• xandersmamma

Här kan vi skriva av oss om vår neo tid

Hej!

Den 2/3 föddes vår lilla gosse (ALVE) i v.32+1
    Han vägde vid födseln 2054 gram och var 42 cm lång!
    Han vägde som minst ca1800 gram.
    Han fick ligga i kuvös med cpap och syrgas dom första dagarna i sitt liv...
    Efterhand så klarade han att vara utan syrgasen mer och mer och när han var ca 5 dagar var han helt utan!

Efter det fick han komma ur kuvösen och ligga på värme bädd istället.
    Den 16/2 alltså 2 veckor gammal ammade han sitt första hela mål och samma dag fick jag ta med honom till RMD huset där jag bodde under tiden på neo (ett patient hotell)
    Dagen efter åkte vi hem med hemsjukvård, som ska komma och väga honom och kolla att allt fungerar här hemma!

Den 17/2 ammar han för fullt och är helt utan sond!

( Jag har bilder på honom i mitt galleri under starka bilder kika gärna om du har lust )

Ville bara skriva av mig lite... och berätta att det faktiskt kan gå hur bra som helst med en liten prematur!!

(jag vet att det finns många som har eller har haft det bra mkt kämpigare den första tiden!)

Skriv gärna och berätta om er neo tid, när ni kom hem hur allt fungerade eller inte fungerade!
    Ja, skriv vad du vill  {#lang_emotions_laughing}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-20 13:24
    Jag måste bara tillägga att all personal på Neo i lund har varit helt underbara under vår tid där!
    Dom har sett till våra behov och varit ett stort stöd under många jobbiga stunder av oro och ångest!

Tusen kramar till er som jobbar på neo ni gör ett SUPER BRA jobb!!!!
  • Svar på tråden Här kan vi skriva av oss om vår neo tid
  • Written Fiction
    xandersmamma skrev 2009-04-11 16:50:19 följande:
    Vad underbart att allt har gått bra för båda era barn!!Men jag måste fråga!PLASTADE IN HONOM?? Jag ser framnför mig en bebis i plastfolie... hmm hahahaJag är nog övertrött!Ja, jag håller fullständigt med! Hemsjukvården är absolut underbar!Vilken vecka föddes din son i?Jag blev också helt stum av förvåning när våran lille Alve skrek i högan sky, trodde att han skulle vara tyst men icke!! han skrek också på som bara den!Ha en underbar påsk !!
    Haha, tänk dig då min trötta reaktion när jag satt i Lund vid min sons kuvös och gick igenom födelsejournalen "levande fött, .. .. , lagd i påse"

... lagd i påse!??!?!?! ;)
    Ja och så fick jag reda på sen varför dom plastar in barnen. Men jag trodde jag skulle ramla av stolen :P
  • JessAnn

Written Fiction skrev 2009-04-12 12:10:45 följande:

Haha, tänk dig då min trötta reaktion när jag satt i Lund vid min sons kuvös och gick igenom födelsejournalen "levande fött, .. .. , lagd i påse"... lagd i påse!??!?!?! ;) Ja och så fick jag reda på sen varför dom plastar in barnen. Men jag trodde jag skulle ramla av stolen :P
    Va? Fick du å genom din födelsejournal?? Det gjorde de inte med mig.
    Ja ja. Jag tänkte ta en tripp ner till Lund nu till sommaren för att hämta både journalen innan förlossningen, förlossnings journalen och Oskars journal.

Åter till inplastningen. När man säger det så tror knappt folk på en. Man så bara det lilla ansiktet.
  • Written Fiction
    JessAnn skrev 2009-04-12 14:31:47 följande:
    Written Fiction skrev 2009-04-12 12:10:45 följande:
    Va? Fick du å genom din födelsejournal?? Det gjorde de inte med mig.Ja ja. Jag tänkte ta en tripp ner till Lund nu till sommaren för att hämta både journalen innan förlossningen, förlossnings journalen och Oskars journal.Åter till inplastningen. När man säger det så tror knappt folk på en. Man så bara det lilla ansiktet.
    Ja den gick jag igenom flera gånger. Den blev utskriven till neopersonalen i lund iom att vi blev skickade efter förlossningen här i hbg. Så den fanns i hans journalpärm sedan. Och hans journal i Lund gick jag igenom flera gånger under tiden där. Manisk stenkoll eller nåe ;)

Nu fick jag den fullständiga förlossningsjournalen i handen när jag träffade läkaren som snittade och förlossningsbarnmorskan. Men Lunds förlossningspersonal kanske har andra rutiner än här i HBG?
  • bluebride

Hej, här är en till prematurmamma till en liten tjej. Vi är kvar på neo i eskilstuna. Aurora var 29 cm 522g vid födseln. Hon har diagnosiserats med BDP.

• Lappen
    bluebride skrev 2009-04-12 23:15:51 följande:
    Hej, här är en till prematurmamma till en liten tjej. Vi är kvar på neo i eskilstuna. Aurora var 29 cm 522g vid födseln. Hon har diagnosiserats med BDP.
    vilken liten en..vad är bdp?
    Emanuel 070128 ~~ Ristin 080914 ~~ alexandraomma.webs.com
  • bluebride

bdp är en lungsjukdom. Lungorna hänger inte med hennes tillväxt, så hon kommer alltid ha nedsatt lungkapacitet. det är dötråkigt att vara kvar på neo, den 19 e Aurora 4 månader, å jag har legat inne på sjukhus i nu 4 mån å 2 dagar.

• Lappen
    bluebride skrev 2009-04-12 23:42:40 följande:
    bdp är en lungsjukdom. Lungorna hänger inte med hennes tillväxt, så hon kommer alltid ha nedsatt lungkapacitet. det är dötråkigt att vara kvar på neo, den 19 e Aurora 4 månader, å jag har legat inne på sjukhus i nu 4 mån å 2 dagar.
    måste vara jobbigt. själv låg jag först på förlossningen en vecka för vattnet gått och sen 2 veckor på neo tyckte det var jobbigt..och så hade man 30 mil hem
    Emanuel 070128 ~~ Ristin 080914 ~~ alexandraomma.webs.com
  • bluebride

jag låg 2 dagar på förlossningen i E-tuna, 11 dagar i uppsala och sen resten av tiden på neo i E-tuna och är ännu kvar.

• bluebride

nej, men min hälsa har varit rätt usel hela livet, de flesta problemen kom 04

Svar på tråden Här kan vi skriva av oss om vår neo tid