• EnsamPappaEtuna

Hur känns det att vara död?

Min egen filosofi är:

"När du är död känner du dig likadan som du gjorde innan du blev till."

För om vi kan acceptera att vi inte existerade innan vi blev till, varför har vi så svårt att acceptera att det också finns en slutpunkt för vår existens?

• Svar på tråden Hur känns det att vara död?
  • humle82
    rasajj skrev 2008-11-24 00:10:29 följande:
    Kan du styrka din tes???
    ja det undrar jag med, personen besitter nåt aldeles extra.
  • humle82
    Frantic skrev 2008-11-24 00:11:23 följande:
    Det sägs jävligt mycket dumt, det betyder inte att man behöver tro på det.
    nehepp, det betyder att man ska strunta i det?
    dessutom verkade du missa min smiley, men du kanske inte vet vad den står för.
  • sandyrosa

Eisa skrev 2008-11-24 00:03:22 följande:

VARFÖR är det tragiskt att ha en tro man mår bra av och som inte skadar någon?
    Som vuxen bör man kunna se sin plats i världen och klara sig utan låtsaspappor och snuttefiltar. Om man inte mäktar med verkligheten bör man åtminstone erkänna att så är fallet, inte göra sin tro till sanning. Och verkligen inte jämställa den med vetenskap, det är verkligen förmätet och fräckt!
  • Eisa
    sandyrosa skrev 2008-11-24 00:13:07 följande:
    Eisa skrev 2008-11-24 00:03:22 följande: Som vuxen bör man kunna se sin plats i världen och klara sig utan låtsaspappor och snuttefiltar. Om man inte mäktar med verkligheten bör man åtminstone erkänna att så är fallet, inte göra sin tro till sanning. Och verkligen inte jämställa den med vetenskap, det är verkligen förmätet och fräckt!
    Jag håller absolut inte med dig.
  • rasajj
    Som vuxen bör man kunna se sin plats i världen och klara sig utan låtsaspappor och snuttefiltar. Om man inte mäktar med verkligheten bör man åtminstone erkänna att så är fallet, inte göra sin tro till sanning. Och verkligen inte jämställa den med vetenskap, det är verkligen förmätet och fräckt!
    Inte gora sin tro till sanning.. Kanske nagot du vill fundera vidare pa?

Absolut inte jamfora den med vetenskap, formatet och frackt.

Hur var det nu med din tro pa icke existensen. Var det mer an en tro after all? Nej, tankte val det...
  • anmara
    Jag har då verkligen inte gjort min tro till någon sanning! Inte heller jämställt den med vetenskap.
    Om det är något som är förmätet och fräckt så är det ditt inlägg som jag citerat.
    Min sanning är att jag upplevt saker som jag redan skrivit om. Som vetenskapen inte kan förklara. Min tror är min tro som jag inte packar på någon annan.
  • sandyrosa
    rasajj skrev 2008-11-24 00:08:18 följande:
    Din tro ar inte mer grundad an min, ser du inte det? Det ar lika absurt och orimligt att anta att allt ar over, som det ar att anta att det inte ar det.
    VARFÖR är det absurt att anta att man inte är medveten efter döden, när vi nu VET att medvetandet dör med blodcirkulationen? Du påstår att vårt medvetande är skiljt från kroppen, varför bevisbördan ligger hos dig!

Om jag säger till dig att jag kan flyga och min bror lika bestämt hävdar att så inte är fallet, innebär det att våra påståenden är lika sannolika/välgrundade? VEM av oss väljer du att tro på?
  • Frantic

Jag håller med till fullo!

• anmara

Jag har upplevt mig själv lämna min kropp. Därför är jag övertygad om att min själ, eller mitt medvetande, eller vad man nu vill kalla det bor i min kropp, inte att de är samma enhet. Sen får ni andra tro vad ni vill.

Svar på tråden Hur känns det att vara död?