• EnsamPappaEtuna

Hur känns det att vara död?

Min egen filosofi är:

"När du är död känner du dig likadan som du gjorde innan du blev till."

För om vi kan acceptera att vi inte existerade innan vi blev till, varför har vi så svårt att acceptera att det också finns en slutpunkt för vår existens?

• Svar på tråden Hur känns det att vara död?
  • rasajj
    sandyrosa skrev 2008-11-23 23:58:53 följande:
    rasajj skrev 2008-11-23 23:50:52 följande:
    Inser du inte skillnaden mellan din och min tro? Jag tror på sådant som det finns goda skäl att tro på. Du tror på något som endast kan sägas vara ett önsketänkande eller en fantasi. Det är en fråga om vem som befinner sig närmast sanningen och detta är också vad vetenskapen sysslar med.
    Din tro pa icke existens ar val lika mycket "onsketankande" fran din sida. Att du inte behover stallas till svars for nagot du gjort under ditt liv, vare sig det handlar om reinkarnation eller evigt liv enligt stora varldsrelitioner.

Du onskar och hoppas att detta livet ar allt du behover bekymmra dig over.

Du har bara en TRO du ocksa, den enda skillnaden ar att vi ar motpoler till varandra i just den fragan. En av oss har fel. Har jagfel sa lar jag aldrig fa veta det. Har du fel, sa lar det visa sig, eller hur?
  • sandyrosa
    rasajj skrev 2008-11-24 00:00:03 följande:
    TRON att livet upphor att existera i dodsogonblicket ar lika mycket en TRO, som min tro pa livet bade fore och efter min korta vistelse har pa jorden.
    Det är skillnad på tro och tro. En tro kan vara välgrundad men den kan också vara absurd och orimlig.
  • Barletta
    sandyrosa skrev 2008-11-24 00:02:25 följande:
    Vetenskapen kommer aldrig att kunna bevisa motsatsen. Detta är mycket viktigt att förstå! Man kan inte bevisa att någonting inte finns (Varken själen eller tandfen). Somliga anser att tro är någonting bra. Jag tycker det är tragiskt att vuxna människor lurar sig själva.
    Om det nu är så som du så tvärsäkert säger, så har det väl knappast gjort någon skada för mig att tro på det jag gör? Lurad skulle jag ju bara kunna känna mig om jag faktiskt fanns kvar efter döden på nåt sätt och kunde känna "attans, nu har jag lurat mig själv!" och varför skulle jag då känna mig lurad om jag inte fanns kvar i någon dimension? Snurrigt..
  • Eisa
    sandyrosa skrev 2008-11-24 00:06:44 följande:
    Det är skillnad på tro och tro. En tro kan vara välgrundad men den kan också vara absurd och orimlig.
    Men VARFÖR måste en tro vara välgrundad? Spela roll så länge man mår bra utav den?
  • rasajj
    sandyrosa skrev 2008-11-24 00:06:44 följande:
    rasajj skrev 2008-11-24 00:00:03 följande:
    Din tro ar inte mer grundad an min, ser du inte det?

Det ar lika absurt och orimligt att anta att allt ar over, som det ar att anta att det inte ar det.
  • sandyrosa

humle82 skrev 2008-11-24 00:03:26 följande:

va menar du? hur kan DU sitta och säga att vi lurar oss?fy vad tråkigt att vara du.
    Eftersom ni inte kan styrka era teser så är det rimligt att anta det, tyvärr.
  • rasajj
    Barletta skrev 2008-11-24 00:07:44 följande:
    Om det nu är så som du så tvärsäkert säger, så har det väl knappast gjort någon skada för mig att tro på det jag gör? Lurad skulle jag ju bara kunna känna mig om jag faktiskt fanns kvar efter döden på nåt sätt och kunde känna "attans, nu har jag lurat mig själv!" och varför skulle jag då känna mig lurad om jag inte fanns kvar i någon dimension? Snurrigt..
    Precis, vi som tror att det fortsatter pa nagot vis, lar ju aldrig veta att det inte gor det, om det nu inte gor det. Men den som antog att allt var over, lar fa en rejal overaskning om det ar vi som tror pa efterliv som har ratt
  • rasajj
    sandyrosa skrev 2008-11-24 00:09:23 följande:
    humle82 skrev 2008-11-24 00:03:26 följande:
    Eftersom ni inte kan styrka era teser så är det rimligt att anta det, tyvärr.
    Kan du styrka din tes???
  • Frantic

Det sägs jävligt mycket dumt, det betyder inte att man behöver tro på det.

humle82 skrev 2008-11-23 23:57:57 följande:
    det sägs ju att själen väger 23 g, när man dör tappar man det
Svar på tråden Hur känns det att vara död?