Här är en till mamma till en prematur! OM jag har ett stort behov av att prata om detta!
Min son kom till världen den 8 augusti förra året, i v 29+6, då hade jag legat inlagd på sjukhus sen 28+6 pga vattenavgång (pga "tyst" GBS-infektion). Han var 1567 gram tung och 41 cm lång.
Mitt vatten gick när vi var i Stockholm för att semestra, plötsligt på morgonen den 1/8 så "kissade jag på mig". Jag fattade ingenting, tog en binda, gick och köpte frukost och förundrades över att just jag skulle bli inkontinent så tidigt i graviditeten... Det tog ca tre timmar innan jag ens började fundera över att det var vattnet och ringde förlossningen i Sthlm. De beordrade omedelbart liggläge och färd till sjukhus!
Väl där blev jag us och det konstaterades att det var vatten, sen var det 100% sängläge som gällde. Efter fyra dagar utan värkar blev jag den 5 augusti flyttad med ambulans till mitt hemsjukhus. Den 6 augusti fick jag värkar och den 8:e på morgonen gick de ej att stoppa mer och Gunnar kom med akut (skulle varit planerat pga förlossningsrädsla) snitt 7:23 på morgonen. Jag var så otroligt lättad att jag äntligen fick mitt snitt, efter en hel natts värkar och ångest för att de skulle neka mig det snitt jag var lovad, att jag knappt reagerade på barnskriken när Gunnar kom ut! Det var min fru som fick "knacka" lite på mig och säga "Han mår bra!", då vaknade jag till! Han låg ett tag på mitt bröst, men jag var liksom inte medveten på nåt vis.
Gunnar och frugan åkte ned på neo och jag hamnade på BB utan bebis. Då var jag fortfarande så chockad att det var helt ok att vara utan honom, (jag tror att jag kände mig så "dålig" som inte klarade av att fullfölja gravidteten så att jag inte tyckte att jag var någon speciellt bra mor).
På eftermiddagen hälsade jag på honom där han låg i sin kuvös, med CPAP och allt, men först på dagen efter när jag kunde åka rullstol fick jag hålla honom. Den 11:e blev jag utskriven och fick åka hem för att sova hemma, DÅ först kom känslorna av att jag övergav honom och att jag saknade honom, gud vad jag grinade! Samtidigt längade jag hem så det gjorde ont, till vår 2-åring som fått klara sig med bara en mamma i 13 dagar.
Neotiden gick sen som i ett töcken. Gunnar "klarade" allt mycket bra, kom ur CPAP på ett par dagar, ur kuvös efter 10 dagar och fick åka hem efter fem veckor och några dagar, men trots det så är det fortfarande jobbigt att tänka på. Jag pendlade till sjukhuset varje dag, min fru blev tvungen att jobba efter en vecka (pga Förseningskassans åtteveckors handläggningstider som hotade göra oss helt utan inkomster, våra sparpengar täckte bara knappt bortfallet av en lön). Jag pumpade, körde bil (40 min enkel väg) försökte vara vanlig mamma på kvällarna, grät och satt med Gunnar på magen och kände mig ständigt otillräcklig, trött och orolig för ekonomin.
När Gunnar var fem veckor tog vi hem honom på permis, det enda han "behövde" från sjukvården var sonden och sondmata kunde vi ju själva... Jag hade då inte sovit en enda natt på sjukhuset. (Först pga brist på rum, sen pga att jag inte ville).
Jag valde flaskmatning med bröstmjölk, delvis för att jag aldrig velat amma, delvis för att "amningshetsen" på Neo stressade mig (bara tanken på att amningsträna i ett rum fullt med sköterskor som ska visa rätt läge och dra i ens bröst...) och delvis för att jag visste att premisar oftast lärde sig ta flaska snabbare än bröst = snabbare hemfärd. Bara fyra dagar efter första permisnatten (han sov hemma f.o.m den) drog de sonden och han blev, mycket överraskande för mig, utskriven när jag bara trodde vi skulle väga honom.
Precis som många av er andra så tycker jag att neopersonalen var helt underbar (när de väl förstått och accepterat att jag inte ville amma) och de gjorde verkligen allt för att man skulle känna att det var ens eget barn, trots det så är allt detta fortfarande ett stort sår för _mig_. Gunnar mår dock bra (trots reflux som ger oss grå hår) och väger idag 8,7 kg och är 67 cm lång.
Känner mig så bortskämd som, trots att jag haft enorm tur med Gunnar, är så ledsen fortfarande. Är det bara jag som känner så?