• So nice

Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder

fortsätter våra diskussioner om ev. framfall

• Svar på tråden Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder
  • che71
    Minnie7 skrev 2015-07-28 20:46:06 följande:
    Jag har en hormonspiral sedan 1 år tillbaka. Var också som bäst innan mens. Det går fortfarande upp och ner med besvären men mest besvär nu är efter samlag tyvärr. Har ju inte direkt mens längre men småblöder lite då och då. Ingen koll alls längre.
    Skönt att du även känner dig bättre och inte bara att spec läk tyckte det. Då kan det ju faktiskt vara så att kroppen kunnat läka en hel del själv. Hoppas det. Om du ändå inte vågar chansa på fler barn så kan du ju absolut prova en hormonspiral. Jag tyckte dock det gjorde svinont att sätta in. Har hört att man numera får cytotec och voltaren innan dock så det kanske är ok nu.
    Cytotec? Är inte det typ det kontroversilla "abort/få igång MA" piller?
    usch låter inte kul att sätta in o jobbigt att småblöda titt som tätt o inte ha en aning om när det ska blöda
    Har du haft prolapsring? I så fall, gjorde det mer ont att sätta in spiral än att dra ut ringen? (för det tycker jag är riktigt hemskt, det gör ju svinont men bara en kort stund o sen svider det pga sår som rivits upp baktill i slidöppningen)
    Men stämmer det som läkaren sa att du med hormonspiral känner nästan som dagarna precis innan mens (då det kändes som bäst)?
    Trist att du har mest besvär efter samlag...hur känns det då?
    Sist för 2 månader sen gjorde det ju ont baktill i slidöppningen, mot där jag är sydd eller kanske envis svamp som gav sig till känna så?!
  • Ile

Hej,
    Jag har inte varit och läst i den här tråden på ett tag men nu har det tyvärr börjat kännas mycket sämre för mig igen. Tyngdkänsla, skav, sveda mm. Det är 3 år sedan förlossningen och de läkare jag träffat har gjort mig så nedslagen när man bagatelliserat mina problem. Tänkte fråga igen om tips på ställen att vända sig för att få en bra diagnos och ev operation i Stockholm/Sörmlands trakten. Någon som har erfarenhet av Sophiahemmet? Eller andra tips? Jag förstod på sista läkaren jag träffade för något år sedan att jag hade både främre och bakre slidväggsframfall (men att det var bäst att inte göra något åt det för då kunde det bli sämre...)

• Minnie7
    che71 skrev 2015-07-29 09:03:03 följande:
    Cytotec? Är inte det typ det kontroversilla "abort/få igång MA" piller?
    usch låter inte kul att sätta in o jobbigt att småblöda titt som tätt o inte ha en aning om när det ska blöda
    Har du haft prolapsring? I så fall, gjorde det mer ont att sätta in spiral än att dra ut ringen? (för det tycker jag är riktigt hemskt, det gör ju svinont men bara en kort stund o sen svider det pga sår som rivits upp baktill i slidöppningen)
    Men stämmer det som läkaren sa att du med hormonspiral känner nästan som dagarna precis innan mens (då det kändes som bäst)?
    Trist att du har mest besvär efter samlag...hur känns det då?
    Sist för 2 månader sen gjorde det ju ont baktill i slidöppningen, mot där jag är sydd eller kanske envis svamp som gav sig till känna så?!
    Cytotec vidgar och gör det lättare att föra in spiralen. Är också kopplat till abort- ja.
    Provade bara prolapsring en gång i ett dygn och det var kanske 2 mån efter förlossningen så det gjorde ont.
    Ja, tycker det känns ganska bra mestadels faktiskt. Efter samlag känns det vidgat och är väl det som är mest obehagligt. Det ramlar ner mer då. Men inget ont.
  • FamiljenTokig

Hej alla! När upptäckte ni att ni hade framfall? Jag tycker mig känna något hellustigt så har de aldrig varit innan, de är något som buktar ut och skavande känsla.

Men min son är bara 7 dagar gammal o enligt förlossningen är de helt omöjligt att upptäcka att framfall så tidigt, anledningen till att jag nojjar mig är för att jag har svårt att göra nr två och de är tydligen förknippat med framfall. Hur va de för er? Ska jag stå på mig för en undersökning eller ska jag släppa det o vänta tills kroppen är läkt?

• Lillkossan

Upptäckte mitt 6 dagar efter min andra förlossning. Då såg det hemsk ut, och jag ringde till bb och gräääät. De sa att jag skulle knipa och ta det lugnt i några dagar. Det blev mycket bättre men det är långt ifrån återställt.

• che71

Upptäckte mitt ca 2-3 veckor efter förlossningen när stygnen började lossna. Ringde min BM på mvc o fick komma snabbt o konstaterade främre slidväggsframfall. Men de trodde det skulle gå över efter amning o med tiden osv..så fick ingen hjälp förrän efter 9 månader (slutade amma efter 4 månader ) då jag fick prolapsring. .nu är det 15 månader sen förlossningen (o pga besvären inget sexliv 3 gånger sen förlossningen! ..o rädd för allt som ev kan göra det sämre typ lyft av barn o kassar osv) o prolapsringen togs ut för 1 vecka sen...varken sämre eller bättre. .vissa dagar bättre än andra men tydligen inget att operera.

• FamiljenTokig
    che71 skrev 2015-08-03 13:36:18 följande:

Upptäckte mitt ca 2-3 veckor efter förlossningen när stygnen började lossna. Ringde min BM på mvc o fick komma snabbt o konstaterade främre slidväggsframfall. Men de trodde det skulle gå över efter amning o med tiden osv..så fick ingen hjälp förrän efter 9 månader (slutade amma efter 4 månader ) då jag fick prolapsring. .nu är det 15 månader sen förlossningen (o pga besvären inget sexliv 3 gånger sen förlossningen! ..o rädd för allt som ev kan göra det sämre typ lyft av barn o kassar osv) o prolapsringen togs ut för 1 vecka sen...varken sämre eller bättre. .vissa dagar bättre än andra men tydligen inget att operera.

Okey, jag tänkte jag ska prata med min bm v 34 då hon är tillbaka i samhället. Och då har kroppen hunnit läka mer. Men hade ni några fl skador eller så? Och hur upptäckte ni? På samma sätt att de buktar ut nått? Kanske en dum fråga men detta är ju verkligen nått som inte pratas om här iaf. Så de är som en kall dusch samtidigt som jag hoppas att jag har fel.
  • FamiljenTokig
    Lillkossan skrev 2015-08-02 21:14:02 följande:

Upptäckte mitt 6 dagar efter min andra förlossning. Då såg det hemsk ut, och jag ringde till bb och gräääät. De sa att jag skulle knipa och ta det lugnt i några dagar. Det blev mycket bättre men det är långt ifrån återställt.

Va va de förslags framfall du hade?
  • che71

Perineumbristning grad 2 efter sugklocka o yttre press o pannbjudning på bebis. Sydd av läkare o mådde jättebra de första veckorna.

men kände sen att något buktade ut o såg en "bulle" mitt i slidöppningen.

• Lillkossan

Jag var ute och gick när jag kände "någonting" mellan benen. Tänkte att det var levrat blod eller något från avslaget. Usch, kändes jättekonstigt. När jag kom hem och skulle kolla vad det var så såg jag att typ hela underlivet hängde ut. Låter helt sjukt och det var det också. Något mörklila liksom buktade ut ur slidöppningen. Jag kommer inte exakt ihåg hur det såg ut men jag tror att det måste ha varit ett riktigt livmodersframfall. Blev HELT hysterisk, bara grät som ett barn. Googlade och hamnade såklart i massa skräcktrådar om framfall. Ringde vårdguiden som hänvisade mig till förlossningen eller om det var bb, kommer inte ihåg. Där fick jag prata med en barnmorska som lugnade ner mig och förklarade att så nära inpå förlossningen så kan man se ut lite hur som helst. Hela underlivet har ju varit med om en rätt rejäl resa (och min dotter vägde 4,6kg). Efter det låg jag typ 3 dygn i soffan och knep som en galning. Och som sagt så blev det bättre. Nu har jag framväggsframfall och känner mig allmänt "slapp" där nere, stort hål och massa flikar runt hålet. Fyyy fan, det är verkligen ingen rolig syn....:(

Svar på tråden Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder