• bubbli

nekad snitt,vad gör jag nu?

har nfder hela denna gravven varit övertygad om att mina skäl till ett snitt skulle vara tillräckliga,enligt alla BM jag träffat så skulle det inte vara något som helst problem att få ett snitt beviljat.
    (första förlossningen var skit,slutade med klipp+sugklocka efter tre dygn,andra förlossningen var ett avbrytande i vecka 21 då jag tvingades föda fram min son död.)

men NU,efter aurorasamtal och läkarbesök,så bestämmer sig läkaren för att neka mig.Hon kunde heller inte meddela mig personligen utan bad en BM ringa mig för att berätta om hennes beslut,jag fick alltså inte ens en chans att ifrågasätta hennes beslut då BM inte har något att säga till om.

nu sitter jag här i vecka 36,fortfarande så paniskt rädd att jag kräks bara vid tanken på en vag.förlossning och ingen aning om vart jag ska ta vägen?

hur FAN kan en läkare vara så känslokall?!
    Jag har träffat henne under ett 20 min långt samtal,det är allt och utifrån det har hon alltså bestämt sig för att jag inte alls är rädd för att föda vaginalt...eller nåt.

jag kanske hade fel,men jag trodde att vården skulle hjälpa människor att antingen komma över sina fobier/rädslor,inte bara lägga över allt ansvar på patienten och titta åt ett annat håll när patienten sakta men säkert bryts ner psykiskt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-05 14:37

snittet är äntligen beviljat,23 februari kommer vår efterlängtade lilla fis!

• Svar på tråden nekad snitt,vad gör jag nu?
  • Svanflikkan85
    Tycker du har nog skjäl med att få snitt. Ge dig inte.
    Jag har haft en sjukt svår graviditet denna ggn (ska snittas om 12 dgr om de inte sätter igång av sig själv..)

Jag fick snittet i Tis, men det sker som sagt på BF dagen. Och anledningen är att de hellre snittar en tidigare snittad, än sätter igång...

Ge dig inte. Kan inte du be om läkartid på spec-mvc hos dig? och gå via läkarna där???
  • Svanflikkan85

kan tillägga att jag anser att du har mer rätt till snitt än jag i denna frågan...

• bubbli

haha..gå till tidningen....kanske kunde vara nåt.
    tyvärr litar jag inte på att folk fattar själva grejen med att "kräva" ett snitt av humanitära skäl, är snarare rädd att jag kommer att bli idiotförklarad om jag går ut med det.

jag tänker vänta tills jag har fått tag i min BM och se vad hon säger, jag har mitt lilla brev som stöd och jag har iaf etablerat en kontakt med pat.nämnden.
    Jag vill vara säker på vad jag säger innan jag pratar med kärrin...ursäkta, läkaren menade jag naturligtvis.

och,jo,det stämmer att den här bäbisen är beräknad till samma månad som min lilla ängel.
    Ingen planerad graviditet alls,alltså...men väldigt välkommen!

• Pormoicheia
    bubbli skrev 2009-01-29 11:54:53 följande:
    jag bor i nyköping.pormoicheia: som läget är nu har jag ingen aning om hur jag rent praktiskt skulle kunna ta till mig en vaginal förlossning överhuvudtaget.Jag har varit inställd på snitt ända sedan innan jag blev gravid och även fått det bekräftat av BM,så att såhär sent in i graviditeten börja någon slags terapi för att överhuvudtaget ta mig in till förlossningsavdelning känns övermäktigt.jag vet inte hur man bearbetar sånt här på bara några veckor, vet du?
    Ingen aning.

Jag förstår oron med tanke på din tidigare erfarenhet.
    Jag är långt ifrån kurator men jag kan försöka hjälpa dig iaf.

Kan du hitta ord för vad det är, mer exakt, som du är rädd för?

Ett försök att hitta något positivt.
    Din kropp har gått igenom 2 förlossningar (mindre trevliga men ändå) så din kropp vet ju bättre nu vad som komma skall.
    Allt pekar isåfall på att det skulle gå bättre.

Även du vet bättre nu vad som gäller så du är ju bättre förberedd nu än vad du varit förut vilket också är bra.

Och för att för en stund bara låtsas lite.
    Du är hemma och värkarna sätter igång lite smått. Du borde ju iaf kunna få beviljat att få åka in tidigare för att kunna få hjälp på plats med smärtstillande och samtal. Det kanske skulle kunna hjälpa att träffa andra blivande mammor eller se andra nyblivna mammor.

Det borde ju finnas iaf några som gått igenom vaginal förlossning trots att de varit rädda som det gått bra för här på fl som kan ge lite stöd och pepp.

Det finnas en del att läsa på nätet också men om det kan hjälpa kan inte jag avgöra...
    http://www.google.se/search?q=f%C3%B6rlossningsr%C3%A4dsla&hl=sv&sa=2
    No poo is da shit
  • bubbli

svanflikkan85: som sagt...läkaren som tagit beslut är klinikchef och har alltså det slutgiltiga ansvaret.Även om jag går via en annan läkare på mödravården är det hon som tar det slutgiltiga beslutet.En annan läkare kan bara rekommendera ett snitt.

• cise

Har varit i din situation för ca 2 år sen. Gick hela grav och trodde det inte skulle vara några problem efter en väldigt komplicerad förlossning 93 och ett snitt 97. In kommer en läkare och bara avvisar snitt mitt framför näsan på mig utan att ens höra vad jag har att säga....Du vet, jag trodde jag skulle dö, v 36 och aprädd för att föda barn. Men jag vägrade ge mig och började störtböla, så till slut efter mycket om och men, så säger tanten ja.... Så mitt råd...stå på dig. Kram

• MyggaMygg

Får du inte snitt så hoppas jag denna förlossning går bra för dig men tycker det är mycket dåligt att du inte blir beviljad snitt.
    Jag har e´tt val att få välja men jag hoppas kunna slippa snitt så jag hoppas kunna göra ALLT för att slippa snitt att det blir komplikationsfritt denna gången.
    Hoppas det löser sig för dig.

• bubbli

pormoicheia:

min kropp vet hur det är att försöka krysta fram ett barn utan att ha krystvärkar,min kropp vet hur det känns att föda fram en hal,livlös liten kropp som inte skriker,min kropp vet hur det känns att i flera dygn ha värkar för att sedan få en EDA lagd för sent(9cm) så att de enda värkarna jag egentligen hade behövt försvann,min kropp vet BARA hur det känns att misslyckas med ett födande ch det är precis det min kropp minns.

därför reagerar jag med panik.

tror inte att det pekar på att något skulle gå bättre denna gång,men tack iaf för att du försöker.

Önskar att jag hittat någon som velat försöka lite tidigare.

• bubbli

hade jag kunnat "välja" hade jag valt att inte ha panikkänslorna.
    Jag önskar att jag kunde föda vaginalt utan att riskera både min och bäbisens hälsa,men jag ser det inte som att det ens finns ett "val" nu.

• angelfransson

Jodå.. Det är en skit bra rubrik " klinikchefen för Nyköping sjukhus nekade 24 åringen snitt fastän tidigare komplikationer och ett förlorat barn"

Så länge du har namnet på klinikchefen är det du som har makten.

Patient nämnden vet jag inte hur bra dom är egentligen.. Dom är bra på att snacka men du behöver att saker ska hända, NU NU.

Jag hade åkt till sjukhuset och stått och väntat där tills jag fått syn på läkaren.. sen hade ja skrikit o gråtit..

Sen måste jag bara tillägga, när jag var på inskrivningen frågade jag snällt barnmorskan om jag kunde få kejsarsnitt och tid till läkare, då sa hon NEJ direkt. Då började jag störtlipa och drog in massa psykologiska orsaker till min rädsla (barndom, uppfostran osv).. Efter fem minuter sa hon att det skulle gå, att ja skulle få träffa läkare i mars.

Vet inte om du gråtit framför läkaren??

Svar på tråden nekad snitt,vad gör jag nu?