• So nice

Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder

fortsätter våra diskussioner om ev. framfall

• Svar på tråden Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder
  • Plusset81

...lyfta sittandes har läkarna sagt ok till annars hade jag inte vågat:) och det känns ok att lyfta, gör inte ont men blir lite ledsen att bullkänslan är kvar. Känns just nu som att op var i onödan men de säger ju att det gått jättebra och att de hittade massa bra bindväv.... Förvirrad!

• zinnia
    Hemligkvinna skrev 2015-06-10 20:08:38 följande:

zinnia

Vilka har du träffat på ds?

Åh jag vet inte om jag vill skriva ut namn och "hänga ut". Känns på något sätt dumt då det va min upplevelse vid ett möte. Dessa personer kanske har hjälpt andra.....?

Jag kan skriva i PM!

Har du erfarenhet av de på DS?
  • Minnie7
    Plusset81 skrev 2015-06-10 20:43:56 följande:

När försvinner känslan av framfallet efter en operation? Det är snart 3 v jag gjorde min och bakre väggen känns bra (eller 'bra', har lite lättare att göra nr 2 men könns fortf läskigt) men det främre känns faktiskt precis som innan, den känslan av en tampong???? blir det bättre sen nör man kan börja knipa ordentligt?! Jag står inte och lyfter mina barn men kan lyfta upp de i knät när jag sitter för då påfrestas ju inte bäckenet på samma sätt...

Har inte op främre framfall så jag vet inte riktigt. Men det bakre tog tid tycker jag. Mkt tjock och ärrig vävnad inuti som sedan har rättat sig till. Tog minst ett år innan det kändes helt ok.
  • Plusset81

...det kan ju vara den ärtiga vävnaden som trycker mot varandra och skapar 'ivägen-känsla'. De har ju trots allt gjort en hel del därinne... Får kanske ha tålamod:)

• Hemligkvinna

zinnia
    Ja, skicka gärna ett pm. Jag har opererats där 2ggr och behöver en sista 3e operation.

Bakre och uppbyggnad av mellangård. Nästan allt sprack upp.

Upphängning av livmoder och åtgärd av enterocele.

Frågan är vart jag ska genomgå sista operationen.

• Sinni
    born2011 skrev 2015-06-07 11:24:00 följande:
    Är sankt görans privat? Måste man betala ur egen ficka?
    Jo, det är privat men de har avtal med stockholms landsting. Så nej, det är inte bekostat från egen ficka. Kostar som ett vanligt läkarbesök.
  • Cissan

Che jag fick förklarat att det är svårare att få uvi när mynningen är större för det spolas lättare rent.....jag har alltid haft uvi, flera ggr per år o har sen fl för 15 mån sedan bara haft en så kanske i varje fall i mitt fall ligger det ngn sanning i det.

Hoppas du blir bättre iaf!

che71 skrev 2015-06-09 19:32:46 följande:

Någon här som tycker att urinrörsmynningen ser större ut nu med främre slidväggsframfall? Det har jag märkt nu efter prolapsringen, så det är väl den som gör att det blir så??!

Jag anar också "kulan" i slidöppningen igen, trots prolapsringen (de 3:e storleken jag har nu) o flitiga knipövningar.

Känner alltid att det liksom inte blir färdigkissat, när jag reser mig kan det ofta komma några droppar. Någon annan som har det så? Känner mig inte fräsch.

Sen kliar det rätt ofta, för några veckor sen var det olidligt o jag tog en sån dyr tablett Diflucan o det hjälpte. Men jag kan ju inte ta det hela tiden om det nu är pga ringen jag får svamp. Hade svamp för första gången för 6-7 år sen efter en antibiotikabehandling, den läkte inte ordentligt, men det visste jag inte då, men det gjorde sen jätteont vid sex, nästan omöjligt i flera månader.(trodde att jag fått vestibulit)..men sen fick jag äntligen hjälp av en gynekolog (men då var det förhållandet över) o det var svamp. Det blev Diflucan.

Så nu när jag kände samma sak, ont vid sex baktill i slidöppningen, visste jag ju inte om det var stygnen efter perineumbristningen eller svamp. Har inte haft sex igen men hoppas att det inte ska göra ont.

Oroar mig så för när jag ska få tid till kirurg på bäckenbottencentrum o att de då måste ta ut ringen igen (gör ju så himla ont) o att behöva krysta vid undersökning ännu en gång o tänk om de inte tycker att det ska opereras!! Jag vill bara bli normal så att jag inte känner av mitt underliv hela tiden...att inte behöva känna tyngd o obehagskänslan som jag vant mig vid i över 1 år nu...att inte behöva oroa mig för att lyfta min älskling på 10 kg för ofta....att ha ett sexliv med lust o glädje igen.

Tänk om de tycker att jag måste klara mig med prolapsringen resten av livet, med ständiga svampinfektioner....

usch känner mig så modfälld nu...hur ska jag kunna gå tillbaka till mitt jobb inom vården, som är tungt o många lyft/förflyttningar varje dag?

• che71
    Cissan skrev 2015-06-14 00:14:43 följande:

Che jag fick förklarat att det är svårare att få uvi när mynningen är större för det spolas lättare rent.....jag har alltid haft uvi, flera ggr per år o har sen fl för 15 mån sedan bara haft en så kanske i varje fall i mitt fall ligger det ngn sanning i det.

Hoppas du blir bättre iaf!

Tack! Så något positivt i alla fall.

Hur mår du nu med ditt framfall?
  • Plusset81

Nu 4v efter op och känslan skav och ta in luft är fortf kvar. Känslan är mer eller mindre konstant. Ser oxå väldigt köttigt ut när man tittar i spegel... Försökte mig på att föra in ett finger och möttes bara av hårdhet och trådar. Fick lirka runt, obehagligt! Nu enl läkaren skulle man ju få börja ha sex men om inte ett finger knappt kommer in hur ska man då lyckas?!?

Känns lite (läs:mycket) trist att hela op verkar vara förgäves :(

• Minnie7
    Plusset81 skrev 2015-06-18 10:55:38 följande:

Nu 4v efter op och känslan skav och ta in luft är fortf kvar. Känslan är mer eller mindre konstant. Ser oxå väldigt köttigt ut när man tittar i spegel... Försökte mig på att föra in ett finger och möttes bara av hårdhet och trådar. Fick lirka runt, obehagligt! Nu enl läkaren skulle man ju få börja ha sex men om inte ett finger knappt kommer in hur ska man då lyckas?!?

Känns lite (läs:mycket) trist att hela op verkar vara förgäves :(

Hårdheten och trådarna var kvar mkt länge. Vi väntade över 8 v innan sex och det var inte kul då heller. Men det blev bättre och bättre och nu känns ingen hårdhet alls längre. Kram
Svar på tråden Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder