• Finessan

Utredning efter upprepade missfall osv... Del 8

Har du fått upprepade missfall och inte har någon att tala med? Kom in till oss! Här finns också många kloka gummor som sitter på mängder av information.

Tidigare trådar:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m17369948.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m20348731.html
    Del 3. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m23204477.html
    Del 4. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m25833976.html
    Del 5. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28634807.html
    Del 6. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31226031.html
    Del 7. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m33915758.html
    Del 8. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m36533392.html

Behandlingslista:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-11-261/m25450137.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28382945.html
    Del 3. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31257830.html
    Del 4. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m34145521.html
    Del 5. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m38034570.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-10 21:36
    Ihopsamlade fakta om missfall och hur man förebygger:

www.familjeliv.se/Forum-7-137/m40119318.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-10 21:40
    Eftersom 9 kommer efter 8 så är detta självklart del 9. Inte del 8 som det står i rubriken.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-10 10:26
    Ny behandlingstråd!
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m41272718.html
  • Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del 8
  • lucki

Vi plussade ju igår, o vill inte att någon vet på LÄNGE än.
    Var så jobbigt att förklara för alla när de inte gick vägen.

Ikväll var svägerskan över. Först undrade hon varför jag inte ville ha vin.Påstod då att jag druckit till maten o ska köra bil imorgon.
    Sedan undrade hon om jag slutat röka helt. (brukar alltid bli ngt bloss efter vin, men nu är det ju slut med det). Hon vet ju om att vi vill ha smått o alla missfallen.
    Frågade direkt om jag var gravid igen. Men jag sa att vi tänkte börja med Pergo snart o då vill jag inte röka ens lite.

Hoppas hon gick på den, men jag är skeptisk.

• Idun 78

Gud vilka nattsuddare ni har varit! Här är man borta några timmar och sedan har ni både hunnit starta en ny tråd OCH redan skrivit 5 sidor! *Yihaaa*

DND, tar du prog nu hela cykeln? Isf kanske du skulle börja prova att bara ta dem från ÄL och framåt. Jag förstår att det känns segt att testa...

Mikes bride, hur har det gått för er idag?

Finesssan, jag lider med dig för din ågren över en ny ev. graviditet. Det är skit att du ska behöva känna så, nu när du faktiskt lyckats besegra missfallsmonstret och därmed har väldigt goda chanser att få ett till barn.

Godnatt alla fina vänner!

• EMND

neej Idun, jag tog den fom ÄL. Har/hade regelbundna cykel och Äl. Det är första gången nu (av ca 8 under året) som det strular och jag misstänker att det kan vara pga. prog eller stress eller ....såååååå deprimerande!

Cia är det tidigt att ha LH-stegring dag 12-13? Jag trodde att det var mitt i pricken så att säga då jag har 26-30 dagars cykel (oftast 27-29)

Sov gott alla.

• babblar på

hjälp vad ni skriver Fast det är trevligt

bettan: jag har haft mina mf runt v 7 utom sista som var tidigare.
    Jag tog denna gången prog från äl(2-3 dagar efter) istället för vid plus som mina andra 2 omgångar. Hittills har det funkat och jag hoppas att det ska gå hela vägen.

hej nenneh: ja kolla finesssans lista som finesssan själv sa

DND: jag har bara kollat min äl 2-3 ggr med stickor och dessa ggr var de så sent. Men jag har ganska långa cykler också tror jag så det beror väl lite på det också. Annars har jag väldigt regelbunden mens iaf så då borde väl äl vara det också?

• Malinen

Hej igen,
    men jösses vad ni skriver här inne :0 Vad roligt!

Tack Cia Bp och Finessan för era svar. Det var precis vad jag hoppades. :) Jätteskönt att få veta hur mycket ASA Albyl minor innehåller. Bara aningens mindre än dagsdosen Trombyl ju. Härliga nyheter för en som inte kan få det utskrivet förrän efter en utredning. (Vilket är ganska taskigt tycker jag om man har haft 4 mf och det är "bevisat" att doser under 75 inte ger några skador) Finessan, tack ska genast kolla in behandlingstråden.

Eftersom så många här inne tar två proggar per dygn kanske jag skulle våga mig på att ta 3 per dygn fram till v8 och sedan 2 fram till v.12 och sedan trappa ut långsamt. Känns väldigt tryggt att Dr B ordinerar det i alla fall. Har precis köpt hem hans bok. :)

• vild i håret

Har en liten fråga om progesteron och Crinone. Vad jag förstod så hade det samma effekt, men man slapp "kladdet". Stämmer det tror ni?

Jag har fått ordinerat 1 crinone per dygn. Det låter lite tycker jag. Tar alla ni andra 2 proggisar?

När har era symtom/biverkningar börjar när ni använt prog/crinone? Jag har nämligen snart tagit dem i ev vecka (började vid efter äl), men känner verkligen ingen skillnad. Tror ni att jag tar för lite? Behövs det två per dag kanske?

Hade hoppats på att jag skulle må tokilla och ha ömma bröst osv men känner nada, suck.

• EMND

vild i håret, jag tror att jag har klagat mest på biverkningarna här. De har varierat i styrkan och omfattning och förra cykeln hade jag alla och de var så starka att jag trodde att det måste bli av graviditeten. Men så blev det inte. Annars började biverkningarna 2-3 dagar efter att jag började med progesteron mic som jag tog 2 ggr/dag. Samtidigt visa här känner inte några besvär av progarna. Visa får irritation i slidan men inte grav. symptom. Jag är inte säker om progisarna och Crinone innehåller samma mängd progesteron.

Hjäp ingen Äl idag heller-dag 14. VA fasan vad jag är trött att testa minus hela tiden. Känner mig så misslyckad!

• babblar på

vild i håret: jag mådde inte alls illa mina första 2 ggr jag testade prog. Denna gången mådde jag lite illa från första proggen så det är nog olika hur man reagerar

dnd: hoppas du får utslag imorgon. DEt är ju inte försent än.

• Cia o krabaten

DND: nu är jag lite nyvaken, men hade jag skrivit ngt ang din ÄL eller varför är frågan just till mig?
    Känner mig nämligen inte som ngn expert på ämnet då jag ÄL-testat 1!! månad bara och fått det uträknat av DrB 1gång...
    Men dag 12-13 låter väl helt rätt med tanke på att ÄL intreäffar 24h efter stegring eller liknande.
    Är det inte lutealfasen man vill ska vara 14dagar och inte kortare än 12 för att ägget ska ha en chans att fästa?

Lucki: Det är väl bara att säga att du försöker sluta röka med tanke på framtiden. Det är ju aldrig FÖR TIDIGT att sluta röka liksom!
    Bara att fortsätta förneka. Lite lågt av kompisen att fråga när hon vet om problemen...

Malinen: Ang Prog så skulle jag välja samma dos hela tiden!
    Eftersom det var just v8 förra dog så skulle jag inte trappa ner just då. Enligt DrB kan det vara förödande att bara missa en morgon tex...

Malinen: JAg plussade 6/12 och dagarna före jul kom det värsta illamåendet...Så v6-7 tom v14 för mig.

Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del 8