• bubbli

nekad snitt,vad gör jag nu?

har nfder hela denna gravven varit övertygad om att mina skäl till ett snitt skulle vara tillräckliga,enligt alla BM jag träffat så skulle det inte vara något som helst problem att få ett snitt beviljat.
    (första förlossningen var skit,slutade med klipp+sugklocka efter tre dygn,andra förlossningen var ett avbrytande i vecka 21 då jag tvingades föda fram min son död.)

men NU,efter aurorasamtal och läkarbesök,så bestämmer sig läkaren för att neka mig.Hon kunde heller inte meddela mig personligen utan bad en BM ringa mig för att berätta om hennes beslut,jag fick alltså inte ens en chans att ifrågasätta hennes beslut då BM inte har något att säga till om.

nu sitter jag här i vecka 36,fortfarande så paniskt rädd att jag kräks bara vid tanken på en vag.förlossning och ingen aning om vart jag ska ta vägen?

hur FAN kan en läkare vara så känslokall?!
    Jag har träffat henne under ett 20 min långt samtal,det är allt och utifrån det har hon alltså bestämt sig för att jag inte alls är rädd för att föda vaginalt...eller nåt.

jag kanske hade fel,men jag trodde att vården skulle hjälpa människor att antingen komma över sina fobier/rädslor,inte bara lägga över allt ansvar på patienten och titta åt ett annat håll när patienten sakta men säkert bryts ner psykiskt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-05 14:37

snittet är äntligen beviljat,23 februari kommer vår efterlängtade lilla fis!

• Svar på tråden nekad snitt,vad gör jag nu?
  • bubbli

min man pratar med BM just nu och tydligen ska vi få en ny tid till läkaren i veckan.
    Hon hade visst pratat med henne...håll tummarna för oss!!!

• Calazirya
    bubbli skrev 2009-01-31 15:32:36 följande:
    min man pratar med BM just nu och tydligen ska vi få en ny tid till läkaren i veckan. Hon hade visst pratat med henne...håll tummarna för oss!!!
    Såklart vi håller tummarna :)
  • bubbli

hihi...jag överlåter det här till min man istället,fan vilken tur att jag har honom.

BM som ringde sa att de hade försökt få tag i oss redan igår(??) för att säga att vi har fått tid till läkaren igen på tisdag redan.BM pratade även om att om det var så att vi fick snittet beviljat "-redan då" skulle vi höra av oss igen till henne så fort som möjligt om vi behövde få mer info eller om vi bara ville prata...fan,tänk om det går vägen nu iaf?

• Bebiz2009

Hoppas att det går bra för dig!*håller tummarna*

• Tova

Herregud! Jag blir alldeles kallsvettig när jag läser igenom den här tråden, vilken idiot till läkare! Jag förstår dig precis, har två kejsarsnitt bakom mig, det första akut efter en helveteslång förlossning då dottern aldrig kom ner i bäckenet, det andra planerat efter en massa turer hit och dit och hur många besök hos olika läkare som helst. Trots att jag har, visade det sig efter röntgen (som jag tjatade mig till) gränsmått på bäckenet och första barnet vägde fem kilo, ville min läkare inte bevilja ett planerat snitt "eftersom det skulle kunna gå"!!! Fick utnyttja kontakter för att få en läkartid i ett annat landsting, där fick jag efter en del turer träffa en vettig läkare som sa att det var solklart att jag skulle få ett planerat snitt. Fick datumet bokat först i v 38, så den graviditeten var tyvärr framförallt ångest och oro...

När jag läser din historia är det ju hur tydligt som helst att dina tidigare erfarenheter borde innebära tillräckliga skäl för planerat snitt. Jag tror, precis som någon nämnde tidigare, att du måste sluta uttrycka dig rationellt och förnuftligt nästa gång du träffar läkaren och BÖRJA GRÅTA! Har i efterhand förstått att det var det som jag missade - satt liksom och "förhandlade" med läkaren: gör inte det! Säg bara "Det finns inget annat alternativ", bli hysterisk, vägra gå ifrån rummet förrän hon/han lyssnar på dig, få ett utbrott osv.

Du uttrycker dig väldigt väl i dina inlägg och jag misstänker att läkarna misstolkar/utnyttjar det, "så illa kan det ju inte vara med henne, då skulle hon ju inte vara så här lugn". Jag reagerar precis likadant som du, biter ihop och blir tyst och sedan bryter jag ihop utanför sjukhuset - inte smart alls! Var jobbig istället!

Önskar dig all lycka till, skulle vilja kunna hjälpa dig mer!

KRAM!

• Laguna

Om inte du får ett snitt vem ska då få det på andra grunder än fysiska. Jag hade en mycket utdragen o jobbig förl.-96 och det tog många år innan jag kunde tänka mig fler barn. Med nästa barn blev det snitt (av andra orsaker). Och efter den upplevelsen som var positiv, så bleknade de andra minnena, och den här upplevelsen tog över, det var så skönt. Om du får ett pl. snitt så kanske du inte har så mycket att jobba med sen, utan bara kan njuta. Det är fruktansvärt att läk. riskerar din anknytning till barnet. Hoppas att hon ger sig nu så att du får en chans till lugn o ro.

• Kaniss

Eftersom läkaren vill träffa dig igen så kommer det nog att ordna sig! I annat fall låt dem förstå att det inte finns något annat alternativ!

Jag vet att vissa landsting försöker få ned antalet planerade sectio. Det är så himla dyrt att förlösas på det viset. Men ... finns det giltiga skäl så skall man kunna bevilja detta. Om inte annat humana skäl där risken är stor för psykosocialt lidande post partum. Tyvärr har inte alla läkare koll på riskerna vid en postpartum depression, jag vet därför att jag skrivit en litteraturstudie på akademisk nivå om just postpartum depressioner där jag läste ca 100 vetensakpliga artiklar från olika forskare världen över. Få om några studier var skrivna av läkare... minns inte riktigt alla författare.

Lycka till!!!

• oOrosamarängerOo

Det kommer ordna sig, du kommer få ditt snitt!!! Alla tummar hålls för dig 

• AnneSophie

Jag håller tummarna för dig!

« People will judge you on what you can build, not what you destroy. »
  • Bei Bei

Håller också tummarna för dig idag TS. Hoppas du får ditt snitt beviljat!

♥ Ronja ♥ Hannes ♥
Svar på tråden nekad snitt,vad gör jag nu?