• So nice

Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder

fortsätter våra diskussioner om ev. framfall

• Svar på tråden Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder
  • Maria7201
    che71 skrev 2015-11-05 17:18:33 följande:

Lössi

Hoppas operationen blir lyckad.

Jag är inte opererad. 1.5 år sen förlossningen nu. Främre slidväggsframfall o nedsjunken livmoder.

Fick prolapsring i våras i 5 månader men det hjälpte inte så mycket.

Har också som ett sår baktill i slidöppningen som spricker upp vid samlag o gynundersökning (pga det har vi inte haft samlag sen i Maj!) Vet inte varför men blev sydd för perineumbristning grad 2..o det är ju där bakom.

Jag har haft svampbesvär flera gånger i år o tagit diflucan som hjälpt då. Nu smörjer jag med olivolja efter tips av gyn läkare för att såret ska läka.

Tror såret uppkom när jag drog ut en prolapsring som inte passade i våras..det gjorde skitont.

Ska till läkaren igen nästa vecka o kolla varför jag inte blivit bra. Vissa dagar, ibland veckor innan mens är det dock riktigt bra o känner knappt obehag.

Lössi!

Hoppas att du mår bättre snart! Jag är lite nyfiken på din skada. Var det förlossningsskada? Kan du berätta lite mer om du känner för det. Personligen så har jag drabbats av en förlossningsskada 2014. Jag har framre, bakre samt livmodersframfall. Jag fick krysta i ca 4 timmar och sedan tryckte de ut barnet med yttre press. Jag har anmält detta till IVO och väntar på besked.

• Lössi

Lite kort bakgrund.

Födde son -08, fick en sfinkterruptur total grad 4.

Inga symptom efter skadan.

-06 nytt barn med planerat snitt pga min tidigare skada.

Ett par år efter började symptom komma.

Nästan varje gång jag kissade var/är det avföring på papperet. Även bromsspår i trosorna kan förekomma. Blev värre med tiden så jag sökte hjälp.

I somras fick jag remiss till Eva Uustal i Linköping för kontroll.

Tryckmätning i ändtarm och undersökning visade att skadan är fint sydd och musklerna är inte dåliga.

Men musklerna i slidansbakvägg var svaga och mellangården endast 7mm.

Pga detta så har jag otillräcklig tarmtömning oh det samlas avföring i fickor som sedan kommer ut när jag kissar. Där av dessa avföringsinkontinens.

• Lössi

Kan dock tillägga att nu snart 3 v efter op är det fortfarande avföring på papperet efter ja endast kissat ???? men jag får väl avvakta tills jag är helt läkt. Dr sa att det tar ca 6 månader innan det är som det ska. Så är det fortfarande så då får jag väl söka hjälp igen eller leva med det ????

• Lössi

Idag spänner det väldigt mycket i mellangården när jag böjer mig framåt, nedåt ..! Har inte kände det förr. Idag fick ja lov att åka o handla , kanske jag bar för tungt. ????

• Minnie7
    Lössi skrev 2015-11-07 13:34:14 följande:

Lite kort bakgrund.

Nästan varje gång jag kissade var/är det avföring på papperet. Även bromsspår i trosorna kan förekomma. Blev värre med tiden så jag sökte hjälp.

Tryckmätning i ändtarm och undersökning visade att skadan är fint sydd och musklerna är inte dåliga.

Pga detta så har jag otillräcklig tarmtömning oh det samlas avföring i fickor som sedan kommer ut när jag kissar. Där av dessa avföringsinkontinens.

Är också op av Eva. Underbar läkare!!!
  • Maria7201
    Lössi skrev 2015-11-07 13:37:08 följande:

Kan dock tillägga att nu snart 3 v efter op är det fortfarande avföring på papperet efter ja endast kissat ???? men jag får väl avvakta tills jag är helt läkt. Dr sa att det tar ca 6 månader innan det är som det ska. Så är det fortfarande så då får jag väl söka hjälp igen eller leva med det ????

Lössi skrev 2015-11-07 13:34:14 följande:

Lite kort bakgrund.

Det  var väl att du fick snitt med andra barnet!
    Lössi! Har du provat att trycka på mellangården eller inne i slidan när du bajsar för att underlätta tömningen? Det kan vara en bra idé även att skaffa sig en liten pall för fötter när du sitter på toa och bajsar. Bästa krystställning är att sitta på huk, vilket du åstadkommer på det sättet.

• Lössi

Tack för tips! Dr gav mig det tipset oxå efter undersökningen. Testade nån gång men tyckte inte det hjälpte.. Tyckte det var obehagligt och ja tyckte inte det kom ut mer avföring fast jag hade fingret i slidan och försökte hjälpa till att trycka. Nu är ja så ny opererad så jag vågar inte. Men det där med pallen ska jag absolut införskaffa och testa

• Lössi

Minne 7!! Ja visst är Eva fantastisk! Älskade hennes bemötande!! Upplevde du att hon gjorde ett bra jobb??? Hur är det för dig efter? Länge sedan du opererade dig ?

• Minnie7
    Lössi skrev 2015-11-07 20:27:10 följande:

Minne 7!! Ja visst är Eva fantastisk! Älskade hennes bemötande!! Upplevde du att hon gjorde ett bra jobb??? Hur är det för dig efter? Länge sedan du opererade dig ?

Jag fick ju en blödningskomplikation efter 11 dagar och fick åka in akut till sjukhuset. Blödde ca 2 liter och fick blodtransfusion. Men sedan blev det successivt bättre men helt bra var jag efter ca 1 år. Mitt problem har hela tiden varit att främre delen ramlar ner. Inget framfall men störande. Det bakre som opererades var pga förlossningsskada där inte musklerna var ihopsydda rätt efter bristningen (grad 2) och att mellangården, precis som din, endast mätte 7 mm. Nu har jag en bra mellangård enl Eva och bajsandet har aldrig varit något problem för mig. Något bromsspår ibland med inget som stör alls.
Svar på tråden Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder