• bubbli

nekad snitt,vad gör jag nu?

har nfder hela denna gravven varit övertygad om att mina skäl till ett snitt skulle vara tillräckliga,enligt alla BM jag träffat så skulle det inte vara något som helst problem att få ett snitt beviljat.
    (första förlossningen var skit,slutade med klipp+sugklocka efter tre dygn,andra förlossningen var ett avbrytande i vecka 21 då jag tvingades föda fram min son död.)

men NU,efter aurorasamtal och läkarbesök,så bestämmer sig läkaren för att neka mig.Hon kunde heller inte meddela mig personligen utan bad en BM ringa mig för att berätta om hennes beslut,jag fick alltså inte ens en chans att ifrågasätta hennes beslut då BM inte har något att säga till om.

nu sitter jag här i vecka 36,fortfarande så paniskt rädd att jag kräks bara vid tanken på en vag.förlossning och ingen aning om vart jag ska ta vägen?

hur FAN kan en läkare vara så känslokall?!
    Jag har träffat henne under ett 20 min långt samtal,det är allt och utifrån det har hon alltså bestämt sig för att jag inte alls är rädd för att föda vaginalt...eller nåt.

jag kanske hade fel,men jag trodde att vården skulle hjälpa människor att antingen komma över sina fobier/rädslor,inte bara lägga över allt ansvar på patienten och titta åt ett annat håll när patienten sakta men säkert bryts ner psykiskt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-05 14:37

snittet är äntligen beviljat,23 februari kommer vår efterlängtade lilla fis!

• Svar på tråden nekad snitt,vad gör jag nu?
  • mULLEmekk

Ja det är nog bra att börja med ett samtal till pat.nämden, så du får tips på hur du kan gå vidare.
    Låter ju helt sjukt att man kan bli tvingad till att föda vaginalt under sådana omständigheter. Tycker du ska höra av dig till klinikchefen och be om att få träffa henne återigen å det snaraste, stå på dig och lycka till!

• Chiba

Men gud, usch va jobbigt!
    Jag tycker absolut inte du ska acceptera ett nej. Det är din kropp och om du vill få kejsarnsitt ska du fan ha det oxå! Speciellt när du har vettiga skäl.

Säger som många andra, gå vidare med detta. Ring och kräv en förklaring av hon som bedömde dig. Kan du prata med din vanliga BM o berätta vad som hänt så kanske hon kan lotsa dig vidare?

• Sjöborren

Hej, låter hemskt tycker jag. Om du nu gått igenom allt detta känns det konstigt att bli nekad snitt. Har ett par vänner som också har ett änglabarn som dog i magen. Pga detta fick de ett planerat kejsarsnitt andra gången de blev gravida. Då tekniken och kunskaperna finns och du vet att du skulle känna dig tryggare med det, känns det väldigt konstigt att du inte får den möjligheten. Ännu mer förvånande anser jag att det är när läkaren själv inte meddelar och stödjer sitt beslut med välgrundade argument. Kan du inte höra med ett annat sjukhus?

• bubbli

...nu får jag inte tag i varken BM eller patientnämnden eller kuratorn.

fan vilken organisation...

tack för alla svar,tjejer..jag kan liksom inte ge med mig,vag.förlossning är ju inget alternativ för mig.
    (jag betackar mig för alla klämkäcka kommentarer som att "-ungen kommer nog ut varesigduvilldet,osv...")

klart att ungen kommer ut,men till vilket pris då?

• SmileyMalin

bubbli skrev 2009-01-29 10:26:06 följande:

...nu får jag inte tag i varken BM eller patientnämnden eller kuratorn. fan vilken organisation... tack för alla svar,tjejer..jag kan liksom inte ge med mig,vag.förlossning är ju inget alternativ för mig. (jag betackar mig för alla klämkäcka kommentarer som att "-ungen kommer nog ut varesigduvilldet,osv...") klart att ungen kommer ut,men till vilket pris då?
    Och hur bra skulle din bebis må under förlossningen om du är superstressad och livrädd?!!
  • bubbli

tror inte att det skulle sluta speciellt bra för någon,ärligt talat.synd bara att inte läkaren förstår vad jag säger.

• herewegoagain

Usch o fy va jobbigt. Samla nya krafter, ta din sambo/man o bm till hjälp, ni är starkare tillsammans. Med det du har bakom dig så borde det vara självklart för att du, bebisen o pappan ska må bra. Det här skapar ju en enorm oro hos dig, kanske även ångest. Kämpa vidare o stå på dig. Och glöm inte att du har gjort allt vad som står i din makt för att försöka bearbeta mycket av det som hänt. Det borde dom värdesätta! För nu är det upp till dem att visa sin uppskattning genom att följa dina önskemål. Jag hoppas verkligen du får snitt, nått annat borde inte vara aktuellt. Lycka till!

• bubbli

Nu har jag skrivit ett brev till läkaren iaf, jag vet inte om jag har varit otydlig i mina förklaringar till henne så jag tar det säkra före det osäkra.
    Nu kan hon iaf inte missuppfatta mig.

undrar om man ska maila henne eller skicka the snigel-way?

(fattar hon ens hur man läser ett mail?)

• Ö vik

Ge dig inte vad själv med om en jobbig förlossning 07 och nu när vi planera tillökning så va det inga problem att bli lovad ett snitt. Men det kan ju bero på vad man bor. Min gyn läkare som va med sa att självklart få du ett snitt av humanitära skäl. Ha fött 2 barn lätt o smidigt men när lill killen kom slutade det med ett urakut snitt. SÅ STÅ PÅ DIG! LYCKA TILL

• oOrosamarängerOo
    bubbli skrev 2009-01-29 11:10:08 följande:
    Nu har jag skrivit ett brev till läkaren iaf, jag vet inte om jag har varit otydlig i mina förklaringar till henne så jag tar det säkra före det osäkra.Nu kan hon iaf inte missuppfatta mig. undrar om man ska maila henne eller skicka the snigel-way?(fattar hon ens hur man läser ett mail?)
    Tycker du ska ringa istället och begära att du vill prata med henne och att hon ska ringa upp dig. Har hon nekat dig snitt så måste hon ju kunna ta samtalet med dig och inte enbart gått via din mb. Kräv en förklaring till varför du nekades och att du vägrar föda vaginalt punkt slut! Du kan kräva en ny bedömmning av annan läkare på samma sjukhus även om hon är klinikchef eller för det lätthetens skull aqtt hon gör en ny bedömmning själv och beviljar dig direkt över telefon.
Svar på tråden nekad snitt,vad gör jag nu?