• EnsamPappaEtuna

Hur känns det att vara död?

Min egen filosofi är:

"När du är död känner du dig likadan som du gjorde innan du blev till."

För om vi kan acceptera att vi inte existerade innan vi blev till, varför har vi så svårt att acceptera att det också finns en slutpunkt för vår existens?

• Svar på tråden Hur känns det att vara död?
  • Eisa

Men det är väl klart man existerar före och efter jordeliven! Fast det minns man inte när man går här på jorden och harvar.

NEJ jag har ingen jävla evidens, det är bara min andliga intelligens som råkar veta detta.

• Barletta

Detta är så intressant, det är nog en fråga som kommer disskuteras(?) i all evighet. Det är ju faktiskt ingen som kan svara på vad som händer efter döden och huruvida vi levt tidigare. Det enda som betyder nåt är vad vi själva tror och hur vi ställer oss till det..

• anmara
    Eisa skrev 2008-11-23 23:32:33 följande:
    Men det är väl klart man existerar före och efter jordeliven! Fast det minns man inte när man går här på jorden och harvar. NEJ jag har ingen jävla evidens, det är bara min andliga intelligens som råkar veta detta.
    Min med, så jag håller med dig.
  • sandyrosa

EnsamPappaEtuna skrev 2008-11-23 23:00:01 följande:

Ibland önskar jag att var troende. Det känns som det skulle vara till en stor tröst inför slutet på den väg vi alla ska vandra.
    Kan trösta dig med att troende inte har det lättare än icketroende i nära anslutning till döden. Dödsångest är lika vanligt och den psykiska hälsan är den samma. "När Fan blir gammal blir han religiös" är en myt.
  • Barletta
    EnsamPappaEtuna skrev 2008-11-23 22:01:38 följande:
    Min egen filosofi är:"När du är död känner du dig likadan som du gjorde innan du blev till."För om vi kan acceptera att vi inte existerade innan vi blev till, varför har vi så svårt att acceptera att det också finns en slutpunkt för vår existens?
    TS: Vad är det som säger att vi accepterar att vi inte existerade innan födseln?
  • sandyrosa

anmara skrev 2008-11-23 23:29:58 följande:

Visst behöver vi vetenskapen. Men vetenskapen kan inte förklara allt.
    Så när vetenskapen inte kan förklara en företeelse gör vi bäst i att vilt fantisera ihop en förklaring? Varför tro på någonting som öht inte går att påvisa? Slöseri med energi tycker jag...
  • sandyrosa

Barletta skrev 2008-11-23 23:33:39 följande:

Det enda som betyder nåt är vad vi själva tror och hur vi ställer oss till det..
    Och varför då tro det mest orimliga? När vi nu lever i en upplyst tid?
  • Eisa
    sandyrosa skrev 2008-11-23 23:40:47 följande:
     Slöseri med energi tycker jag...
    Inte alls. Det är snarare så att det GER energi att tro på något man finner behagligt
  • rasajj
    sandyrosa skrev 2008-11-23 23:20:06 följande:
    rasajj skrev 2008-11-23 23:14:10 följande:
    Den kunskap vi har idag talar för att vi upphör att existera efter döden. Den medicinska och biologiska vetenskapen är enig här. Att somliga önskar sig evigt liv gör inte denna önskan sann, tyvärr.
    Den "kunskap" vi har ar inte alls enig. Den ar obefintlig.
  • Barletta

Tycker mest att det verkar väldigt tråkigt att mena att allt måste ha en vetenskaplig förklaring..

Svar på tråden Hur känns det att vara död?