• Finessan

Utredning efter upprepade missfall osv... Del 8

Har du fått upprepade missfall och inte har någon att tala med? Kom in till oss! Här finns också många kloka gummor som sitter på mängder av information.

Tidigare trådar:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m17369948.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m20348731.html
    Del 3. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m23204477.html
    Del 4. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m25833976.html
    Del 5. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28634807.html
    Del 6. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31226031.html
    Del 7. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m33915758.html
    Del 8. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m36533392.html

Behandlingslista:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-11-261/m25450137.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28382945.html
    Del 3. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31257830.html
    Del 4. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m34145521.html
    Del 5. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m38034570.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-10 21:36
    Ihopsamlade fakta om missfall och hur man förebygger:

www.familjeliv.se/Forum-7-137/m40119318.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-10 21:40
    Eftersom 9 kommer efter 8 så är detta självklart del 9. Inte del 8 som det står i rubriken.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-10 10:26
    Ny behandlingstråd!
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m41272718.html
  • Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del 8
  • BettanB
    Svar på #330
    Världen ÄR liite liten ändå.
    Skall ta upp plugget igen en vacker dag, men just nu räcker energin knappt för livet känns det som. Varit på tok för mycket sista året. *pustar*
    Nosce Te Ipsum
  • Idun 78

Va Bling, är det sant? Var du rädd för mer än ett barn än gg i tiden? Berätta! *nyfiken*

• Idun 78

Mamarazzi, kortison har ju visat sig vara effektivt för vissa som har haft upprepade missfall, och flera här i tråden tar det ju i början av graviditeten med vad det tycks väldigt goda resultat. Däremot ska man kanske vara försiktig så man inte tar för höga doser, men de doser som ges pga mf är låga och ska inte vara ngn fara för fostret. Men jag är inte experten på kortison här inne, så undrar du kring kortison är det nog bättre att rådfråga ngn av de här inne som själva tar/har tagit det.

• mamarazzi

Idun 78 skrev 2008-12-29 23:16:47 följande:

Mamarazzi, kortison har ju visat sig vara effektivt för vissa som har haft upprepade missfall, och flera här i tråden tar det ju i början av graviditeten med vad det tycks väldigt goda resultat. Däremot ska man kanske vara försiktig så man inte tar för höga doser, men de doser som ges pga mf är låga och ska inte vara ngn fara för fostret. Men jag är inte experten på kortison här inne, så undrar du kring kortison är det nog bättre att rådfråga ngn av de här inne som själva tar/har tagit det.
    Okej! Så vem har tagit kortison? Hur mycket? Vem ordinerar? För vilken diagnos?
    Själv åt jag mängder med kortison under en av mina graviditeter (som ju ledde till mf) innan jag visste att jag var gravid men där hjälpte det inte...men som sagt det var nog för hög dos...
  • Bling1975

Idun: Om vi går en sisådär 10 år bakåt i tiden så var jag rädd för alla barn, sedan kom jag på att de är helt underbara. Men i början av IVF karriären så hade vi inte en tanke på att sätta tillbaka två för jag var jätterädd för att få tvillingar.

Har två vänner med tvillingar och det såg inte så festligt ut, aldrig att de räckte till åt båda när de var ensamna hemma. De fick gåträna i skift medans en låg och grinade och när det ena somnat så vaknade den andra. Ingen dröm direkt.

Men vid vårt senaste försök så bönade och bad jag om att få två och grinade floder i gystolen vid första VUL när bara ett hjärta slog. Men jag vill som jag känner idag bara ha ett barn, eller möjligtvis tvillingar, men fråga mig igen den dagen jag har en 3 åring i famnen

Mamarazzi : Jag har läst om doser mellan 5-20 mg, för de utan diagnos rekomenderades 5 mg i den engelska studien om jag inte missminner mig. Vissa tog det tom v12 andra längre, men det var viktigt att långsamt fasa ut det genom att minska dosen successivt.

Stitch längtar efter Lilo
  • johsjo

en fråga till er här.
    Har ni gått och pratat med någon efter alla MF.

Jag har hela tiden tackat nej, har lite svårt för att prata med någon främmande.

Men nu känns det som om det kanske vore en ide. Så att man lättare kan hantera detta.

Någon som har erfarenhet kring detta?

Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del 8