riktigt vad det heter) men jag hade ringt dit och pratat med dem efter ni har fått svar från sjukhuset.
    Hoppas ni får  svar på era frågor
    Kram DTJ
    ♥¸.?°´¯) ♥Double the joy and two times the pleasure♥¸.?°´¯) ♥
  • Fru waran

Double the joy skrev 2009-05-05 20:30:02 följande:

Låter ju lite konstigt tycker jag. Har för mig att de måste ha föräldrarnas tillstånd. Tänker på de som har religiösa orsaker mm som absolut inte vill eller det inte ens är tillåtet att ta emot annans blod ( sen kan man tycka vad man vill om det) Troligtvis har det skett en misstag och det känns ju inte roligt att få veta det så sent eller för den delen av att annat ställe. Det kanske tom ska göras en anmälan om misstaget både från er men även en sk lex maria från avdelningen själv. Det finns en patientnämn ( vet inte riktigt vad det heter) men jag hade ringt dit och pratat med dem efter ni har fått svar från sjukhuset. Hoppas ni får  svar på era frågor Kram DTJ
    ja, jag tror med de måste ha föräldrars tillstånd. vi skulle aldrig neka blod men man vill ju ha reda på anledningen. tack för tipset om lex maria. nu är vi inte religiösa men det vet ju inte dom och det känns jättedumt att få veta i efterhand av nån annan.
Svar på tråden Här kan vi skriva av oss om vår neo tid