Blev gravid genom provrörsbefruktning 5:e försöket. I v 6 på vul visade sig vara tvillingar, BINGO. I samma veva börjar jag må fruktansvärt illa, spydde 15-20 ggr/dag behöll inte någonting. Fick medicin utskriven som tog udden av det så jag fick behålla maten i ca 1-2h innan den kom upp så jag tillgodogjorde mig lite av energin. Trodde att det var vanligt grav illamående men fick till slut diagnosen Hyperemesis gravidarium. Mådde så hela graviditeten inte skoj
När jag var i v 31 så visade sig på ultraljudet att ett av barnen var rejält mycket mindre, beräknade tv1 till 2300g och tv2 till 1600g,så jag blev skickad till spmvc, där jag gick på kontroll 1g/v. Vid nästa mätning så beräknade de lillfisen till 1500g men flödet såg bra ut. I v 33 samma resultat men när vi fick en gammal erfaren räv på spmvc så blev beräkningen att lillfisen skulle väga ca 1200g coh storfisen 2500g. Så efter undersökningen sa han att han ville plocka ut dem morgonen efter. Alla förberedelser gjordes med narkosinfo, tidsbokning och kortisonsprutor. På em precis innan vi ska köra därifrån kom läkaren på att han glömt göra ett CTG så vi fick gå in på förlossningen och göra det eftersom spmvc hade stängt. Väl där visar det sig att lillfisen inte alls mår bra så de vill behålla oss över natten för att ha koll på läget. De skickar hem min sambo att hämta saker (bb-väskan ej packad)vi har ca 35 min enkel väg. När min sambo kört kommer läkaren i efter ca 20min och säger att lillfisen mår sämre och sämre så hon vill göra snittet ikväll så hon vill att jag ringer sambon så att han inte tar för lång tid på sig hemma. Får tag i sambon som blir lite stirrig. Får med sig inneskor, mysoverall och smink till mig
men ingen kamera
Under tiden jag väntar på att sambon ska komma så kommer en sköterska från Neo in eftersom vi kommer att hamna där efteråt. Hon går igen lite av vad som kommer att hända och vad som kan hända. Jättetrevlig tjej som är lugn och föklarar på ett bra sätt.
Kl 18.30 rullar de in mig till op ( tänkte be dem stanna vid toan så jag kunde sminka mig
) Kl 18.50 kommer Adina 2510g, 46cm 18,51 kommer Oliwer 1265g 40cm. Snacka om att den gamla räven hade rätt
Pappa följde med barnen till Neo medans jag blev sydd för att hålla koll. Kl 19.30 rullas jag in på avd, får en fika som jag slukar OCH SOM JAG FÅR BEHÅLLA. Illamåendet är som bortblåst.
Kommer in på Neo där personalen är helt underbar vilket all personal innan oxå har varit. Vi hade en kanondag efersom all personal omkring oss var så lugna, duktiga och trevliga. Det var lite skrämmande att komma in och se de små nya liven ligga där med cpap, sond och alla sladdar, men personalen var så lugn och hjälpte oss med allt. Så efter att personal ett par gånger lyft upp barnen så började vi själva oxå känna att det gick bra. Visst var man lite darrig första gången jag skulle lyfta dem med sladdar och allt. Vi tillbringade 1v på neo sen fick vi åka hem med hemsjukvård i 3v. Oliwer är den minsta som flyttat hem från Krsd neo han vägde 1310g när vi åkte hem.
Tiden för oss på neo var helt underbar. All hjälp vi fick, alla tips och trix de lärde oss som ingen av våra kompisar som fick barn i samma veva fått. Hemsjukvården var himmelsk att ha. Så fort det var något vi undrade över kunde vi bara slå en signal. Tack och lov var där inga större problem som vi inte själv kunde klara men bara känslan att ha tillgång till dem dygnet runt var ovärderligt.
Jag kan nästan sjukt nog sakna stämmningen som fanns på neo (absolut inte oron). Jag sa till personalen att alla borde få komma hit som får barn, inte för att deras barn behöver det utan för all omsorg,hjälp, utbildning och humor som vi har fick uppleva.
Barnen fyllde 6 mån i ons och väger nu ca 6200g och 7200g
Tack för mig DTJ