Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder
fortsätter våra diskussioner om ev. framfall
fortsätter våra diskussioner om ev. framfall
Är gravid i v 28 för andra gången. Jag har idag blivit nekad kejsarsnitt trots framfall av främre slidväggen som resulterat i att jag och min sambo haft samlag ca 5 gånger på snart 2 år!!!! Under min första sons förlossning sprack mellangården i princip hela vägen och jag fick en sfiknerruptur som gör att jag har svårt att hålla mig när jag behöver göra nr. 2 och jag behöver alltid ha en toalett tillgänglig. Läkaren som tittade på mig idag tyckte att allt såg ganska bra ut - att framfallet inte var så illa att det behöver operation (trots att det blockerar mer eller mindre hela ingången) och att mina problem där bak beror på att jag, (enligt honom) kanske har IBS - inte att ringmuskeln inte fungerar som den ska. Jag känner mig maktlös, ledsen och alldeles urpumpad.
Ska det verkligen behöva vara så här?! Att bli mamma är det mest fantastisk som finns, men resten då? Ska man behöva vara rädd för att ha samlag, ska man behöva bära blöja?? ....Ska man behöva må såhär??
Jag blir så arg när jag läser hur du har det nu och att du blivit nekad snitt. Det är så mycket som är fel med förlossningsvården både att alla blir i princip tvingade till vaginal förlossning men också att man inte får ordentlig eftervård utan sen ska man bara leva med sina skador. Det påverkar ju hela ens liv. :(
Hoppas du kan få bra hjälp, jag tror ändå på operation. Det är ju lång läktid. Säkert längre för dig om du har framfall också men du ska ju inte behöva ha det sådär.
eftersom jag gjorde min op privat gick det ju så snabbt men då gör de bara mindre framfall. Fast de fixar inkontinens, skadad mellangård, slida. Om det är större framfall måste det nog gå genom sitt eget landsting tror jag.
Är gravid i v 28 för andra gången. Jag har idag blivit nekad kejsarsnitt trots framfall av främre slidväggen som resulterat i att jag och min sambo haft samlag ca 5 gånger på snart 2 år!!!! Under min första sons förlossning sprack mellangården i princip hela vägen och jag fick en sfiknerruptur som gör att jag har svårt att hålla mig när jag behöver göra nr. 2 och jag behöver alltid ha en toalett tillgänglig. Läkaren som tittade på mig idag tyckte att allt såg ganska bra ut - att framfallet inte var så illa att det behöver operation (trots att det blockerar mer eller mindre hela ingången) och att mina problem där bak beror på att jag, (enligt honom) kanske har IBS - inte att ringmuskeln inte fungerar som den ska. Jag känner mig maktlös, ledsen och alldeles urpumpad.
Ska det verkligen behöva vara så här?! Att bli mamma är det mest fantastisk som finns, men resten då? Ska man behöva vara rädd för att ha samlag, ska man behöva bära blöja?? ....Ska man behöva må såhär??
Fy så hemskt att de till o med nekar snitt för dig
Blir så arg...att vi ska behandlas så här...
så ledsen för din skull
Med dina skador också. .Ska man bara finna sig i att ha det så..det begränsar ju livet så mycket.
Det där med sexlivet känner jag tyvärr igen..
vad sa de om dina besvär o en vaginal förlossning på det?
Tack che71! Önskar att ingen skulle känna igen sig i detta, men tyvärr är det nog ganska många som gör det. Man känner sig verkligen maktlös....Enligt läkaren så såg han inga problem med en vaginal förlossning - han menade att det inte behövde betyda att mina skador skulle bli värre och att det därmed inte är berättigat ett kejsarsnitt som också medför en del risker. När det gäller framfallet så menade han att jag och min partner helt enkelt får jobba tillsammans och försöka hitta bra sätt att ha samlag på! Idiotiskt sagt! Hur lätt är det liksom?
En kompis har dock nyss ringt och berättat att det finns en ny lagparagraf som säger att Landstinget inte får neka kejsarsnitt om man verkligen vill det....kan verkligen stämma?
Hur som helst så tänker jag kontakta en privat gynekolog och få en "second opinion"......
Hej!
Läste om att du är nöjd med din op. Tack för det inlägget - jag blev glad och lite hoppfull om att även jag kan få tillbaka mitt gamla underliv.
Jag har inte läst hela tråden, den är tämligen lång. Men du skriver nu att du gjort op privat. Får jag fråga var?
Jag försöker få hjälp via sjukvården i skåne och det är baske mig inte lätt. Enorma väntetider bland annat. De tycker inte jag har så stort problem....Skickar runt mig till höger och vänster. Jag är så trött på dem, och ledsen.
Ser mig därför om efter ett privat alternativ. Därav frågan till dig.
Tack!
Min anmälan till LÖF går väldigt sakta framåt. Ds skickade inte in alla journalerna, så de hade svårt att ens starta en utredning.
Jag har nu fått skicka in mina kopior, så att de kan starta utredningen.
Jag fick mitt första barn via kejsarsnitt och ett planerat ks är i princip inga risker för mamma och barn jämfört med en vaginal fl. Läkare försöker bara skrämmas med kejsarsnitt, det är ingen fara! Jobbigt i början men man läker och man känner inte av det efter några månader, och framförallt man vet att man bara blir bättre o bättre med tiden!
Förlorade ju min kamp om kejsarsnitt vid andra barnet o tro mig jag kämpade verkligen..Ångrar att jag inte åkte utomlands o fick ks..det är nog den ända chansen man har när man blir nekad gång på gång..
Tack för tips. Jag ringde strandkliniken. Och precis som du säger - de gör inga framväggar. Men jag fick tips av dem att ringa Sankt Görans i stockholm. Där kommer jag att få hjälp. Hade ett fantastiskt bra samtal med en ssk där. Region skåne kan dra något gammalt över sig, jag åker till stockholm =) och blir som ny =) (hoppas jag.....)