• bubbli

nekad snitt,vad gör jag nu?

har nfder hela denna gravven varit övertygad om att mina skäl till ett snitt skulle vara tillräckliga,enligt alla BM jag träffat så skulle det inte vara något som helst problem att få ett snitt beviljat.
    (första förlossningen var skit,slutade med klipp+sugklocka efter tre dygn,andra förlossningen var ett avbrytande i vecka 21 då jag tvingades föda fram min son död.)

men NU,efter aurorasamtal och läkarbesök,så bestämmer sig läkaren för att neka mig.Hon kunde heller inte meddela mig personligen utan bad en BM ringa mig för att berätta om hennes beslut,jag fick alltså inte ens en chans att ifrågasätta hennes beslut då BM inte har något att säga till om.

nu sitter jag här i vecka 36,fortfarande så paniskt rädd att jag kräks bara vid tanken på en vag.förlossning och ingen aning om vart jag ska ta vägen?

hur FAN kan en läkare vara så känslokall?!
    Jag har träffat henne under ett 20 min långt samtal,det är allt och utifrån det har hon alltså bestämt sig för att jag inte alls är rädd för att föda vaginalt...eller nåt.

jag kanske hade fel,men jag trodde att vården skulle hjälpa människor att antingen komma över sina fobier/rädslor,inte bara lägga över allt ansvar på patienten och titta åt ett annat håll när patienten sakta men säkert bryts ner psykiskt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-05 14:37

snittet är äntligen beviljat,23 februari kommer vår efterlängtade lilla fis!

• Svar på tråden nekad snitt,vad gör jag nu?
  • Cornbread
    Svar på #8
    ludenben skrev 2009-01-29 09:20:34 följande:
    cornbread: lite stöd och peppning kanske ts var ute efter. Inte mycket annat än vaginalt att välja på, det vet nog ts med. Så kanske onödigt att låta så hård... TS: Ush, jag förstår din panik födde med akutsnitt sist och det gick bra tillslut. Ska föda vaginalt denna gången men jag var i valet och kvalet för det gamla sitter ju och spökar. Hoppas att allt kommer att gå bra för dig men tycker att det var väldigt taskigt att neka dig snitt när andra blivit snittade för mindre.
    Tyckte inte det jag skrev var så hårt, blir kanske så när man läser det här, vad vet jag..
  • vindlövet

Byt läkare, gör det så fort som möjligt eftersom du är så längt gånget som du är, klart du måste har rätt till snitt om du är så rädd vilket är helt förståeligt! Lycka till.

• mammastitch

Ställ till med ett jäkla HALLÅ. Gå tillbaka, skrik, gråt, bli hysterisk, arg osv. Men ge inte upp!

Lycka till!

• lyckligmamma

prata med en psykolog, tror de kan ha större makt än läkarna ibland

• vindlövet

Cornbread skrev 2009-01-29 09:17:08 följande:

Menar inte att vara ironisk alls. Men eftersom du blev nekad till snitt, finns det ju ingenting du kan göra åt saken.Så vad ville du ha för respons egentligen?
    Jaha så då ska man bara acceptera då eller? man får väll kämpa för sina rättigheter, ingen annan gör det åt en.
  • bubbli

hur fasiken byter man läkare om läkaren som nekat mig är klinikchefen?

jag funderar på att ringa pat.nämnden bara för att höra hur jag ska ta mig vidare med det här,när tillochmed BM ställer sig frågande inför hennes beslut kan jag inte annat än undra om hon har fått en psykos eller nåt.
    Det kan inte vara farligare med ett snitt än att föda vag.mot sin vilja,jag kommer inte ens att kunna ta mig till förlossningsavdelningen om värkarna sätter igång.

• Bei Bei

Ring pat.nämnden! Du har ju svaret själv LYCKA TILL!

bubbli skrev 2009-01-29 09:25:19 följande:
    hur fasiken byter man läkare om läkaren som nekat mig är klinikchefen? jag funderar på att ringa pat.nämnden bara för att höra hur jag ska ta mig vidare med det här,när tillochmed BM ställer sig frågande inför hennes beslut kan jag inte annat än undra om hon har fått en psykos eller nåt. Det kan inte vara farligare med ett snitt än att föda vag.mot sin vilja,jag kommer inte ens att kunna ta mig till förlossningsavdelningen om värkarna sätter igång.
    ♥ Ronja ♥ Hannes ♥
  • bubbli

(menade naturligtvis att auroraBM ställer sig frågande till beslutet,hon som är utbildad just inom området förlossningsrädsla borde ju kunna ha nån liten aning om vad som är bäst för mig.Hon har dessutom haft mer kontakt med mig än läkaren.)

• Moyo

Det är fruktansvärt att du inte får planerat snitt med allt det hemska i bagaget. Tycker i alla fall att du ska få möjlighet att få snitt om förlossningen tar väldigt lång tid, just med tanke på hur traumatisk din första förlossning var.
    Jag tror och hoppas att det kommer att gå bra, du kan ju det här!

Svar på tråden nekad snitt,vad gör jag nu?