• EnsamPappaEtuna

Hur känns det att vara död?

Min egen filosofi är:

"När du är död känner du dig likadan som du gjorde innan du blev till."

För om vi kan acceptera att vi inte existerade innan vi blev till, varför har vi så svårt att acceptera att det också finns en slutpunkt för vår existens?

• Svar på tråden Hur känns det att vara död?
  • sandyrosa
    rasajj skrev 2008-11-25 04:20:53 följande:
    Jag har aldrig fornekat att jag ar troende. Daremot sa pastar du att du innehar nagon slags universell sanning som jag och andra troende bara ar for dumma for att forsta och begripa. Skratta pa du.. vi far val se vem som skrattar sist.. Eller, nej. for har du ratt sa existerar vi inte.. Men har jag ratt... Ja, da far vi se vem som star dar med ett forvanat ansikte..
    "Frånvaro av bevis är inte bevis för min del" skrev du. Och det är verkligen en märklig kommentar från en troende vars trosuppfattning helt saknar evidens.

Någon av oss har fel, absolut. Men frågan är ju varför din privata fantasi skulle visa sig stämma överens med verkligheten? Du får det att låta som om sannolikheten för att vi överlever vår död är 50% (Eftersom två alternativ står till buds). Många som bedrar sig själva på detta sätt.
  • rasajj
    sandyrosa skrev 2008-11-25 11:48:23 följande:
    rasajj skrev 2008-11-25 04:20:53 följande:
    "Frånvaro av bevis är inte bevis för min del" skrev du. Och det är verkligen en märklig kommentar från en troende vars trosuppfattning helt saknar evidens.Någon av oss har fel, absolut. Men frågan är ju varför din privata fantasi skulle visa sig stämma överens med verkligheten? Du får det att låta som om sannolikheten för att vi överlever vår död är 50% (Eftersom två alternativ står till buds). Många som bedrar sig själva på detta sätt.
    Varfor ar det markligt? Att jag har egna upplevda bevis for min tro, gor ju att jag har bevis. Avsaknaden av dessa bevis, skulle a andra sidan inte bevisa att Gud inte finns.

Det finns inget som pekar pa att min tro ar mer fantasi an din, darfor ar det precis lika troligt att det ar du som star dar med lang nasa.. Du bedrar dig sjalv genom att stanga dorren till ens mojligheten att du har fel.

Du pastar att din tro ar baserad pa brist av bevis fran motstandarna. Det tycker jag ar en vek grund att basunera ut sanning pa.

Jag pastar att min tro ar baserad pa egna upplevelser. Dari ligger skillnaden.

lycka till i ditt liv, och det fortsatta.
  • mandorle

Bra sagt!
    Det är tvärr att vissa människor är så inskränkta och dom tror att dom vet allt.

rasajj skrev 2008-11-25 13:23:23 följande:
    Varfor ar det markligt? Att jag har egna upplevda bevis for min tro, gor ju att jag har bevis. Avsaknaden av dessa bevis, skulle a andra sidan inte bevisa att Gud inte finns.Det finns inget som pekar pa att min tro ar mer fantasi an din, darfor ar det precis lika troligt att det ar du som star dar med lang nasa.. Du bedrar dig sjalv genom att stanga dorren till ens mojligheten att du har fel. Du pastar att din tro ar baserad pa brist av bevis fran motstandarna. Det tycker jag ar en vek grund att basunera ut sanning pa. Jag pastar att min tro ar baserad pa egna upplevelser. Dari ligger skillnaden. lycka till i ditt liv, och det fortsatta.
  • qattla

Tyvärr känns det nog ingenting. Man blir bara...ingenting när man dör. Det hade varit en fin tanke naturligtvis om vi visste att vi fortsatte att "leva" och må bra någon annanstans, men allt talar för att vi inte gör det.

Men frånvaron av evidens för ett vidare/annat liv är en sporre för mig att fortsätta leta evidens. Eller ja, fortsätta att se om det överhuvudtaget går att finna några. Det är mycket intressant att fundera på.

• sandyrosa
    rasajj skrev 2008-11-25 13:23:23 följande:
    Det finns inget som pekar pa att min tro ar mer fantasi an din, darfor ar det precis lika troligt att det ar du som star dar med lang nasa..
    Avsaknaden av tro är en fantasi, menar du?

Är det verkligen rimligt att ALLT en människa kan tänka och önska sig förverkligas i 50% av fallen? Om jag tror att ett kuvert med en miljon kronor kommer att dimpa ner från himlen imorgon och någon hävdar att detta är ett naivt önsketänkande, innebär det verkligen att sannolikheten för att det inträffar är 50%?
  • sandyrosa

mandorle skrev 2008-11-25 14:10:12 följande:

Bra sagt!Det är tvärr att vissa människor är så inskränkta och dom tror att dom vet allt.
    Inskränkta? Privata fantasier och upplevelser är ingen evidens, varför ska man fästa tilltro till grundlösa påståenden?

Nej, vi vet inte allt, varför det är så underbart med vetenskap!
  • sandyrosa

qattla skrev 2008-11-25 14:15:23 följande:

Tyvärr känns det nog ingenting. Man blir bara...ingenting när man dör. Det hade varit en fin tanke naturligtvis om vi visste att vi fortsatte att "leva" och må bra någon annanstans,
    Jag tycker att tanken är pervers.
  • qattla
    sandyrosa skrev 2008-11-25 14:20:54 följande:
    qattla skrev 2008-11-25 14:15:23 följande:
    Jag tycker att tanken är pervers.
    Hehe! Pervers? Hur då?

Jag tror att många skulle finna tanken rätt fin. Det är nog därför så många besöker medium o dyl...för att få "veta" att deras älskade släktingar "lever" nån annanstans och är lyckliga och har något sött meddelande att komma med.
  • sandyrosa

qattla skrev 2008-11-25 14:24:56 följande:

Hehe! Pervers? Hur då?Jag tror att många skulle finna tanken rätt fin. Det är nog därför så många besöker medium o dyl...för att få "veta" att deras älskade släktingar "lever" nån annanstans och är lyckliga och har något sött meddelande att komma med.
    Du har helt rätt i att människor tröstas av tanken. Men när vi nu vet att man kan leva lycklig och tillfreds i verkligheten så betraktar inte jag tro som eftersträvansvärt. Att tro kan jämföras med att vara kroniskt smålullig på en drog.

Att människor tillmäter sig själva så stor betydelse i universum att de tror sig vara odödliga tycker jag är motbjudande och perverst. Det är också en fräck inställning med liten ödmjukhet inför själva livet. Sannolikheten att vi öht får födas är försvinnande liten och något vi borde vara tacksamma över.
Svar på tråden Hur känns det att vara död?