• bubbli

nekad snitt,vad gör jag nu?

har nfder hela denna gravven varit övertygad om att mina skäl till ett snitt skulle vara tillräckliga,enligt alla BM jag träffat så skulle det inte vara något som helst problem att få ett snitt beviljat.
    (första förlossningen var skit,slutade med klipp+sugklocka efter tre dygn,andra förlossningen var ett avbrytande i vecka 21 då jag tvingades föda fram min son död.)

men NU,efter aurorasamtal och läkarbesök,så bestämmer sig läkaren för att neka mig.Hon kunde heller inte meddela mig personligen utan bad en BM ringa mig för att berätta om hennes beslut,jag fick alltså inte ens en chans att ifrågasätta hennes beslut då BM inte har något att säga till om.

nu sitter jag här i vecka 36,fortfarande så paniskt rädd att jag kräks bara vid tanken på en vag.förlossning och ingen aning om vart jag ska ta vägen?

hur FAN kan en läkare vara så känslokall?!
    Jag har träffat henne under ett 20 min långt samtal,det är allt och utifrån det har hon alltså bestämt sig för att jag inte alls är rädd för att föda vaginalt...eller nåt.

jag kanske hade fel,men jag trodde att vården skulle hjälpa människor att antingen komma över sina fobier/rädslor,inte bara lägga över allt ansvar på patienten och titta åt ett annat håll när patienten sakta men säkert bryts ner psykiskt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-05 14:37

snittet är äntligen beviljat,23 februari kommer vår efterlängtade lilla fis!

• Svar på tråden nekad snitt,vad gör jag nu?
  • bubbli

har pratat med pat.nämnden nu som inte gav ett skit,tyvärr.
    Hon malde bara på om hur farligt det var med snitt och att det bästa för barnet är att födas vaginalt.

Döööh?!

hennes kollega som tydligen är barnmorska skulle dock ringa mig imorgon,hon trodde att kollegan var mer kunnig inom detta området.

tror jag också,av hennes svar att döma.

• angelfransson

Människor som inte själva varit i samma situation förstår inte.

Jag har också varit inställt på kejsarsnitt före min graviditet, 2-3 år före. O nu är jag rädd för att inte bli beviljad. Men man får stå på sig helt enkelt.

Är det Nyköpings sjukhus du har varit på då? Och är det deras chef som nekat?

• bubbli

byta läkare funkade visst inte enligt pat.nämnden då min läkare är klinikchef och har det övergripande medicinska ansvaret.

• bubbli

hade ingen aning om att det kunde vara såhär svårt att få hjälp med någonting, har aldrig haft problem med vården tidigare och är fantamig helt förundrad över hur oempatiska vissa är som jobbar inom vården?!

jag är själv undersköterska och skulle aldrig i mitt liv lägga över ansvaret på patienten såhär, mår någon jag vårdar dåligt så nog fan ser jag till att kämpa för att få dom att må bättre? det ser jag iaf som min skyldighet.

• Pildi

TS vilken jobbig situation. Önskar att jag kunde hjälpa dig.

• angelfransson

Hm.. Fan va märkligt. Vad säger din barnmorska om allt detta? Dags att söka sig till annat sjukhus kanske? Något i närheten.

Varför sätter dom dig i denna position, du är ju höggravid och ska fan inte behöva oroa dig för sånt här!!!

Man blir ju rädd av att höra sånt här.. vad har vi för sjukvård i sverige egentligen...

Måste finnas en chef för hela sjukhuset över din klinikchef??

Jag hade blivit så sur att jag gått till tidningen med detta.. Fan du har verkligen alla anledningar till kejsarsnitt efter det du har gått igenom..

Och om ja inte har fel så ska väl ditt barn komma samma månad som detbarnet du förlorade för ett år sedan?

• Eisa
    angelfransson skrev 2009-01-29 12:09:09 följande:
    Hm.. Fan va märkligt. Vad säger din barnmorska om allt detta? Dags att söka sig till annat sjukhus kanske? Något i närheten. Varför sätter dom dig i denna position, du är ju höggravid och ska fan inte behöva oroa dig för sånt här!!!Man blir ju rädd av att höra sånt här.. vad har vi för sjukvård i sverige egentligen...Måste finnas en chef för hela sjukhuset över din klinikchef?? Jag hade blivit så sur att jag gått till tidningen med detta.. Fan du har verkligen alla anledningar till kejsarsnitt efter det du har gått igenom.. Och om ja inte har fel så ska väl ditt barn komma samma månad som detbarnet du förlorade för ett år sedan?
    Håller med.
    Önskar jag visste hur man går till väga. TS ge dig inte.
  • angelfransson

o detta med att gå till tidningen.. Det är ngt du kan "hota" med när du ringer till läkaren eller dess chef.. Det brukar oftast fungera.. Vet det av erfarenhet....

o du, maila inte läkaren... RING RING tills du får tag

• Eisa
    Cornbread skrev 2009-01-29 09:17:08 följande:
    Menar inte att vara ironisk alls. Men eftersom du blev nekad till snitt, finns det ju ingenting du kan göra åt saken.Så vad ville du ha för respons egentligen?
    Ja, hon kanske undrar vad hon kan göra nu? Smarta människor ser att det finns alternativ.
Svar på tråden nekad snitt,vad gör jag nu?