• MagdaA

Pladderbebisarna Del 7

Hanna: en köttgryta med massa mumsigt i fläskkött, minimorötter, champinjoner, purjo, persilja, rårörda lingon...mmm! Alex älskar den

Ebba har fått en lillebror! Vår Älskade Alexander är här!
  • MagdaA

det är tur att Alex inte ska på dagis i morgon för i kväll lär de bli svårt att få in honom i lagom sovtid. Våran kompis som ska gräva kommer troligen hit med grävmaskinen i kväll...

• MagdaA

jag kan lägga upp receptet i min blogg här på fl så kan ni hämta det där om ni vill testa.

• MagdaA
    Hannnas skrev 2009-05-20 13:29:22 följande:
    gräva inför jordvärmen?
    japp! det bästa är att Micke och hans pappa har förberett i princip allt, så när slangen är nedgrävd är det inte så himla mycket kvar.

Dom har tagit upp ett hål i pannrummet, i golvet alltså, som är ca 30*60 cm. Det har dom krupit ner igenom och varit å krupit under huset, i torpargrunden. grävt å flyttat stenar å grejat. för att slippa bryta upp golvet i vardagsrummet (gammalt fint grangolv som Mickes farfar lagt in) så går vi in under huset och upp direkt i pannrummet. Det bästa är ju också att vi slipper gräva i gräsmattan. hela slangen kommer ligga på lägdan.
  • MagdaA

Thezz: vi har el, vattenburen. Men det blir dyyyra elräkningar och ska vi göra iordning övervåningen så måste vi ha nått annat. Mickes farföräldrar eldade olja. När dom satte in det var ju oljan billig. Fanns lite kvar i tanken som vi eldade upp i fjoll. Vi har ju skog, men pannrummet ligger mitt i huset och är bara drygt 1 kvm, så det är lite svårt att hitta ett bra sätt att elda med tex ved, blir sånt bök att bära in allt genom ytterdörren, lagra, sräpigt osv. Så nu blir det jordvärme, tror det kommer bli kalas! Dyrt nu, men vi betalar ju av det eftersom.

• MagdaA

18 grader ute och SOL! Synd att det blåser...

• MagdaA
    Hannnas skrev 2009-05-20 13:41:02 följande:
    nice o fyyy så läskigt att gå i krypgrunden, inte värsta mysstället direkt men hellre det än bryta upp det fina grangolvet! skönt att det snart är klart iaf!
    Om du bara visste vad dom hittat för spännande där under

Ja, det ska bli skönt, dessutom är våran kompis grym på att gräva så jag tror det kommer bli kanon! han ska fixa till en slänt å lite sånt också där han ändå är här. Det var han som grävde för våran utbyggnad också.
  • MagdaA

vi har ingen värme alls igång nu, inte haft på flera veckor. varit liiite hurvigt på mornarna då det är kring +2 och biland tom - på nätterna. Men vi har ett elelement i köket som vi kan köra för att hålla lagom temp. vårat hus lagrar solens värme bra under dagen så det håller sig hyffsat iaf.

• MagdaA

vi bytte förresten till oss en gungställning igår Jag har hela tiden sagt att om vi ska ha nån gungställning så ska det va en rejäl av inpregnerade trästockar. Å en sån hade grannen Bytte den mot vinterns snöskottning, en bra deal tycker jag!

• MagdaA

halåj! fyyy vad jag är less på att vara fökyld Så tät i näsan, kan knappt andas! Jobbat på morron och lämpligt trött. Fått värdens miniatyrkalv på jobbet. Kon har varit sjuk under sista tiden innan kalvning så kalven har nog haft det lite kämpigt. så liten å så söt. Kändes lite hemskt att sätta lapp i hans lilla öra.

Alex sover ute i snickarboa. Hoppas att han inte ska störas så mycke av grävaren där.

full fart med grävningen här nu

gräv2.JPGgräv1.JPG

Svar på tråden Pladderbebisarna Del 7