Inlägg från: xandersmamma |Visa alla inlägg
  • xandersmamma

Här kan vi skriva av oss om vår neo tid

Hej!

Den 2/3 föddes vår lilla gosse (ALVE) i v.32+1
    Han vägde vid födseln 2054 gram och var 42 cm lång!
    Han vägde som minst ca1800 gram.
    Han fick ligga i kuvös med cpap och syrgas dom första dagarna i sitt liv...
    Efterhand så klarade han att vara utan syrgasen mer och mer och när han var ca 5 dagar var han helt utan!

Efter det fick han komma ur kuvösen och ligga på värme bädd istället.
    Den 16/2 alltså 2 veckor gammal ammade han sitt första hela mål och samma dag fick jag ta med honom till RMD huset där jag bodde under tiden på neo (ett patient hotell)
    Dagen efter åkte vi hem med hemsjukvård, som ska komma och väga honom och kolla att allt fungerar här hemma!

Den 17/2 ammar han för fullt och är helt utan sond!

( Jag har bilder på honom i mitt galleri under starka bilder kika gärna om du har lust )

Ville bara skriva av mig lite... och berätta att det faktiskt kan gå hur bra som helst med en liten prematur!!

(jag vet att det finns många som har eller har haft det bra mkt kämpigare den första tiden!)

Skriv gärna och berätta om er neo tid, när ni kom hem hur allt fungerade eller inte fungerade!
    Ja, skriv vad du vill  {#lang_emotions_laughing}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-20 13:24
    Jag måste bara tillägga att all personal på Neo i lund har varit helt underbara under vår tid där!
    Dom har sett till våra behov och varit ett stort stöd under många jobbiga stunder av oro och ångest!

Tusen kramar till er som jobbar på neo ni gör ett SUPER BRA jobb!!!!
  • Svar på tråden Här kan vi skriva av oss om vår neo tid
  • xandersmamma
    Casiopeja skrev 2009-03-20 08:55:14 följande:
    19/8-08 tittade vår lilla Edvin ut vecka 24+4, han vägde 516 gram som minst 468 gram och var 29 cm lång. Han låg i resperator i 3 dygn innan det blev Cpap. i Kuvösen låg han cirka 6 veckor och sen på värmebädd. Efter 2 månader på BIVA så fick vi flytta in på samvården där vi blev kvar 5 veckor. På samvården så lärde han sig äta alla sina mål med nappflaska så sonden förvann innan vi skulle åka hem. Den 23/11-08 hade vi vår första nattpermis och den 25/11-08 så bodde vi hemma men åkte in på kontroller 2ggr i veckan, eftersom han fortfarande hade lite syrgasbehov 12/12-08 så togs syrgasen bort helt och den 16/12-08 så blev han utskrivenhelt. Idag mår edvin jättebra och växer så det knackar han är 7 månader och väger dryga 5 kilo. Själva tiden på Neo tycker jag funkade jaättebra och så, men vi har haft lite krångel med det efteråt, då Edvin fått ljumskbråck och dom missade att skicka in remissen om det och om hörseltest, men som sagt överlag tycker jag det dom varit super!
    Vad roligt att läsa att det gick bra för din llille Edvin! {#lang_emotions_laughing}
    Stora killen i dag ju!

Själv så ligger min lille prins (18 dagar gammal) här i famnen och smackar för full.. han ska nog också bli stor för det var ju värst vad han äter! haha
  • xandersmamma
    Fiviva skrev 2009-03-20 09:59:25 följande:
    hej hej jag är lat och hänvisar till mitt krypin där jag har länkat till mina förlossnings berättelser.
    Du berättar helt fantasktiskt... Fortsätt skriva, det är du mkt bra på!
    Underbart med 2 små charmtroll som mår bra!
  • xandersmamma

puffar upp tråden liite!

Finns kanske fler mammor eller pappor där ute som vill dela med sig med en berättelse om sin/sina premisar, neo tid, förlossning ja gud vet vad!

Skriv och berätta vet ja!

Fivia: varsågod! =)

• xandersmamma

åh så fort jag har mer tid över ska jag läsa hela!
    Men under tiden måste jag få veta hur det gått föt lilla Alva?? Mår hon bra idag?

Alva är ett underbart namn!! Skulle Alve hetet om han inte hade snopp =) =) =)

• xandersmamma

TUALISA:
    Han mår oförskämt bra!! Vi låg ju bara på neo i 2 veckor sen åkte vi hem och sen dess har han klarat sig utan sond och gått upp jätte mkt i vikt!

I går vägde han 2644 gram..(han vägde 2170 när vi åkte hem)  så han lägger på sig kan man säga!!

Vadunderbart att din lilla prinsessa mår fint! Hon repar sig säkert med vikten så småningom ska du se! Vissa barn är ju inte glada för att äta och vissa glufsar i sig som bara den...

Ja, man får akta sig för alla basiller och basilusker!! skönt att RS sesongen snart är över. Då kan man iaf andas ut lite! Sköönt att hon inte har blivit sjuk.. Jag har ju 2 stora gossar på dagis så här virvlar bakterierna fritt omkring!! hehe

• xandersmamma

Ååå det är verkligen så kul att läsa om alla fina berättelser!

OLIVIA 11: Grattis till lill killens 1 års dag!!! Gud vilken jobbig graviditet!!
    Tur att allt slutade så lyckligt!! =)

LAPPEN: JA, jag känner nog samma. Innerst inne var jag LIVRÄDD!! men det var aldrig någon som frågade hur jag mådde.. och det kan jag nog känna mig lite ledsen över i dag! >För igentligen behöver nog alla som har fött förtidigt få prata av sig med någon utomstående...Man är i chock när bebisen kommer ut i v.32 och dethela dessutom ta 1 o 1/2 timme  från start till den ligger i kuvös på väg till neo !!
    Men som du säger så blir man säkrare efterhand...
    och känslorna, ja... dom kommer och går här med kan jag tala om
    Rätt som man skalar potatis så gråter man en skvätt och sen skrattar man 5 minuter senare!!! hehe

DOUBLE THE JOY: Grattis twinnsen! Halvvägs till 1 års dagen..
    Oj vilken skilnad det var på barnens storlek! Var det inte svårt att acceptera att den ena var mkt mindre..?
    Jasså du tänkte på sminket du!! hehe själv vart jag helt paranoid över att min man absolut inte fick slarva bort mitt lypsyl!!!! Tror jag frågade 1000 gånger om han verkligen hade det i sin ficka?? hahaha

jaja iaf! Roligt att få läsa fler under bara berättelser!!

Glad påsk på err alla!!!!!

• xandersmamma

Vad underbart att allt har gått bra för båda era barn!!
    Men jag måste fråga!
    PLASTADE IN HONOM?? Jag ser framnför mig en bebis i plastfolie... hmm hahaha
    Jag är nog övertrött!

Ja, jag håller fullständigt med! Hemsjukvården är absolut underbar!
    Vilken vecka föddes din son i?
    Jag blev också helt stum av förvåning när våran lille Alve skrek i högan sky, trodde att han skulle vara tyst men icke!! han skrek också på som bara den!

Ha en underbar påsk !!

• xandersmamma

hehe jaha där ser man!! ... en liten söt bebis i plast! naawe!!
    var du så med precis efter förlossningen så du orkade titta vad dom gjorde?? jag vet att jag var helt tagen av sitvationen att jag bara låg och fortsatte andas i min mask... fast bebisen var ute!
    Sen frågade jag BM om han levde fast jag hörde att han skrek...

Jaja!
    Jag hoppas att alla har haft en bra påsk utan diareer  och annat tråkigt!!
    Själva har vi tagit det lungt. Varit lite i Helsingborg på sommarstället och fixat sen har man ju passat på att bli ett år äldre!

Måste skryta också! Alve väger numera 3300 gram och är 49 cm lång!!! 
    Han ska nog bli stor..?!
    Kram på er!

• xandersmamma
    Written Fiction skrev 2009-04-12 12:10:45 följande:
    Haha, tänk dig då min trötta reaktion när jag satt i Lund vid min sons kuvös och gick igenom födelsejournalen "levande fött, .. .. , lagd i påse"... lagd i påse!??!?!?! ;) Ja och så fick jag reda på sen varför dom plastar in barnen. Men jag trodde jag skulle ramla av stolen :P
    hahaha ungefär så såg jag nog ut här framför datorn när jag läste (plastade in honom)!!
    bluebride skrev 2009-04-12 23:15:51 följande:
    Hej, här är en till prematurmamma till en liten tjej. Vi är kvar på neo i eskilstuna. Aurora var 29 cm 522g vid födseln. Hon har diagnosiserats med BDP.
    OJ! Grattis till lilla prinsessan!
    Vad är BDP??
    Kram på er!
    bluebride skrev 2009-04-14 09:45:59 följande:
    Ja, vi får hoppas det. Just nu längtar man till dagpermisar.
    Hur stor är hon i dag då??
  • xandersmamma

BIRRY:
    Grattis till bebisen!
    ush ja! Jag minns när jag vaknade upp ur lustgasens dimma att jag kände mig sådär.. dålig! Varför? och vad hade just jag gjort för fel!??
    Jag förstår din ångest till fullo!

Jag fick aldrig ha Alve på mitt bröst =( och det kan jag känna i dag att jag verkligen skulle vilja fråga läkaren varför?? Jag vet igentligen varför.. läkaren hade 2 kandidater med sig som han undervisade sammtidigt och därför blev dev väl inte läge att JAG (hans mamma) fick hålla honom.. precis som att man inte var värd det... (ångest)

Min man började jobba efter 8 dagar. Av precis samma anledning.. Pengar! Jag hatar vekligen pengar dom dom ställer till med så mkt... Jag har fortfarande inte fått mina sjukskrivnings pengar sen min sjukskrivning innan Alve kom!!! Det är så sjuk att man ska behöva må så dåligt över sin ekonomi... (men våra skatte pengar ska ju självklart betala dom kungligas bröllop!!!!) *ARG*

Jag fårstår precis hur du känner! Jag har 2 pojkar sen innan, och der var många tårar som trillade när man och barn åkte hem och jag låg kvar i lund... Man räckte inte till.. För mig handlade många dagar bara om att överleva sitvationen.. och som jag har skrivit innan så var det aldrig någon som frågade mig hur jag egentligen mådde. Jag gick på någon slags överskotts energi som fick mig att hålla skenet uppe!! Det var ingen som erbjöd sig att prata eller fråga... Men med Alve var ju allt så bra! honom berömde dom hela tiden han var ju så duktig att jag inte vågade visa hur jag mådde innerst inne!! dumt..

Jag tycker att man (i den mån det går) ska ge sitt barn bröst mjölk! Men om man väljer att göra det från bröstet eller från en flaska... det spelar väl ingen roll?? det är ju faktiskt praktiskt att båda föräldrarna kan ge sitt barn mat? och det tycker inte jag att personalen ska få lov att tycka till om!!!

Det finns ju faktiskt dom som aldrig får igång sin mjölk... ska dom också må dåligt då?...

För mig fungerade det bra med att amma, jag trivs med att ha ansvaret för matningen! Då kan mennen hänga tvätt och jag amma hahaha!

Du är ABSOLUT INTE ensam om att känna så!! Jag blir ledsen när ingen ser på... när ingen kan fråga hur det är så gråter  jag! Min man vet hur jag mår! och han gör allt för att få mig må bättre.. men man behöver nog prata med andra som har varit i "samma" sits för att förstå att man inte är ensom om alla känslor och ångest!

MASSOR AV STYRKE KRAMAR TILL DIG!!
    (om du vill skriva av dig så får du gärna inboxa mig!)

• xandersmamma
    Double the joy skrev 2009-04-16 09:09:01 följande:
    Måste säga xandersmamma att denna tråden var ett bra initiativ för oss att kunna ventilera, hjälpa, stötta skratta och gråta med varandra även om vi har olika utgångslägen. Så jag säger TACK.Kram till alla kämparDTJ
    Tack! och varsågoda hoppas alla som behöver stöd eller bara har lust att skriva av sig tar nytta av denna tråd!

Den har iaf hjälpt mig att få ett annat perspektiv på min ångest och att det faktiskt är OK att vara ledsen och gråta över saker fast att allt har gått underbart bra!!!
    Man kan inte styra sina känslor och ibland vet man faktiskt inte VAD det är man känner ena dagen mår jag skit bra och är lycklig för att hallt gick så bra, nästa kan jag böla i timmar för allt som inte blev som det skulle.....

Idag har jag 3 friska gossar, vad har jag att vara ledsen för?? Jo! jag är ledsen för saker som sitter djupt inom mig... vissa saker går inte att förklara eller sätta ord på, dom känslorna bara finns!

Kramar!
  • xandersmamma

Hjälp!!!!!!!
    Min Alve ska opereras för pung/ljumskbrock.(Vi läggs in i dag)  Jag har varit helt lugn med detta sen vi fick reda på det!
    Tänkt att jaja det är klart att han ska opereras, han ska ju inte ha ont! och jag vet (av erfarenhet) att en ljumskbråcks OP är super enkel och tar bara någon timme!!

Men i morse... jag har nog aldrig vaknat så svetting förut!...
    Jag vaknade med en enda tanke i huvudet: TÄNK OM DET INTE GÅR BRA!!!! Tänk om jag inte får tillbaka honom levande... Varför har jag sån ågren!!

Ush mår inget vidare just nu! jag vill inte att dom ska skära i mitt barn! men jag vill ju själv klart hans bästa och anser läkaren att han behöver opereras så måste han ju det!

jag är inte färdig med neotiden... känns som jag inte pallar med detta just nu!!

• xandersmamma

Vi låg i lund. Och där bodde jag och familjen på ronald mc donald house. Där det ver helt underbart.. stort kök ( 4 spisar på varje plan ) egen kyl och frys samt skafferi.. Vi  lagade all vår mat där, helt underbart! Dit kunde man gå och bara vara en stund när allt kändes för jobbigt... ta en kopp kaffe och sen gå till baka till alve igen!
    Jag hade "lånad" pump med till hotellet. och på neo avdelningen fanns det pump rum. med allt som behövdes (flaskor mm) och snygga gardiner för dörrarna så man kunde sitta riktigt ifred!!
    Kan nog inte komma på något som inte fungerade rent praktiskt!
    Men ändå kan jag känna att dom glömmer bort föräldrarnas sorg och kännslor....

Aves operation gick bra! Han var trött och slö på att äta ganska länge efteråt.. men han repade sig igen..

Nu ser man bara ärret om man vet om det! =)

kram på er!!

Svar på tråden Här kan vi skriva av oss om vår neo tid